Trygghet

Når jeg våknet i går, og i dag, lå jeg og kjente på godfølelsen.

Du vet, den følelsen av velvære, trygghet og vissheten om at livet akkurat nå, det er godt!

 

Jeg har alltid vært hjemmekjær, og etter byturen denne gangen, var det ekstra godt å komme hjem. Vet ikke helt hvorfor det var ekstra godt, men det var ingen veldig god bytur denne gangen.  Joda, vi koste oss, og alt gikk fint, men jeg lengtet sånn hjem, og var veldig sliten.

 

Så når jeg våknet i min egen seng, hørte vinden som blåste utenfor vinduet, huset som knaket litt, men det er et solid og trygt hus, og jeg kjente veldig på en god, og stor trygghetsfølelse i hele meg.

70+ gratis bilder av Hjerte Png og Kjærlighet - Pixabay

Jeg hørte Olav nede, han sto opp som vanlig før meg, og jeg lå en god time i senga, og bare nøt varmen, stillheten og tryggheten.

Det var litt bråkete ved hotellet denne gangen, for de holder på med å bygge og utvide hotellet, så det var bråk fra maskiner og biler m.m.

Hotellet er ganske bra lydisolert, men vi er jo bortskjemte med stillheten her ute ved sjøen.  Den blir også avbrutt til tider av biler, og store lastebiler som kjører forbi hele dagen, men det er heldigvis sjelden.

 

Tilbake til morgenens tanker når det gjelder trygghet.

 

Jeg tenkte på Helene, Zoeticworld, og det hun kaller sitt hjem.  Hennes hjem er et hjem som ser veldig koselig ut, men som hun dessverre har en del utfordringer med.  For meg er det veldig fjernt å trives med å bo i en bil hele tiden, men for henne er det det som er best. 🙂

Da tenker jeg, at det er fint vi er så forskjellige. Og den tryggheten hun føler med sitt mobile hjem (om det hadde vært i orden vel å merke), er den samme som jeg føler for mitt hjem.

 

Nå er det dessverre mange som ikke har denne tryggheten, det å ha et hjem, et fristed, en trygg plass å være.  Tenker selvfølgelig på Ukrainas folk som opplever det utenkelige som en krig i Europa virket å være.

De mange andre land som er i konstant krig, som aldri kan få denne gode trygghetsfølelsen, og for meg er det nesten utfattelig at de klarer å leve i dette år etter år, dag ut og dag inn.

 

For meg er det å ha et eget hjem, et krypinn, en trygg havn, så viktig, at bare tanken på å ikke ha det, skremmer meg.

 

Uansett hvor i verden jeg har bodd, så har hjemme vært den trygge plassen. Om så bare det er et hotellrom, så blir det også en trygg plass til tross for at jeg lengter hjem. Dette å kunne gå inn, lukke døren og bare være meg, og oss! 🥰

 

 

Etter alt som har vært på nyhetene når det gjelder eldreomsorg m.m. så få man tanker når det gjelder det også.

 

Vi har en plan A vi, og håper at det går i orden om noen år.  Med å flytte til en lettstelt leilighet, med heis og alt vi trenger når vi blir gamle.  Håper å klare oss selv så lenge som mulig, og ihvertfall ikke plage ungene.

 

Vi er jo “unge” enda, men med alle helseutfordringer vi har og har hatt, så tenker vi jo vårt når vi ser nyhetene.

Men nå, i dag som i går, vil jeg nyte trygghetsfølelsen jeg har akkurat nå. 🥰 Det regner og blåser ute, men her inne er det varmt og godt.

God søndag! 🙂

Hjerte, Kjærlighet, Solnedgang, Form

 

22 kommentarer
    1. ja det er godt å føle seg trygg i eget hjem ,og når det gjelder eldreomsorgen er det trist hvor ceien går ,det burde vært mange mange flere omsorgsboliger og ikke bare belage seg på att dei gamle skal sitte alene i sine hjem uten daglig tilsyn

      1. Når man blir gammel, og trenger hjelp, så er ikke lenger hjemmet det tryggeste stedet lenger dessverre.
        Her i kommunen er det ganske bra, men man må ha pårørende som står på uansett for å få den hjelpen en trenger 😳

    2. Fint innlegg, Heidi, og til ettertanke for oss som leser 🙂 Vi er i grunnen bortskjemte som har et trygt hjem, for det er det ikke all som har, ikke i Norge heller. Jeg føler at vi er heldige som bor i ei lettstelt, varm og praktisk leilighet som jeg faktisk kan bo i til siste slutt. Om ikke økonomien eller noe uforutsett stikker kjepper i hjulen for oss.

      1. Tusen takk 🙂 Ja, vi er heldige, og bortskjemte. Men vi betaler for det også.
        Vi håper vi får muligheten til å kjøpe oss en leilighet igjen, og vi måtte uansett flyttet, så å kunne bo her noen år, og spare penger er lurt tror vi 😉☺️
        Dere har en fin leilighet, og med kort vei til sjøen 😀

    3. Trygghet er enormt viktig, men ikke alltid vi tenker over det slik som du nå gjør. Godt å kunne sette pris på slik en har det. Godt dere kom dere fint tilbake fra byen, før vinden. Jeg skal straks ut å kjøre, broene er den største utfordringa i dag. Greit å ha plan for alderdommen. Dit er jeg ikke kommet, men tenker på det inn i mellom. Men uansett har vi mye å sette pris på, hadde en samtale med ei fra Ukraina i går – hun sa at situasjonen tok på.
      Fin søndagskveld og klem til deg <3

      1. Tusen takk for det. ☺️
        Jeg forstår godt at de fra Ukraina har det tungt. Klart at det tar på. 😳
        Håper det går bra å kjøre i dag. Heldigvis ikke snø og glatt 😉
        Noen ganger kommer disse tankene og følelsene opp 🥰
        Ha en fin søndagskveld! Klem ❤️

    4. Godt å kunne kjenne på tryggheten. Den man har inni seg i alle fall. 🙂 Hvis ikke alt er så trygt og godt rundt oss alltid, det er noe med den indre tryggheten på hvem en er, viktig den også 🙂

    5. Godt å lese om trygghet! Det er viktig. Et hjem man finner hjertet sitt i og penger som gir en økonomi man kan leve et godt liv med. Men det er viktig hvordan man bruker pengene..Jeg har spinket og spart hele livet, aldri sløset..Det har jeg igjen for nå. Og nå kan jeg faktisk unne meg å “sløse” men jeg gjør det ikke. Bare det å bruke bilen sitter langt inne for meg..Det er bare til “nød” på en måtte. Nå i dag må jeg bruke bil, for jeg har vasket klær for mamma – diger rustasekk/stappfull..Det kan jeg ikke gå 4 kilometer med.
      Flott innlegg! 💜

      1. Tusen takk. 🙂
        Det er godt med en trygt hjem, og økonomi så en slipper å mangle penger. Jeg har jo vært der også, så det er godt å slippe å snu på hvert øre. Allikevel bruker jeg ikke penger i hytt og pine. Sparer så mye jeg kan, og det gjør vi begge.
        Samtidig har det vært godt å kunne kjøpe det vi trenger når vi vil.
        Godt å kunne ha det sånn en tid i livet også. 😉
        Vi må jo bruke bil nå, men når vi bodde i byen tok vi bussen, eller gikk. Godt å vite at en har penger om noe uforutsett skulle skje. ☺️
        Litt langt å gå 4 km med en stor sekk med klær ja 😄
        Ha en fin kveld! ❤️

    6. Det er så godt å komme hjem til eget hus når man har vært ute og reist.🤩
      Vi er også vant til å ha det stille og rolig, så jeg synes fort det blir mye bråk i byen. Både natt og dag.😅
      Nyt kvelden!🤗

      1. Tusen takk, det gjør jeg.
        Ja, det blir bråkete, og mye folk 😄
        Godt å bo her i stillheten, ihvertfall mye stillere og roligere 😉
        Nyt kvelden du også. 🥰

    7. Slik tenker jeg også. Jeg har det godt her i Norge i forhold til andre som er på flukt eller lever i fattigdommen eller bor på gata.
      Jeg tenker på alderdommen også hvordan det blir når jeg allerede har masse plager. Det er også et håp å bli boende lenge hjemme. Imens kan vi kose oss med hverdagene, regn eller ikke:) Klem!

      1. Det gjør vi 🥰 Godt du har mannen hjemme, så blir kanskje dagene litt lettere for deg. Du er flink til å finne lyspunkter uansett form. God mandag! 😀❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg