Dagen før dagen

Dagen som i morra er 17 mai. 😊

Jeg skulle ta det helt med ro i dag, bare stryke flagg, hvile og ha ei venninne på lunsj.  Men av en eller annen grunn så fikk jeg plutselig for meg at jeg skulle skifte gardiner i stua. De måtte vaskes lett først, og når en skal ha opp rene gardiner, bør vinduene vaskes, så dermed gjorde jeg det også.

 

Det var tid for litt lysere gardiner nå. De mørkeblå er fine, men de får vente til høsten igjen nå.

 

Jeg har heldigvis mange av mine gamle gardiner, og de passer veldig fint i huset her.  Så hvorfor kjøpe nye gardiner da?

 

Eneste jeg har måtte kjøpe nytt til, er kjøkkenet, for der må jeg ha kapper, og det er to vinduer.

 

Her ser du resultatet.

 

Er vel en del som synes jeg er gammeldags med å ha slike gardiner som jeg har, med oppheng og greier, men jeg liker det jeg. Har alltid likt det, også når jeg var ung og hadde mitt første hjem.

Søstra mi kom sammen med mannen sin, for de skulle hjelpe meg å rette opp et par epletrær

Resultatet ble bra 😊

Etter lunsjen, og en times hvil, gikk jeg en liten tur til gutta mine.  Snakker ikke med dem hver dag, og nå var det på tide å finne ut hvordan det sto til.

 

Det ble litt bilder av det blomstrende epletreet, og litt bilder av blomster på veien.

 

Jeg gikk i  mellom regnbygene. I morgen sier Yr.no at det skal bli sol og fint utover dagen, så vi får håpe at de holder det de lover. Er jo ikke like koselig med 17. mai i plaskregn.

I kveld er det jo MGP også, så jeg kommer nok til å se litt på det. Men tror ikke jeg orker å sitte opp helt til slutt.

Kos deg i kveld, og god 17.mai!

Klart for morgendagen

 

Man må være litt forsiktig også

I dette innlegget fikk du se turene mine på Rød Herregård, og Rødsfjellet.

Det jeg ikke fortalte, var at når jeg gikk ved 19 tida hjemmefra for å ta turen opp på Rødsfjellet, og da jeg kom til hovedveien, kom en mann oppover fra Tistasenteret akkurat i det jeg skulle til å gå over veien.

Det så ut til at han skulle gå videre den veien jeg kom fra, men når han så meg, stoppet han, strakk og tøyde på en “tilsynelatende” vond rygg, for deretter å gå samme vei som meg, over veien.

 

Det føltes litt rart, for det var som om han skulle følge etter meg..

 

Jeg gikk raskt videre, og tenkte at han nok kom til å følge veien videre rett fram når jeg kom til stien som fører til Rødsfjellet.. men neida, han fulgte etter meg opp stien også.

 

Kjente det i magen, for jeg vet at det har skjedd ting på Rødsfjellet tidligere, både av det ene og det andre, så jeg ble litt uggen og fikk opp farta.

Tenkte at jeg fikk gå opp dit, og bare gå stien videre ned mot hus og folk så raskt jeg kunne uten å gå for å se utsikten.

 

Men på vei opp så jeg en mann som satt og nøt sola i fjellveggen, og jeg fant ut at jeg fikk spørre om å få sette meg litt på benken jeg også, for å få ned pulsen. Noe jeg også trengte etter å ha gått i rask gange opp stien.

Han satt og nøt en sigarett, og så hyggelig ut (noe som kan være feil selvsagt), og han sa ja til at jeg kunne sette meg litt. Vi begynte å snakke sammen, og like etter kom han som “fulgte etter meg” forbi.

 

Jeg satt en stund til, fikk en god samtale med denne mannen på benken, og gikk så videre mot toppen. Tenkte at jeg kunne ikke la denne andre mannen skremme meg fra å gjøre det jeg hadde lyst til.

Sa i fra til han jeg satt og snakket med, om at jeg følte at den andre mannen hadde fulgt etter meg, og han sa jeg måtte rope om det ble noe.

 

Da jeg kom opp kikket jeg godt rundt meg for å være sikker på at han ikke ventet der oppe. Mange steder å gjemme seg også der, men heldigvis var han forduftet. Han forsto vel at jeg hadde forstått hva han gjorde. For det var ganske så tydelig at han fulgte etter meg.

Var jo rart at han kom fra Tistasenteresida, med kurs mot Rødsveien, også fulgte etter meg i stedet.

 

Uansett så gikk det bra denne gangen, og neste gang jeg har lyst på en tur på kveldstid uansett hvor lyst det er, så spør jeg sønnen min om han vil være med å gå tur.  Både Rød Herregård og Rødsfjellet er yndede plasser for salg av narkotika, og det har skjedd voldtekter også, så jeg skal ikke utfordre skjebnen. Samme hvor kjedelig jeg syns det er at jeg ikke skal kunne ha denne friheten.

 

Men jeg får bare ta med meg noen på kveldstid.

 

I dag sitter jeg inne og koser meg, det regner godt ute, og jeg er sliten i kroppen. Heldig jeg som bare kan ta dagen helt med ro da. 🙂

Det er jo helligdag også. 😉

 

 

Fine dager med sol og gåturer

Mai har startet fint, med sol og varme, og jeg bare måtte ut og gå meg noen småturer i nabolaget.

 

Deler turene med deg i bilder som vanlig.

  1. mai ble det en formiddagstur til Rød Herregård

Godt å sitte på en benk og nyte utsikten en stund

Det er også en hule der, som jeg ikke har sett før. Går ofte samme runden, men nå gikk jeg sammen med en venninne som er mer kjent enn meg, og da ble det en ny oppdagelse for meg 🙂

 

 

 

 

Hjemme i hagen har jeg et morelltre som blomstrer vakkert nå

 

Ettersom formen min er litt bedre nå, så ble det også en kveldstur alene til Rødsfjellet.

 

 

Fint med flaggene som vaiet vakkert i vinden, med Fredriksten festning i bakgrunnen