Nå blir jeg nok veeeeldig frisk!

Hvorfor jeg blir veldig frisk?

Illustrasjonsbilde lånt fra pixabay

40000+ gratis bilder av Sunn og Mat - Pixabay

 

For det første har jeg vært veldig sosial denne uka. (Veldig for meg ihvertfall) Og det sies å være veldig bra for den mentale helsen. Og det er jeg enig i. Alltid godt å treffe noen en føler seg vel sammen med, har kjemi med, og som jeg kan være meg selv sammen med.

2 dager – to treff

 

For det andre har jeg lagd

Ingefærshot

som tas hver morgen, etter en skål med havregrøt, som også er veldig sunt.

Etter det følger en kopp grønn the med ingefær og sitron. Nå snart også lime.. (Kjøpte det i går sjø 😉 )

 

Så spiser vi jo mye fisk, slik som du kan se her:

 

Fet fisk med omega 3

 

Og vi spiser fisk 3-4 ganger i uka. Denne uka ble det stekt sei på mandag, fiskepudding (ikke så sunt da) på tirsdag.

Som du kan se på treffet med Ingvild over, så ble det jammen meg vegetarmat også. Litt brød da, men det er vel ikke det verste.

 

I morra skal det lages mer hysekaker, for vi fikk masse hyse og torsk av hyttenaboen som fisker nesten hele tida, og en del av fisken skal det lages fiskegrateng av, som også var middagen i dag.

 

Regner med at det bli fiskekaker på lørdag, for i morra har vi bestemt kyllingfilét med ris og salat.

 

Vi bruker litt kjøtt som regel på fredag og søndag, hvis vi ikke velger laks i stedet da. For det meste spiser vi kjøtt som kylling, svin og elg. Også litt rådyrkjøtt når vi har det.

Veldig lite rødt kjøtt ellers, men kan bli kjøttdeig til taco eller nachos.

Pizzaen jeg lager er som regel med skinke og ost, og pepperoni når vi har det. Med litt ananas smaker den veldig godt. Lenge siden jeg lagde det nå faktisk..kanskje på tide 🙂

 

Synes du ikke vi spiser ganske sunt?

 

Og da bør jeg jo bli veldig frisk, ikke sant? 😉

 

Jeg tror det hjelper mye på hva en putter inn, og jeg merker godt forskjell når jeg spiser kjøtt som ribbe feks, med alt av tilbehør, saus, poteter etc.  Da er det greit å bare lage akkurat det en skal spise, så det ikke blir rester. Det gjør vi forresten alltid…tilmålt mat er greit, for en blir jo mett av det en får servert på restaurant også.. Dessuten lages det ikke så ofte her i huset, for vi har mindre lyst på slik tung mat enn før. Eller rettere sagt: Kroppen har ikke så lyst på det lenger 😉

 

Du tenker kanskje at dette er sånt skryteinnlegg, men det er mer for å si at ja, jeg har fått med meg de fleste gode tips og råd for å bli frisk, holde meg frisk osv…

 

Det drøsser jo over at slike råd og tips hver gang en åpner tlf for mail, insta, facebook e.l.

 

Lurer litt på om vi ikke lenger klarer å tenke sjæl 😉

 

Jeg tenker så mye, at hodet går i spinn…ikke bare på hva som er sunt og ikke sunt altså. For jeg spiser stort sett det jeg har lyst på, men tenker alltid:

Alt med måte!

 

Og det har jeg levd etter i mange år nå. Tror det er derfor jeg ikke legger på meg sånn altfor mye heller.  For joda, jeg kan skeie ut med sjokolade, is og karameller jeg…men ikke sånn ofte. Når jeg får det kikket at jeg bare MÅ ha det, ja da er det sånn, og da spiser jeg det….hvis jeg har det i huset da. 🙂

Ikke bare å stikke på butikken når den ligger 30 km unna liksom.  Men om søtsuget blir for stort, og jeg ikke har så mye tilgjengelig, så kan jeg jo lage litt eggedosis, spise 70% kokesjokolade (som jeg stor sett alltid har i huset)  Det er nemlig veldig godt til kaffen, spesielt etter fiskemiddag 😀

Eller litt flatbrød med smør og sukker.  Jeg er ganske god på å finne løsninger til noe å spise når jeg virkelig må ha noe 😀

 

Hender også at jeg lager sunn snacks av pekannøtter, svisker og lønnesirup. Det er veldig godt faktisk!

Juice har jeg også lagd litt av i det siste, epler, appelsin, pære og gulrot gir en veldig søt og god juice. Bare viktig å ha dette i kjøleskapet da.

 

Nå tror du sikkert at her i huset har vi ikke noe sjokolade som kan friste….

Illustrasjonsbilde fra pixabay

Sjokoladefargene arkivbilde

Men joda, det har vi….ganske mye faktisk. For mannen i huset er så god til handle sjokolade før jul, og vi har fortsatt masse igjen.

Jeg gjemmer en del av det, så blir det tatt fram til helg, eller ved stoooort behov 😉

 

For når mannen ikke vet hvor det er, ja da kan vi ha det ganske lenge sjø 😀

 

Nå skal jeg ikke ta fram alt som ikke er sunt, for overskriften var jo at jeg blir veldig frisk, og det blir jeg ikke av sjokolade og potetgull. Derfor minimaliseres det, for jeg vil ha en kropp som kan orke litt mer om gangen. Og på sikt, så kanskje jeg får det.

Må bare hvile nok innimellom slaga også. I tillegg til mat som gir i stedet for å ta….

Har jo diagnosen ME, så det er ikke så enkelt som å tenke positivt liksom, og gjøre alt så riktig. Men joda, det hjelper mye, for et lyst sinn, gir ro i kropp og sjel, og da føler en seg friskere også.

 

Med kveldsturer under stjernehimmelen, turer i sola, sånne korte vet du, så gjør det også susen for hodet og kropp.

 

BARE MÅ HA DET!  😉

 

Kveldstur i vinterlandskap  

 

Arkivbilde fra tidligere tur. Nå er det snøfritt 

 

Håper du forstår at dette er ment som et humoristisk innlegg, med litt alvor i det 😀

 

 

18 kommentarer
    1. Et flott innlegg! Det er moro å spise sunt egentlig – jeg har også blitt veldig gira på det! Og det er ingen tvil om at det er fint og gjør godt for kroppen! Her er det mye grønnsaker, fisk og kylling…. og i helgene er “alt” lov lissom! Viktig å skille på ukedager og helg! Kos deg videre – du er flink! Klem <3

      1. Takk for det. Ja, viktig å skulle på ukedager og helg, men det blir ofte litt ekstra i uka og mindre på helg her 😉 Litt ettersom ☺️
        Du er jo veldig flink med dette og “firmaet” ditt nå 😀
        God klem ❤️

    2. Du spiser absolutt mye sunt! Og når det i tillegg er godt, er det jo bare å fortsette ned de gode vanene! 😃 Min ME-kropp har det bedre uten karbohydrater og sukker, men det siste er nesten umulig… 😅 Jeg er imidlertid flink I perioder. 😇

      1. Ja, de vanene har nok kommet for å bli, for merkes godt på kroppen om det blir mye “feil” spising. 😉
        Karbohydrater som brød tåler jeg godt heldigvis 😄

    3. Kjempebra opplegg med mat. Jeg tror jeg prøver å værere mat også og prøver å unngå kaker, sjokolader og brus. I helgene kan jeg unne meg litt og midt i uka når jeg er på besøk:)

    4. Et flott innlegg om god og sunn livsstil…Viktig å tenke litt og være sunn, mindre kjøtt og mer fisk og kylling..Kaker og snop trenger man ikke…og ut på tur! Her var det alt, nyt dagen! Klemmer…

      1. Tusen takk for det ☺️ Nei, man trenger ikke kaker og snop. men godt sønn innimellom..og det trenger ikke være 3 kakestykker, holder med 1 😉
        God fredag! 🥰 Klem ❤️

    5. Alt med måte er jo nøkkelen til det gode liv 🙂 Jeg sliter med cravings… og det blir det lite med måte hihihi Men mye grønt og fisk er bare lekkert! Dere har et sunt kosthold – det er helt sikkert 🙂
      Lag deg gode dager, Heidi 🙂 klems

      1. Takk for det Mette. 🥰
        Ja, en kan ha slike “cravingsdager”, sånn, bare må ha det.. Går fint bare det ikke er mest av dem 😉😁
        God fredag! Klem ❤️

    6. Dette høres veldig bra ut. Og takk for masse tips og motivasjon. Jeg er sjøl inne i en periode hvor jeg prøver å spise sunnere…og mindre…og føler at jeg får det til, enn så lenge. Hva vi spiser er mye viktigere enn vi trodde i gamle dager, tror jeg. Jeg har nå gått ned noen kilo pga det nye regimet mitt. Men det viktigste er at maten jeg putter i meg er sunnere enn før, slik at helsa blir bedre.

      1. Takk for det. Ja, jeg merker det godt på kroppen om jeg spiser mye “usunn mat” som hamburger og chips og sånn..😉
        God fredag! Gleder meg til the Voice 😍

    7. Dere spiser helt klart veldig sunt 🥰
      Ettersom jeg til tider kommer ganske sent hjem og er sliten, synder jeg når det gjelder maten. Blir ikke alltid middag, og når det blir det er det ofte noe som er enkelt å slenge sammen som ikke alltid er så sunt. Prøver å ha et vegetarisk måltid i uka og en fiskemiddag, men ikke alltid jeg får det til. Ha en fortsatt fin fredda, klem 🤗

      1. Takk for det. ☺️
        Ikke alltid like enkelt og det “syndes” her også 😉
        Vi er heldige og har god tilgang til mye fisk, og det hjelper ☺️
        God fredagskveld. Klem ❤️

    8. Fint innlegg, Heidi. Mat er absolutt godt, men interessant også. Og dere er så heldige med all den fisken. Fisk er også veldig godt. Jeg tar fritt fra kjøtt om dagen, sa det vel. Først til påske blir det kjøtt igjen. Så blir en del vegetar om dagen 🙂

      1. Tusen takk Ingvild. Ja, de nevnte at du ikke spiser kjøtt, og det er sikkert ikke dumt å la være helt.
        Vegetar er godt om det er lagd skikkelig. ikke god på det sjøl da 😉
        God fredagskveld. Klem ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg