Bekymring

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nok et sitat jeg synes er veldig viktig å ta fram.

” Å bekymre seg, legger ikke en alen til din livslengde” står det i Bibelen, og dette tror jeg er så sant!

 

For en del år tilbake var det en spesiell person i mitt liv som hadde det vanskelig.  Jeg bekymret meg veldig, hadde ofte vondt i magen, og grublet mye på hva jeg kunne gjøre for denne personen.

Det gikk så langt at jeg slet med å få sove, å klare å glede meg over livet og mye mer.

 

Denne perioden gikk jeg på Bibelskole, og en kveld var undervisningen om bekymring.

Han som underviste denne kvelden snakket om hva vi kunne gjøre med bekymring, og hva bekymring gjorde med oss.

 

Jeg hadde jo erfart at det ihvertfall ikke ga meg livsglede og overskudd å bekymre seg, men det var vanskelig å la være.

 

Denne kvelden sa han: Om du bekymrer deg for noe, se for deg at bekymringen er en ball.   Du vil ikke ha den, og da må du velge å sparke den bort.

Send den over til Gud, og si at Han må ta seg av dette.  Og om den kommer tilbake, så ta den ikke i mot, spark/kast den tilbake igjen.

 

Dette var et fint bilde synes jeg, og fra den dagen så valgte jeg å gjøre akkurat dette.  Hver gang tankene kom, så sa jeg dette: At jeg ikke ville bekymre meg, at jeg kastet det over på Gud, og nektet å ta det tilbake.

 

Og vet du hva?  Det hjalp. Plutselig kunne jeg igjen kjenne denne gleden jeg snakket om her tidligere

 

Det beste av alt, var at personen det gjaldt kom seg ut av “gjørma” og det gikk rette veien dag for dag etterpå.   Og jeg hadde da klart å ikke bekymre meg på samme måte, selv om ting ikke var endret enda.

Så ikke sitt der med bekymringen, kast den fra deg, og bruk energien på alt annet enn det.

Tror du ikke på Gud, sier du?  Allikevel kan du velge å kaste “ballen” bort.

Som en golfball som forsvinner i skogen…la den være igjen der.

Ofte så skjer ikke det vi bekymrer oss for heller. ❤

Om jeg klarer dette alltid?

Nei, men det er fordi jeg glemmer bort det jeg har lært. Derfor ville jeg skrive litt om dette. For å minne meg selv på det gang på gang ☺

 

20 kommentarer
    1. Så herlig å lese dette er. Du formidler der på en nydelig måte❤Jeg er veldig glad ar det er flere som meg som deler sin tro. Og det er sant. Herlig tanke å ikke bekymre seg.
      Ha en fin dag:)

      1. Tusen takk! Ja, jeg har aldri skjult det jeg tror på, men du deler mye mer enn meg på det. Gjør det når det føles naturlig å gjøre det for meg ☺
        Kan jo ikke bare dele tull og fjas 😄🥰

    2. Jeg er nok med og syntes det er et fint råd å gi fra seg eller kaste fra se bekymringene, men jeg tror ikke at det finnes en gud som tar i mot dem. Jeg aksepterer og respekterer allikevel de som gjør det 🥰 Bekymringer og redselen for at noe skal skje med noen vi bryr oss om, kan virkelig mørkelegge tankene på en sånn måte at man ikke klarer å se noe positivt. Vonde tanker man må ta tak i og bearbeide.

      1. Det er så sant! Og det er så fint at vi kan velge selv hva vi tror på, og som du sier respektere og akseptere hverandre 🥰
        Takk for fin tilbakemelding.🙂 Klem ❤

    3. Det er sant at bekymringer ikke hjelper, det gjør det bare verre. Jeg fikk lært en lekse av dette, for noen år siden. Prøver å huske det når ting tårner seg. Og om det verste skjer, så må en takle det også. Når det har skjedd. Livet har sine utfordringer. Og fint å lese om at du fikk hjelp. <3

      1. Ja, det skal være sikkert at livet har mange utfordringer, og det er godt bi ikke vet om alt som kommer tenker jeg. Allikevel får vi det bedre om vi klarer å legge bort bekymring, og heller takler det som kommer det dukker opp.
        Vi sier ofte: tenk om det skjer, osv. Ji kan jo heller si tenk om det ikke skjer 😀 De fleste av oss har nok lært dette oppigjennom årene ☺ ❤

    4. Jeg er faktisk blitt veldig flink med årene til å kaste bekymringene fra meg…og hvem som tar i mot de, er vel ikke det viktigste..
      I tillegg er det ekstremt sjeldent at jeg gidder å gruble over ting som har vært.. Fortiden kan jeg aldri få gjort noe med, så da får den heller ikke lov til å henge seg på inn i fremtida😊

      1. Det er veldig bra at du har blitt flink til det å legge fortida bak def. Der har jeg enda mye å lære, drar med meg altfor mye fra det som har vært, eller jeg har gjort 😁☺

    5. Bekymring ødelegger immunforsvaret.. men jeg vil ikke kaste ballen, den som ikke bekymrer seg gjør lite for å endre det som ikke er bra. Riktig god helg 🥰

    6. Man må ta inn det som kommer, men ikke bli VÆRENDE i bekymringer. Min mor sa så fint at man må ta en dag av gangen, da slipper man en del grubling.

      1. Det er så sant, og veldig viktig å gjøre. Gårsdagen får vi ikke gjort noe med, og dagen i morgen vet vi ikke noe om enda, så da er det lurt å følge din mors gode råd 😀🥰

    7. Flott å lese her hos deg i dag. Du skriver på en så god måte.
      Flott med ballen vi alle kan kaste fra oss.
      Det minner meg om en gangen jeg hadde det vondt, fordi jeg syns jeg hadde sagt noe feil i et vennelag.
      Morgenen etter sovnet jeg midt i min stille stund. Plutselig bråvåknet jeg, og skrev ned det jeg opplevde. Det var så sterkt at jeg aldri glemmer det. – Kopi fra bloggen her:

      Plutselig smeller det, – og jeg er lys våken. –
      Det er som om det virkelig skjer.
      Jeg ser en liten, fin ball, med lilla sløyfe, –
      som kommer fra der jeg sitter,
      og eksploderer ute i lufta,
      som et flott fyrverkeri.
      Og ballen blir helt borte.

      Ja, – barnet mitt, –
      sier Herren,
      Det er slik det er.
      Klumpen inne i deg, –
      Den er ikke mer, –
      Du tok den frem i lyset, –
      Og
      nå er den helt borte, –
      Den har blitt til ingen ting.

      Fordi:
      Alle feiltrinn, –
      Tok jeg med meg, –
      Da jeg døde på korset, –
      FOR DEG!

      Fra: http://hjemveien.blogspot.com/2014/01/tilgitt-gud-vekket-du-meg.html

      Flere ganger har jeg merket det: Bekymringer blir borte. Glede og fred tar over inne i meg. Jeg kan ikke forklare det – og tror det må være fra vår Far i himmelen (Fil.4.4-7 fra bibel.no)

    8. God morgen,
      Så fint skrevet. Jeg bekymrer meg periodevis litt for mye. Skal prøve dette.
      Lag deg en fin lørdag ☺

      1. God morgen, og tusen takk.
        Vi er nok mange som bekymrer oss for mye, men dette har hjulpet meg masse så jeg får bedre dager 🥰 Ønsker deg en god lørdag. ❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg