Statlige krav

Hørte på nyhetene…at

-Statlige krav til legevakta er ikke mer enn 2 min ventetid…

Det er så enkelt å sette krav fra høyt hold.

Ikke så enkelt i praksis alltid…

Mye som spiller inn…

Tiden de trenger for å snakke med de som ringer..

Antall personer som svarer på tlf..

Og hvor mange som trenger hjelp raskt..

Alt dette er jo forskjellig fra dag til dag, og mange andre faktorer som sikkert også er en del av årsaken til at det er vanskelig å overholde slike frister.

 

Selv har jeg jobbet flere steder med slike krav, uten sammenligning forøvrig.

 

Jobbet for et selskap som kundebehandler for mange år siden, og der var det krav til antall tlf man skulle svare i løpet av en arbeidsdag, sånn ca antall.

Og tok man for få tlf så var man ikke like god arbeider, som de som svarte mange.

Det var akkurat som om det ikke var så viktig at den som ringte inn fikk hjelpen den skulle ha.

Fikk så mange innringere som var sinte fordi de hadde ringt mange ganger, og ikke fått hjelp. Så løste jeg saken for dem, og de kunne vært spart for mye irritasjon og trøbbel.

Ikke alltid jeg fikk til en løsning så fort som jeg burde, men det var jo fordi jeg måtte nøste opp i hvorfor og hva som hadde skjedd.

For meg, og flere med meg, så var det viktig å hjelpe, og finne svar, og når det ikke var bra fordi en tok for få tlf, ja, da er noe galt med systemet, synes jeg.

 

Et annet firma jeg jobbet for, gikk det også på tid, og effektivitet, og slik er samfunnet blitt.

Alt skal gå så fort, alt skal være så effektivt, og det blir færre og færre ansatte.

Er det rart det blir mange utbrente, og sykmeldte?

 

Kunne nevnt mange yrker, men regner med at mange av dere har jobbet, eller jobber steder hvor dere opplever det samme.

Effektivitet er viktigere enn alt virker det som..

 

Hva tenker du om all denne effektiviteten?

 

Selv tenker jeg at vi ikke at vi trenger gå helt tilbake til slik det var før, men en mellomting kunne vært av det gode 🙂

At vi kunne ha tid til å se hverandre, ha tid til omtanke og omsorg, midt i en travel hverdag.

Spesielt i helsesektoren er dette så viktig, og betyr så utrolig mye ❤️

Selv så trenger jeg ikke bry meg så mye om det, for jeg jobber ikke lenger andre steder enn hjemme, men som bruker, pasient, etc.. så ønsker jeg å bli sett, og hørt 🙂

Eller er jeg kanskje storforlangende?

 

10 kommentarer
    1. Dette var et kjempebra blogginnlegg som er viktig å tenke på. Tror neppe de klarer å gjennomføre løftet sitt med tanke på nedbeanning.

      Husker med skrekk og gru da jeg hadde gule stafylokokker i fingeren, og jeg fikk enorme smerter. Det var jo midt under pandemien, og jeg hadde fått beskjed av min fastlege at jeg måtte ringe allmennlegevakten hvis fingeren ble verre. Tror jeg stod i 1 1/2 i kø før jeg kom fram.

      Synes det er kjempefint at du skriver om det, og du er slett ikke storforlangende.

      Ønsker deg en superfin onsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Tusen takk for det.
        Ja, det er et viktig tema, og jeg tror det er på tide å bremse denne utviklinga litt, men hvem skal gjøre det? 😉
        Ha en fin kveld. Klem 🥰

    2. Jeg er helt enig med deg! All den effektiviteten er drepen for alle som jobber! Har det i min jobb også – skriver timer ned til hvert påbegynte kvarter – skal selvfølgelig jobbe raskest mulig for at faktura ut til kunde ikke blir for høy! Puh…… 🙂 klem

      1. Ja, det er klart man vil jobbe raskest mulig, men alt med måte bør det være tenker jeg.
        Slike som deg, som jeg tenker er så pliktoppfyllende, og med samvittighet liggende tykt utenpå, så blir det høye skuldre, og mye stress i hodet av sånt.
        Ikke bra! Også lurer de på hvorfor så mange blir sykmeldte og utbrent 😳
        God klem 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg