Sjokoladekake

I dag våknet jeg sent, for det ble ingen søvn før etter klokka 2 i natt. Så da våknet jeg klokka 9, og hadde fått sovet godt resten av nattan.

 

Det eneste jeg hadde lyst til å gjøre i dag, var å bake litt. Må få litt kake i fryseren, for her dukker det opp folk støtt og stadig, og jeg kan da ikke bare servere kjeks. 😉

 

Olav har snart bursdag også, og det er snart påske, så skal jeg få litt å servere da, må jeg begynne nå.

 

Den beste sjokoladekaka jeg har oppskrift på, (synes jeg selv ihvertfall), er en vi bakte på Rakkestad Eldresenter.

 

Derfor heter den:

Eldresenterets Trøffelkake.

275 gr margarin

4,5 dl sukker

Røres hvitt

Ha i 3 egg, et om gangen, blandes godt i.

350 gr hvetemel

3 ts bakepulver

2 ts vaniljesukker

1,5 ss kakao

Siktes og blandes i

2,5 dl melk blandes i

 

Går greit å bruke maskin, men i dag brukte jeg kun en tresleiv, for da kunne jeg sitte å gjøre det, og det ble ikke så mye å rydde opp etterpå 😉

Sukker og smør røres hvitt

 

Ha i et egg om gangen

 

Mel m.m. siktes og blandes godt sammen i røra

 

Melk blandes i. Jeg holder igjen litt av melblandinga og sikter den i etter melka.

 

 

Ha røra i langpanne.  Den jeg brukte i dag er litt stor, så kaka ble litt tynn etter mi smak. Men saftig og god likevel.

 

Stekes på 189 grader i 30-40 minutter

 

Glasur bruker jeg litt forskjellig, men mest denne:

300 gr melis

120 gr smør/margarin

6 ss kaffe

2 ss kakao

2 ts vaniljesukker

 

Bland alt sammen med en mikser. Ha den på når kaka er kald.

Jeg drysser over litt kokos også.

God fornøyelse! 😀

 

 

 

21 kommentarer

Siste innlegg