Ole,s Saltkake

Svigerfar har vært mye her hos oss de siste årene,  og han er veldig glad i mat og kaker.

Han og jeg har sitti mye og snakket om forskjellig mat, og en dag fortalte han at de før ofte bakte Saltkake.

Den er litt som en thekake, men mye bedre synes jeg.

Måtte Google litt for å se om jeg fant en oppskrift, og det gjorde jeg. Og da døpte jeg den til Ole,s Saltkake. 🙂

Har bakt den mange ganger, og nå har jeg lovet å ha den med på Helsesenteret,  så de får smake den.  😀

Joda, jeg vet at det er vaffeldagen i dag,  og det kan hende jeg lager det senere i dag,  men må jo ikke da 😁😀

 

Ole,s Saltkake

 

5 kopper mel

2 kopper sukker

5 ts bakepulver

4 ts vaniljesukker

1 egg

 

Alt dette smuldres

Ta av en kopp smuldredeig før du har opp i melk til passe deg. Den skal være som tykk grøt.

Ha røren opp i langpanne

Strø over kanel og sukker, før du har over smuldredeigen.

Stekes i langpanne 180° i ca 20 min

 

Smuldre

Ha litt av smuldredeigen i koppen. Jeg bruker barnekoppstr.

Bland i melk til tykk grøt

Strø over sukker og kanel

Ha deigen i langpanne og strø over sukker og kanel

 

Ha over smuldredeigen, og sett den i ovnen på 180° i ca 20 min

 

Her er den ferdig. Som du ser er den ganske lysn i fargen. Veldig god på smak, og best dagen etter 😀 Ikke like god mens den er varm 😉

16 kommentarer

Siste innlegg