Kaffe

For noen dager siden ville ikke kaffemaskinen vår virke lenger, så da måtte vi finne et alternativ. For kaffe må vi jo ha 😉

Jeg som ikke drakk kaffe før jeg fylte 43 år, har blitt veldig kaffekjærring 😄

Her ser du den gamle kaffemaskin. Her står den på Flatåsen 🙂

Dette er ingen reklame altså, bare tørre fakta 😉

Heldigvis hadde vi en kaffetrakter stående, så da var det bare å finne fram den. Vi hadde nesten ventet på at kaffemaskin skulle gå i stykker, for den begynte å vise litt tegn på at den var gammel og velbrukt nå.

Det var en litt stor maskin som malte bønnene for hver kopp vi lagde, så nå hadde vi flere poser med kaffebønner, men kun trakter.

Og hva gjør man da?

 

Jo, jeg søkte på nett om det fantes en liten kaffekvern, og det fant jeg. På Jernia, og de hadde til og med tilbud. Så da var det bare å stikke innom Jernia på Kyrksæterøra neste gang vi var og handlet, og de hadde en igjen 🙂

Den er helt suveren og det passer jo fint til navnet 😀

SEVERIN KAFFEKVERN

KAFFEKVERN STÅL/SVART 150W

En kjekk liten sak, og det har blitt så mye bedre plass på benken etterpå, for den tok litt mye av benkeplassen.

Har ikke bilde av den, men den sto på samme plass som trakteren står nå, og fylte ut til utsiden av vinduskarmen, og langt fram.

 

Nå får jeg malt opp alle kaffebønnene når vi trenger det med den nye kverna, og vi har god kaffe som vi kan trakte.  Dessuten merker vi at kaffen blir “mildere” for magen når den kjøres gjennom filter, og det er ikke dumt.

Vi er ingen stordrikkere av kaffe, men det blir 2-3 kopper for dagen, noen ganger mindre, andre ganger mer.

 

Her holder jeg på å male. Den tar bare 50 gram hver gang, men det går på sekunder, så det tar ikke lange stunda, og vi slipper å gi bort kaffebønnene. Koster jo ikke så lite med kaffe 😳

Her i Huset er vi ikke glad i caffelatté, caffe mocca, eller med fløte og sukker. Vi vil ha den bar, og svart 😀

Hvordan er det med deg? Liker du kaffe, og i så fall hvordan vil du ha den?

15 kommentarer
    1. Heisann🙋🏼‍♀️ Jeg drikker kaffe, men er ikke avhengig av det. MÅ ikke ha kaffe om morran for eksempel, som jeg vet at mange andre må ha for å fungere🤗 Jeg kjøper filtermalt kaffe og bruker kaffetrakter😀 Men tror nok at det blir bedre kaffe sånn du gjør det, med å kverne sjøl.

      1. Jeg er heller ikke avhengig av kaffe. Oftest drikker jeg ingefærte på morran 🙂.
        Det er god traktekaffe å få kjøpt også, men nå må vi først bruke opp de kaffebønnene vi har igjen.
        Og ettersom vi har kvern nå, så kan vi jo kjøpe det som er på tilbud.
        Kverna kan brukes til å male nøtter m.m også, så den er kjekk å ha 😀

    2. Det var smart, kjekt å få brukt opp de posene med hele bønner. Og kvern trenger man til andre ting.
      Kaffe må jeg ha….liker best kaffe fra kaffemaskinen her hjemme.. Den er god.
      På jobb er det traktekaffe, den er litt besk..Er jeg på kaffebar så blir det som regel Cortado..Det smaker.

      1. Ja, kvern kan brukes til så mangt. Er kaffen besk kan det jo være at den traktes litt sterk, eller kaffetypen. Ikke mye besk her, for det er ingen av oss glad i 😉

    3. Jeg er nok mest glad i cafe latte, men liker vanlig kaffe også. Det er veldig godt med kaffe av nymalte bønner.🤩🤗
      Ha en fin kveld!🤗

    4. Jeg sluttet å drikke da jeg møtte min mann i 20 årene. Han drakk ikke kaffe og jeg gikk over til te. Men jeg kan drikke en gang i blant om jeg er veldig trøtt og må holde meg våken eller er i besøk og blir tilbudt det 🙂 Men jeg er veldig glad i te da 🙂 Kjekt at dere fikk bedre plass på kjøkkenbenken 🙂 Lag deg en fin kveld 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg