Hvorfor er det sånn?

…At noen MÅ fortelle hva andre skal gjøre, eller ikke gjøre…

 

En periode i livet delte jeg rom med andre. Stort sett meg, og en person til på samme rom.

Jeg er forholdsvis ryddig av meg…dvs. jeg har aldri kaos rom.

Ikke at jeg har tellekanter i skapet, eller at skoa står på linje e.l. men jeg liker å ha orden, og vite hvor jeg har ting.

Spør du mannen min, så synes han nok jeg er flink til å rote innimellom..sånn som her:

Det jeg lurer litt på er hvorfor andre skal bestemme når jeg skal rydde..

 

Tilbake til den tiden jeg delte rom..

Jeg prøvde å si at vi kunne rydde litt hver dag, re opp seng, ha klærne i skapet, ting i skuffer og skap. Men neida, ble ikke ryddet selv om det ville være koseligere  for begge parter.

Men så skjønner du, … så skulle den andre rydde, og da fikk jeg klar beskjed om å rydde også. Uansett om det passet for meg eller ikke.

Da hadde jeg liksom ikke noe valg, men om jeg sa det, ja da hadde den andre et valg…

Vet ikke om du skjønner meg…

Det jeg vil fram til, kort fortalt:

Hvorfor skal noen som selv har holdt på med noe/ikke holdt på med noe i lang tid, plutselig bestemme hva jeg og andre skal/bør gjøre?

Som et eksempel:

Mannen min og jeg sitter begge og scroller på tlf, pc eller ipad.

Så finner han ut at nei, nå skal han ta en pause, for vi blir så usosiale osv.

Og da må plutselig jeg slutte, eller ta pause også 🙄

Er det riktig at han skal bestemme det da?

Eller om det er motsatt, og det var jeg som plutselig synes vi skal legge bort tlf.

Ikke opp til meg å bestemme over han heller..

At vi snakker om det, og blir enige om å bruke mindre tid, og være mer tilstede, det blir noe annet. For det er veldig greit.

Det er altfor lett å ta tlf når den ligger rett ved siden av oss.

Vi kommer plutselig på noe vi må sjekke osv. Og plutselig har det gått en time eller mer…

Hovedpoenget mitt er altså:

Hvorfor MÅ noen bestemme over andre at de også MÅ/BØR det samme som dem??

Hvis ikke så er de andre liksom “teite”…

Bare lurer…

 

20 kommentarer
    1. Dette var et kjempeinteressant blogginnlegg med godt spørsmål hvor du peker på egne erfaring 😊

      Alt spørs på måten man sier det på. Noen kan si ting på en måte som kan virke surt, kommanderede og frekt. Sånt takler ikke jeg.

      Hvis en person sier det på en positiv måte kunne jeg ha godtatt det.

      At andre skal bestemme over andre er en uting de har.

      Ønsker deg en superfin fredagskveld, og ei kjempefin og god helg ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Tusen takk 🙂
        Det er mange måter å si ting på, men jeg tenker at uansett så kan ingen bestemme at andre skal/bør gjøre ting bare fordi de selv plutselig gjør det.
        God fredagskveld. Klem 🥰

    2. Helt sant…. irriterende. Og vi kan fort bli manipulert til å tro at det skal være sånn. Det gjelder jo ikke bare rydding og slik. Det gjelder også meninger og holdninger. Hvorfor skal noen ha rett til å påprakke andre SINE meninger? Og hvis vi ikke er enige med vedkommende, blir vi enten utsatt for hets, mobbing eller hån…..eller latterliggjort….Ikke lett🤗

      1. Nei, ikke lett, men da må en følge det en kjenner er riktig for seg selv, og kanskje være flinkere til å stå opp for seg selv uansett hva enkelte mener en bør og skal 🙂

    3. Når det gjelder henne du delte rom med tenker jeg at hun ville bestemme, det skulle være på hennes måte/hennes prinsipper. Hun var tydeligvis et skippertaksmenneske. Må ha vært litt slitsomt å bo tett på en sånn personlighetstype da.. Litt fascinerende å tenke på hvor forskjellige vi er i forhold til rydding. Noen elsker rot og det andre ytterpunktet må ha tellekanter. Jeg har aldri delt rom med noen på hybel og sånn, men hatt både felles kjøkken og bad. Har delt med noen rotekopper ja. Veldig godt at det var midlertidig deling!
      Ofte er man gjerne ikke helt klar over at man bestemmer litt over andre heller? Så greit at du deler slike innlegg for at vi skal tenke etter og bli mer bevisste!

      1. Det kan sikkert hende at vi ikke vet om vi bestemmer over andre, men jeg tror enkelte mennesker bare er sånn, og har en måte å si ting på som gjør at en føler en MÅ 🙂

    4. Jeg liker dårlig at noen bestemmer over meg, så derfor er jeg obs på at jeg ikke skal bestemme over andre også. Men det går jo an å spørre eller foreslå. 😉 Da prøver jeg å tenke over HVORDAN jeg sier det, men det er sannelig mange som bruker MÅ og SKAL, ja 😀

      1. Ja, det er greit å tenke over hvordan vi sier det. Og det trengs ikke bruke må og skal engang for at en skal føle at en må 😉🙂
        Spørre eller foreslå er greit, det er jo bare fint. Snakke sammen, og ille bare dundre i vei liksom 😀

    5. Interessant det der, og noe vi alle opplever i en eller annen form i løpet av livet. Jeg kan rote veldig i løpet av en dag, men har alltid gjort det til en vane at jeg rydder opp etter meg før jeg legger meg. Så mye triveligere det er å stå opp neste dag da. Da Bestisen + familien hennes noen gang og jeg dro på ferie sammen for en del år tilbake, så holdt jeg på å bli gal. For hun og dem var noen ordentlige rotekopper, og de visste det selv også. Jeg holdt munn og lot som jeg ikke så rotet, helt til en ettermiddag da mobilen min ble borte. Da hadde den havnet inn i en tom potetgull pose som JEG var i ferdig med å rydde vekk og kaste. Strikken var strekt langt nok da, og jeg klarte ikke å holde munn lenger. Ellers så syntes jeg vel at når vi er voksne, så blir det opp til enhver å rydde eller gjør andre ting uten at noen skal behøve å be om at det blir gjort… Klems 🤗

      1. Helt enig i det siste du skriver.

        Det jeg nevnte var jo i barn og ungdomstiden, da jeg delte rom med flere forskjellige, men en om gangen heldigvis. Etter det er jeg ikke god på å dele rom med andre. Av flere årsaker. Skal jeg være med på ting sammen med andre, velger jeg alltid rom alene. ☺️ Klem ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg