Hukommelse

Hvordan er det med deg,  har du god hukommelse?

Jeg mener at jeg har relativt god hukommelse, men noen ganger har jeg teflonhjerne.. Spesielt det å huske navn på folk jeg treffer når de presenterer seg. Konsentrerer jeg meg ikke, så er navnet borte i samme sekund.

Du vet hva som menes med teflonhjerne…sånn hjerne som bare slipper ut med en gang, det som kommer inn 😄

På barne- og ungdomsskolen pugget jeg ofte lekser, og det satt godt.  Sanger sitter enda bedre.

Med diagnosen ME, så skjer det at vi får “tåkehjerne” ja, ved andre diagnoser også. Det vil si at det er vanskelig å huske, og komme på ting blant annet.

Da jeg var hos legen sist, skulle jeg be henne om å skrive ut en resept til meg, på en salve jeg bruker. Før jeg dro hjemmefra sjekket jeg hva den het, og hadde tenkt å ta bilde av den, eller skrive det opp, men det glemte jeg.

Så når jeg satt hos lege, var det ikke tjangs til å komme på hva den het….noe på z, sa jeg..

Da jeg kom hjem, gikk jeg og sjekket…ikke noe som begynte på Z nei, med på D 🙄😁🙈

Andre ting sitter bedre, og når jeg ligger om nattan, og ikke får sove…da kan jeg fortelle deg at jeg kommer på mye rart.

Prøver å tømme hodet, og ikke tenke på noe, men ikke alltid jeg får det til.

Som i natt feks…da kom jeg plutselig på et langt ord som jeg lærte da jeg tok fagbrev som Renholdsoperatør.

For å lære det, sang jeg ordet,  og siden har det sitti.

Vil du vite hvilket ord det er?

alkylbenzyldimetylammoniumklorid

 

Fra databladet:

Alkylbenzyldimetylammoniumklorid 50 %, aqueous solution Vannfyllt
løsning
produktnummer: 5091
Versjon: 2.0 no
Erstatter versjon fra: 04.02.2020
Versjon: (1)
dato

Dette er et stoff som brukes til å drepe alger og sopp, og ikke noe du bør bruke I tide og utide. Vernebriller m.m. må på osv.

 

Men nå skulle ikke jeg lære deg om renhold etc.

Skulle bare si litt om at det går an å lære seg så spesielle og vanskelige ord 😉😄

Hva er vitsen med å komme på det kl 02 om nattan da?  Ingen vits i det hele tatt…eller kanskje det var en vits. 😁

Fikk det helt på hjernen, og det ble ikke mulig å tenke på så mye annet, så da sovnet jeg til slutt etter 2,5 timer heldigvis 😂

 

Har du lært noe som du plutselig kommer på, sånn ut av intet?

Mye en kan si om hukommelse, og HER får du mye info om det.

Hentet fra Wikipedia:

«Hukommelse» har flere betydninger.

Hukommelse kan defineres som evnen til å innkode, lagre og gjenhente informasjon. Innen psykologi studeres hukommelsen både på kognitivt og biologisk plan. Det er vanlig å skille mellom korttidshukommelse og langtidshukommelse. I alle faser kan hukommelsen bli påvirket av emosjoner, og den sies å være konstruktiv på den måten at den kan manipuleres av informasjon som inntreffer i etterkant av selve minnet.

Nok om det for denne gang. Vi holder oss inne nå, for det ble liten storm i kasta, og masse regn. Mannen var nede og så til båtene, og det var bra han hadde regntøy på 🙂

Jeg gikk ut og tok inn stolene som blåste avgårde 😉

 

 

15 kommentarer
    1. Rart med den hukommelsen. Tror det er lettere å glemme når en er sliten eller sjuk. Det er min erfaring. Ellers tror jeg at jeg husker forholdsvis godt enn så lenge, tror jeg sjøl😅 Håper det fortsetter sånn. Men vet jo aldri åssen det utvikler seg. Føler at blogging og annen aktivitet hjelper godt som hjernetrim.

      1. Ja, det er nok lettere å glemme når en ikke er i form, eller sliten. Merker godt det.
        Og det blir vanskelig å konsentrere seg.
        Så det er forskjell på dagene og hvor godt jeg husker for tida 😉🙂
        Prøver å holde på med litt forskjellig, så hjernen får trent. ☺️

    2. Der lærte jeg noe mer om det å ha ME, og dette var noe jeg ikke visste.

      Kanskje det er lettere å glemme når man ikke er helt i form?

      Et par av mine venninner har ME, og jeg prøver å lese meg opp for å sette meg inn i og lære om ME.

      Ønsker deg en superfin mandagskveld ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Det er nok mange diagnoser som har dette, og om man er sliten og i ekstra dårlig form.
        Fint du ønsker å sette deg inn i ME også..Du har jo mye selv ❤️

    3. Hihihi, det var jammenmeg litt av et ord altså! 🙂 🙂 hukkommelsen min er ganske god – husker mye av telefonnummer, kontonummer og tall generelt….. sikkert et slags syndrom, hihi…! God klem <3

      1. Så bra. Jeg var flinkere til å huske kontonr og tlf nr før…det er jeg dårlig på nå, for en bruker de jo ikke lenger på samme måte 🙂
        Litt av et ord ja, og jeg ble overrasket når det dukket opp i natt 😄 God klem ❤️

    4. Jeg har både teflonhjerne og tåkehode. Det er interessant hvordan man kan glemme de enkleste ord, og noen ganger navn på ting man kunne før, og så kommer “kunnskapen” poppende opp fremst i panna når man minst venter det. 😀

        1. Kanskje fordi du slapper av da? – Fordi de viktigste indre kroppsdelene ikke trenger så mye energi, og da blir det mer igjen til hjernen.

    5. Hukommelse er noe som er greit fungerer. Min er haltende, jeg liter ikke helt på min egen hukommelse. Den ble også veldig dårlig en periode da livet var som tøffest, men har heldigvis blitt mye bedre siden da. Hjelper å ikke stresse, har jeg funnet ut. Men det lange ordet du husker på var imponerende.
      Ellers var det en skikkelig regndag i går, heldigvis bedre i dag. Fin tirsdag til deg. Klem <3

      1. Tusen takk for det. Ja, jeg merker at hukommelsen blir dårligere når jeg er i dårlig form, og sliten 🙂
        Rart med det lange ordet, bare jeg tenker på det nå, så kan jeg si det uten å se det 😄
        Nettopp kommet fra frisør og handling på Øra nå. Sofaen nå, og Olav hadde tent opp i ovnen. så her er det godt og varmt. Kommer til å sovne ☺️😂
        God tirsdag. Klem ❤️

    6. Har mange ganger sagt at jeg har teflonhjerne. Jeg husker veldig godt ting for en kort stund, men er det ikke viktig, så forsvinner det. Men noen ord sitter. Onomatopoetikon var et ord jeg gjentok for å lære. Er det et viktig ord? Nei, egentlig ikke, men det betyr lydmalende eller lydhermende ord!!!! :)Så det så! Klemsiklem:)

      1. Hehe, ja, da kan du et langt, rart ord du også. 😄
        Er det ikke rart hvor godt der sitter? ☺️
        Har litt teflonhjerne jeg også, for ting forsvinner bare oppi der liksom 😁
        Går ikke an å glemme det, sier mannen min når det er noe spesielt jeg burde huske…å,joda, det går veldig godt an å glemme det 😂
        Nå må jeg prøve å huske onomatopoetikon også 😉
        God klem ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg