Fagfolk eller amatør

Har du noen gang brukt fagfolk til jobb i huset?

For å legge gulvbelegg, snekre, male, mure m.m.

 

Jeg har det.  Gjorde det da eksen og jeg bygde huset i Degernes i Østfold, og de var flinke stort sett, men baderomsbelegget på gulvet kunne vært gjort bedre.  Her ble det på et firkantent rom, helt tomt for inventar, lagt belegg med to skjøter.

Dvs at det nok mest sannsynlig ble brukt rester av noe.  Den gangen turte jeg ikke ta det opp med han som gjorde det, men han måtte komme tilbake to ganger for å lime skjøtene, så det var noe stort tull egentlig.

Regner med at det er byttet nå, for jeg vet at eksen har pusset opp etter jeg flyttet ut i 2003.

 

Sånt er jo så kjedelig. En ting er når vi gjør blemmer selv, for det gjorde jeg med tapetet på samme bad.  Jeg begynte på riktig måte når jeg tapetserte, men så fortsatte jeg feil, og derme ble skjøten på siste tapetene feil i forhold til mønsteret.

Husker så godt hvor lei meg jeg ble.

Vi hadde holdt på mange dager og sene kvelder, og når jeg avsluttet rundt klokka 24 denne kvelden, sank jeg bare ned på badegulvet å gråt.

Først gulvbelegget, så tapetet.

Begge deler hadde jeg nok gjort noe med nå, men den gangen var jeg uerfaren, og fersk på alt som gjaldt oppussing, og vi ville bli ferdige for å kunne flytte inn til jul.

Når vi fikk opp alt inventaret, ble det nå fint likevel, og jeg sydde et pyntehånkle og hang over vasken så det ujevne mønsteret ikke syntes så godt 😉

 

Ellers har vi hatt fagfolk i Huset her også, og de som satte inn vinduer for noen år tilbake, de gjorde en god jobb, men jammen meg gjorde de “ugang” også.  De lagde hakk i både karmer og lister, både på vegger og gulv. Så det gikk nok fort for seg.

Vi var ikke hjemme, men tok vi bilder av alt og sendte til firmaet, og da ble det noe avslag i pris. Vi måtte jo male på nytt m.m.

 

Han som gjorde murerjobben med vedovnen denne uka, var rask og flink, og han ødela ikke noe mer enn vi var forberedt på. Muren sprakk litt, men det er jo nesten ikke til å unngå når det skal borres bort masse gammel støp og teglstein.  At han bomma på målet var jo mer at han glemte å sjekke det til slutt når han satte på plass røret tenker jeg. Han rette det jo opp raskt og greit.

Det blir bare litt skraping og maling for meg, så blir det bra.

 

Litt annerledes når det er gammelt hus, kontra nytt også.  Dette huset har jo stått i mange tiår, og har forskjellige skavanker fra før. Litt av sjarmen det 😉

 

Vi bruker fagfolk til det vi må, og det vi ikke klarer selv. Får også noe hjelp av naboer og svigersønn når de har tid, og det passer. Ellers gjør vi det meste selv.

 

Når jeg ser resultatet etter fagfolk som maler, både ute og inne, så synes jeg ofte de slurver litt vel mye.  Og maling gjør vi fint sjøl, bortsett fra det som er i høyden på dette Huset. Da må vi ha lift, og da trenger vi fagfolk.

Jeg har jo liftsertifikat, men har ingen lift, så da kan de like godt gjøre hele jobben 😉

 

Om du har fagfolk i huset som gjør en slurvete jobb, som ødelegger i tillegg til å gjøre jobben, gjør du noe med det?

 

 

Vi bruker fagfolk for at ting skal bli gjort skikkelig, og fint, og da er det lov til å si ifra om det er noe vi ikke er fornøyde med. De blir jo ikke bedre hvis vi ikke sier noe….

 

 

 

10 kommentarer
    1. Har brukt fagfolk ja..men stort sett bruk noen vi kjenner til å vet er flinke ! Hadde di gjort store feil hadde vi sagt i fra.. men kanskje ikke for små detaljer vi ikke var helt fornøyd med ! Mannen tar seg stort sett av maling..men da vi flytta inn i leiligheten her fikk vi alt malt av en nevø som driver et malefirma 🙂 God helg til deg <3

      1. Veldig greit å bruke folk man vet er nøye og flinke. Fint med snille slektninger 😍
        Nei, småting gjør ikke vi noe ut av heller, men ting som koster å få retta opp, det sier vi ifra om 🙂
        God helg! 🥰

    2. Har nok opplevd at fagfolk var totalt amatør ja. Like etter vi flyttet inn her skulle de som eier huset pusse opp hele oppgangen. De fant en billig bedrift som la nytt gulvbelegg, nye mdf-plater på veggene, maling m.m. Disse var polakker.

      Da de var ferdige var gulvet var det bulkete og stygt. De hadde greid å spikre gjennom en ledning som gikk inn til kjøkkenet vårt slik at vi fikk overledning. Da mannen min og husverten vår skulle sjekke var ledningen totalt svart. Det hadde kunne blitt brann hos oss. Så nei. Fagfolk kan være amatører.

      Ønsker deg en superfin fredag, og ei kjempefin og god helg ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    3. Bruker fagfolk innimellom ja – er masse rart jeg ikke klarer igrunnen…! Nå sist var det elektrikeren på kjøkkenet – han satte det nye armaturet under benken med stikkontakten på feil side….! Så sa han at jeg bare kunne gjøre sånn og sånn og fikse det sjøl, men han måtte pent komme og fikse det, hihi….! I tillegg måtte jeg male litt på nytt fordi de hadde kommet borti det nymalte da de bytta vifta – gjett om jeg var sur da…. det var jo de som sa jeg skulle male FØRST…! Tror det er lurt å si ifra, men syns ikke alltid at det er like enkelt! 🙂

      1. Det er veldig lurt å si ifra. og jeg synes ikke lenger det er vanskelig 😉
        Hjalp å jobbe med kunder som klaget, og ansatte som gjorde dårlig jobb. Da måtte jeg lære meg å være tydelig, og si klart i fra 😁☺️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg