Elgkarbonader

Litt treg til å blogge for tida, men det har sine årsaker 🙂

Vi holder på med litt forskjellig innimellom turer til lege på Øra.  Vi får ikke gjort så mye ute pga alt det hvite “potetmelet” så veden må vente 😁

Så da fant jeg ut at det passet bra i går å steke opp elgkjøttdeigen, og lage elgkarbonader.

 

Det ble 4,5 kg farse

Jeg lager de store, og alle på 100 gr, og steker i nok smør, så jeg får øst godt over kakene mens de stekes

Men de krymper jo så veldig, at det blir kjøttkaker i stedet. 😀 Så jeg passet på å trykke de flate mens de stekte, da holdt fasongen og str bedre etterhvert. Er noen år siden jeg lagde det.

Det ble 48 totalt,  og dette ble middagen i går. Enkelt på brødskiva  med majones under. Og de ble så saftige,  og veldig god smak ☺️

 

Vil du ha oppskrifta kanskje? ☺️

Her kommer den:

700 gr elgkjøttdeig

1 løk (vi synes det blir litt mye løk, så når jeg husker det, så bruker jeg en halv løk)

1,5 ts salt

0,5 ts pepper

Så har jeg i tillegg ca 1 ts kjøtt og grillkrydder utenom oppskrifta. Velg selv 😉

1-2 egg

2 dl helmelk eller fløte. Jeg tok litt av begge

1 ss potetmel

Blander alt i en foodprossessor, og lar det stå minst 2 timer før steking. Gjerne over natten

 

Til slutt når kakene er helt kalde, vakumerer jeg, og har dem i fryseren. Godt å finne for enkle middager. På brødskiva, eller med poteter, grønnsaker, og en goood saus 😀

 

 

 

 

 

15 kommentarer

Siste innlegg