Drømmer

Jeg drømmer så mye for tida.

Har alltid gjort det, men nå er det så utrolig mye rart liksom.  Og to netter nå har faren min vært i live i drømmene, og det er både godt og vondt å se han i drømmene.

Han døde i 2018, så det begynner å bli noen år siden.  Og det jeg drømmer er så spesielt, at jeg nesten skulle tro at han vil si meg noe. Og kanskje han vil det…. <3

 

Slike drømmer blir sittende i, og det er ikke lett å komme ut av den følelsen drømmen gir.

 

Synes det er rart at jeg ofte drømmer om fortiden, og ikke nåtiden.  Hva sier det tro?  Er det kanskje at jeg ikke klarer å gi slipp?  At jeg lengter tilbake…men det gjør jeg jo ikke.

 

Har det bra nå jeg, og vil ikke tilbake til den jeg var før, og alt som skjedde da.  Mye bra, ikke det, men jeg vil gå fremover, ikke bakover. Også i drømmene!

 

På Wikipedia kan vi finne litt om dette:

Drømmer

 

Psykisk opplevelse[rediger | rediger kilde]

En drøm er en psykisk opplevelse som oftest skjer i REM-fasen av søvnen, hvor drømmen oppleves å ha en fortellende form. Mental aktivitet forekommer også under dypsøvnen (slow-wave sleep), men er da noe statisk og er heller situasjoner enn historier. En drøm oppleves normalt sett som helt virkelig mens den pågår, men i det samme øyeblikk som den opphører blir den som regel glemt. Iblant har man et vagt minne igjen av eksempelvis en viss følelse man hadde under drømmen. Om man våkner eller blir vekket under selve drømmesekvensen husker man ofte mer av drømmen.

‐—-‐———————————-

Jaja, jeg får fortsette å drømme, for det gjør jeg jo enten jeg vil eller ikke.  Og stort sett så husker jeg drømmene altfor godt.

 

Hadde vært godt å ikke drømt noe, bare hvilt hode hele nattan, men er det mulig da tro?

 

 

16 kommentarer
      1. Ja, det kan være mye forskjellig. Og det hender jeg ler litt når jeg våkner av enkelte drømmer, men ikke så ofte i det siste. Akkurat som om ting bearbeides på et vis. Vet ikke 😀

    1. Uffda..når jeg leste igjennom alt her, ser jeg at det ble ei hel avhandling..så beklager på forskudd…men altså..nå har det seg sånn at jeg har drevet med drømmetyding i mange, mange år. Selv om det ikke er noe jeg har snakka så høyt om, så “går det ut over” familie og venner som jeg analyserer drømmene til.
      Det viktigste er å være åpen for andre alternativer enn det som man TROR drømmene betyr..for som regel er de symboler på hva som foregår i oss selv..hjernen trenger noe konkret å ta tak i. Så kjapt sagt – jeg for min del tro ikke du drømmer om faren din fordi du vil tilbake til fortiden..eller at du ikke vil gi slipp på den. Jeg tror heller det har noe å gjøre med den situasjonen du er i nå. Du forlater tross alt noe trygd og sikkert, for å ta fatt på en helt ny og usikker fremtid. Men det er ekstremt vanskelig å tolke så mye mer, for det må tas hensyn til andre elementer i drømmen..som de tingene man biter seg fast i – hva de EGENTLIG kan bety..
      Et lite eksempel..jeg drømte en gang at jeg hengte opp knall røde gardiner et eller annet sted..Det var mye annet rart i drømmen, men det var det som beit seg fast..
      Nå betydde ikke det at jeg hverken burde eller hadde lyst til å skifte gardiner..nei… fargen rød kan symbolisere alt mulig fra kjærlighet og gode positive ting – til hat, misunnelse, sjalusi..fare.. Og gardiner foran et vindu, betyr ofte at noen prøver å motarbeide en.. Så min konklusjon var at drømmen ga et varsko..et faresignal om at noen prøvde å gjøre noe “dumt” mot meg…og yepp..ikke lenge etterpå, ble jeg klar over ei venninne som gikk å baktalte meg og prøvde å bokstavelig talt ødelegge livet mit…
      PUUUUH!!! Sorry igjen for ei heil avhandling, hehe.
      Ha en flottersfin dag <3 Klemz

      1. Å, tusen takk! Veldig fint med lang avhandling. Får kanskje høre med deg om flere drømmer da kanskje, men ikke offentlig her 😄 Jeg lurer noen ganger på hva de betyr sjø 😉🥰

        1. Det var nå godt å høre at du ikke ble lei av “skravlinga” mi, hehe =P Og det skal du bare gjøre – kjekt for meg å ha noen andre enn bare slekt & venner å bryne meg på hele tida 😉
          Klemmerz <3

    2. Da jeg gikk under søvbehandling ble det diskutert om å skrive ned drømmer. Og hvis det er et mareritt, forandrer du den gjennom å omskrive den. Jeg hadde ikke gjort det til tross for marerittene. Vi får vel drømme videre for vi kan ikke gjøre noe med det:)
      Ha en fin dag.

      1. Ja, kanskje det er lurt. 🙂Mannen min sier at jeg bare må prøve å glemme dem og ikke tenke mer på dem. ☺ Nei, ikke mye å få gjort med det 😀 Takk, ha en fin dag du også. 🥰

    3. Jeg bor bestandig i barndomshjemmet i drømmeland, -og om jeg husker noe aldersrelatert, er jeg som regel enten barn eller ung voksen (typ 18-20).
      Mine drømmer er også realistiske, slik at jeg titt og ofte er usikker på hvorvidt ting er drøm eller virkelighet.
      – Jeg leste en gang en fascinerende greie der en eller annen filosoferte over at drømmene kan være innblikk i livene til våre parallelle selv fra parallelle univers! Av en eller annen grunn, så elsker jeg den tanken 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg