Date, eller treff?

Med fare for å tråkke noen på tærne, så har jeg lyst til å reflektere litt rundt disse orda:

Date

Treff

Jeg ser mange som skriver på facebook eller andre steder, at de skal på, eller har vært på date..

Noen med et av barna sine, tante, faren, venn eller venninne…etc.

Og hver gang så tenker jeg:

Men er ikke date at en møter en man er forelsket i, kjæreste med, eller gift med?

Illustrasjonsbilde fra nett

Så jeg måtte søke opp ordene, og fant dette:

 

——————————————————————–

 

Nå er du pirkete, tenker du kanskje, men jeg synes personlig at det blir mye feil bruk av ord..

Jeg er veldig glad i bokstaver, og ord, og må inn og endre når/hvis jeg oppdager at jeg har skrevet feil eller autokorrekturen har slått inn uten at jeg har fått det med meg.. 😁🙈

Så nøye er det ikke….men for meg er det det. Klarer fint å lese andres feilskriving, eller autokorrekturfeil, uten å få “fnatt”, men ikke hos meg selv.

Sliter nok litt mer over feil bruk av ord 🙊😁

Har du noengang reagert på feil bruk av ord?

14 kommentarer
    1. Ja, har reagert på denne bruken av ordet, men alle bruker det sånn etter hvert, så da gjør jeg det også. Nå er det jo ikke et norsk ord uansett, så strengt tatt skulle vi vel ikke brukt det?

      1. Nei, det skulle vi nok ikke, men engelske ord og uttrykk må vi nok godta, spesielt med den yngre generasjonen. Vi burde brukt stevnemøte 😉 men da høres jeg veeeeldig gammeldags ut 😄🙈
        Jeg er nok litt der at selv om alle bruker det, så klarer jeg ikke kalle det date når jeg skal treffe andre enn mannen min ☺️

    2. Definnitivt 👍🏻 Er blitt «ekspert» på å «ro» meg ut av kinkige greier. Sånn er det når 1. jeg er nordlænning 2. kjeften løper raskere en hodet 3. er av og til engasjert på kanten av hyper. Og lever godt med det.
      Morsom at du tar opp teamet, har «missbrukt» begge ordene og fått noen artige episoder av det.
      Herlig innlegg. Ha en problemfri dag 🕊️

      1. Tusen takk. Ja, vi er nok flere som må ro oss ut av kinkige situasjoner, men litt greit å ta opp dette siden jeg reagerer hver gang jeg ser dette 😁 Men det er min utfordring 😉
        Ha en fin dag 😀

    3. Jeg har og alltid tenkt på “date” som stevnemøte. Altså noen du kan bli kjæreste med, eller eri starten av et forhold med.
      Mulig jeg har brukt ordet feil selv, for som Frodith skriver, “alle” gjør det og da sniker det seg automatisk inn i dagligtalen.

    4. For meg er Date når man er ute med en man nettopp har møtt, kjæresten, samboeren eller mannen/kvinnen i sitt liv. Skal man være sammen med barn, onkler, tanter, søsken eller andre så er det treff eller kanskje møte. Klems 🤗

      1. «Date» er et ord jeg aldri har brukt, tror ikke det var brukt i 76😉
        Og ellers er jeg nok litt pirkete når det kommer til språk. Irriterer meg over at folk ikke vet forskjellen på «for» og «får», «et» og «ett», for ikke å nevne «vert», «vært» og «hvert». Men jeg irriterer meg bare i all stillhet da😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg