Båtsesongen er over

I dag hadde mannen bestemt seg for å ta opp båten. Men først fikk han melding fra Atle som hadde fått en hel mengde med sild, så da kjørte han dit, og fikk sild og litt makrell.

Jeg hadde mine planer, så jeg fikk nesten skrapt et trinn til i trappa, men så var det slutt på det jeg tenkte å gjøre.

Han måtte ha litt hjelp, og det blir sild til middag, og litt sild som han saltet.

Min jobb var å gjøre rent i kjelleren etterpå, for sildelukt vil vi ikke ha. Og jeg frøs ned det som skulle i fryseren. Trappa måtte vente 😉

 

Vi har hatt en flott høstdag, og han tok seg en liten tur med båten før han tok den opp ved floa.

Jeg måtte hvile, for kroppen var slett ikke god i dag.  Etter en stund gikk jeg ned til han ved naustet, og da var båten på land.

Så spiste vi lunsj før han gikk ned for å vaske båten.  Jeg orket bare ikke bli med og hjelpe til, så jeg la meg en stund i senga igjen. (Var jeg ikke flink da kanskje?) 😉

Skrellet poteter og gulrøtter før jeg gikk ned ved 14 tida. Da hadde han vasket båten nesten ferdig, og fått den halvveis i naustet.

Først må motoren spyles

Jeg hjalp til med å vaske resten av utsiden, og diverse smøring av ting på båthengeren og motoren. Ikke noe som blir utelatt når mannen gjør båten klar for vinterlagring.

Han er veldig flink, og utrolig nøye…slitsom nøye 😉😁

Men du verden så glad han, og vi er for det når våren kommer. Ikke noe som sitter fast fordi det ikke er gjort rent, eller smurt. Og båten ser jo nesten ny ut.

Er det noen mannen min er god på, så er det å ta vare på tingene vi har.

Presenning over den, så det ikke blir så mye rusk når det blåser og drysser litt fra taket m.m

Vi ble ferdige ved 15 tida, og da var jeg glad jeg hadde gjort klar for middag, så det var bare å sette det på koking.

Sild er bare veldig godt, og alle rundt meg her, synes det er rart at jeg er så glad i det.  Har jo ikke vært vant til å spise det før jeg kom hit til trøndelag, men jeg synes smaken er god, bedre enn mye annen fisk.

Og så sunt da!  Du kan snakke om mat fra bunnen av, det har vi her 😀

 

Tok ikke bilde da, men det smakte veldig godt, og etterpå ble det en liten hvil igjen…på begge to.

Sånn er det med oss “pensjonister”. 😉 Vel, jeg er jo ikke pensjonist enda, men det går fint som ufør også det 😄

Det har vært en flott septemberdag, og når jeg var nede med restene av silda, måtte jeg knipse litt bilder igjen

Nå har jeg fått lagt over litt mer fra nouwbloggen. Får ta litt om gangen, så får jeg alt over hit til slutt. 🙂

19 kommentarer
    1. Litt av en jobb med båt, men du verden så koselig også å få komme seg på sjøen for å fiske 😊

      Min far elsket båt og sjøliv. Selv synes jeg det er koselig å være om bord i båt på sjøen, men er langt fra sjøvant.

      Kjempefine bilder du deler med oss, og koselig å se 😊

      Ønsker deg en superfin torsdagskveld ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    2. Flott å være så grundig når båten tas opp! Viktig å ta vare på tinga sine, syns jeg! Sild tror jeg aldri at jeg har smakt – men det høres ut som om det er veldig godt da! Klem <3

      1. Det er veldig fint å ta godt vare på det vi har.
        Vi har begge hatt mye dårlig råd tidligere, så det er noe vi har lært oss begge to, og mannen er ekstremt nøye ☺️
        Det er mange som ikke liker sild pga at det er så mye bein i den, men de er så små, og det er enkelt å fjerne de fleste. Jeg skal lage sildekaker snart også 😉🙂 Klem ❤️

    3. Dagen din hørtes nydelig ut, til tross for at formen din er variabel. Skjønner det blir godt å finne en ren og fungerende båt, uten rusk, til våren. Syns dere begge er flinke. Egentlig mye en kan gjøre hele tiden.
      Kanskje det er sild jeg ser på sjøen om dagen…

      1. Det er helt klart sild du ser ja. Veldig mye av den nå 🙂
        Og ja, det er nok å finne på…hele tiden. Bare synd arbeidslysten er større en orken 😄
        Dagen var fin, og det håper jeg din er i dag. God klem ❤️

      1. Tusen takk, vi koset oss. Nå blir det siste grilling for i år, sola skinnet, men vi spiser inne. Møblene er jo ryddet inn 😉☺️God fredag. Klem ❤️

    4. Ja, du var veldig flink som hørte etter kroppen og gikk og la deg! 😀 Jeg liker også sild. Det er forresten ikke rart du er så snill, for du spiser jo ganske mye sild! 😉

      1. Hehe, det lurer jeg på om du sa i fjor også, når jeg spiste sild 😉😂 Må nok spise mer sild da, så kanskje jeg blir snill heeele tida 😁😄 Tenkte på deg, og gikk og la meg jeg vet du…strenge Kari hjelper meg 🥰

        1. Hehe, det er godt mulig 😀 Kanskje det er jeg som må spise sild, hihi 😁 Åååh, så bra at du kan høre den lille telepatiske stemmen baki hodet! 🥰

    5. Ja… nå er båtsesongen på hell…. jeg hadde håpet på et par turer til… men får se… den må inn snart 🙂 Det er mye jobb med vedlikehold men godt når det er gjort 🙂 God lørdag til dere 🙂 Og god helg!

    6. Kommer du inn på Nouw-bloggen? Jeg har forsøkt å logge meg inn, men får bare opp blanke sider så jeg kan ikke en gang lese bloggene til de jeg pleide å følge der 🤔

      Det er viktig å ta vare på båten og vaske den ren om høsten, og det er litt av en jobb også. Så heldig dere er som får så mye fisk 🥰 Ha en fortsatt fin lørdag, klem 🤗

      1. Tusen takk for det.
        Ja, jeg kom inn nå også, så det går fint. Du får prøve igjen 😉
        Det er litt av en jobb med båten, men fint å få det gjort.
        Fortsatt god lørdagskveld. Klem ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg