Tinnitus

Tinnitus, det er det mange som har. Du kan lese mer om hva det er HER. Både Olav og jeg sliter med det, men klarer stort sett å fokusere det bort.  I går var jeg på et obligatorisk kurs på St. Olavs hospital for å lære litt mer om hvordan jeg kan fokusere det bort, hva det kan komme av m.m.

Det er intens piping i hodet til tider, men ved å sette på lydbok, eller holde på med ting, klarer jeg å leve fint med det, og noen ganger hører jeg det nesten ikke. 

Andre ganger er det intenst. Ofte om jeg er stresset eller sliten. Er blitt så vant til det, at jeg ikke tenker over pipinga så ofte lenger, men veldig greit med litt mer info.

Noe av det vi fikk lysbilder på var dette:

 

Dette er veldig sant. Mange år siden jeg lærte meg at bekymring ikke fører til noe godt, og ofte så blir det ikke så ille som vi tror eller tenker.

Det var i en periode i livet hvor en i min familie hadde det veldig tøft, og det kan være veldig tungt å ikke kunne få gjort ting man ønsker for å hjelpe til.Så var jeg på en bibeltime hvor det ble undervist om at bekymring er som en ball. Den kan komme sprettende tilbake, men da er det viktig å sparke den bort umiddelbart. Den blir bare ekstra tyngde.

Og når dette gikk opp for meg taklet jeg dette mye bedre, og hadde det bedre selv. Det betydde ikke at jeg ikke brydde meg om denne personen som hadde det så tøft, men at jeg la bort begymringene for hva som kunne skje, osv. Da er det også lettere å hjelpe til på rett måte.

Vel, det er tinnitus jeg skriver om i dag. 😉  Lyden jeg hører er høyfrekvent, intens piping, slik du kan høre fra lysrør til tider. enkelte ganger er det som det skifter gir, og går over til mer susing, men piping er den som stort sett høres. Blir veldig sliten av det innimellom. Heldigvis har jeg lært meg å leve med det, ikke fokusere på det. Så i dag blir det litt fokusering, men så skal jeg legge det bort igjen.

For det jeg fokuserer på, er det hodet/hjernen husker.

Bare se på dette bilde i 1 minutt. se deretter på et blankt ark uten noe. Hva tenker du på? Mest sannsynlig, den søte elefeanten. 

 

Nå skal jeg legge bort elfefanten i rommet, og fokusere på andre ting. 🙂  Jeg har vært litt lite inne på blogg, pc og tlf de siste dagene for jeg har hatt vondt i armen, skulder og nakke, og da er det ikke lurt å sitte her. Bør egentlig bare bruke den til å fortsette med bilder, og album, men etter å ha skrevet dette, må jeg ha en pause igjen.

Ønsker deg en god dag med denne oppfordringen:

 

Så selv om  jeg har tunge dager innimellom, vil jeg si at jeg stort sett klarer å finne noe å glede meg over, danse i regnet!  Og da blir alt lettere å bære. 🙂

 

#tinnitus #bekymring #bekymringer #hverdag #hverdagen #blogg #stolavhospital #danseiregnet #livet #fokus #fokusere

 

12 kommentarer
    1. Det er ubehagelig. Jeg sliter selv med dette, men kun når jeg skal sove. Da stater det og det er ekkelt.
      Den elefanten har jeg vært borti tidligere. Så jeg vet hva som skjer 🙂
      Noen dager er det slik at man ikke får blogget. Man får ta det etter sitt eget tempo.
      Håper at dagen deres blir fin <3

      1. poesimylife: Takk for det. 🙂 Dagen har vært fin så lang, og i kveld skal vi på kino, så det blir koselig 🙂
        Ha en fin dag du også . Klem <3

    2. ja det er slik,det piper godt i hode mitt også,hører det veldig godt i skrivende stund,men som du så lever jeg godt med det for jeg går ikke rundt og tenker på pipingen,dermed er det ikke alltid jeg tenker over den :=) håper du blir bedre i arm og skuldre da,det er iallefall ikke godt :=)

      1. fruensvilje.blogg .no: Tusen takk for det 🙂
        Det pleier å gå over bare jeg sitter mindre på pc tlf etc. Så da får jeg gjøre det 😉
        Pipinga takler jeg stort sett bra 🙂
        Mange som har det slik har jeg skjønt 🙂
        Ønsker deg en fin kveld! Klem <3

    3. Så bra du får hjelp..har selv tinitus..men kanskje ikke i så høy frekvens som andre..men intens susing hele tiden…Veldig slitsomt…men som du sier…gjør man noe..så går fokuset litt bort….God bedring med armer og nakke…og alt…

    4. Fint du har det bra til tross for utfordringer og plager .. pauser er viktig :)) Har noen ganger en lyd på øret..men det er sjelden ..men kan skjønne hvor ille å ha det slik i det daglige.. Klem <3

      1. annebe: Ja, det er slitsomt, men går stort sett bra akkurat det. 😉
        Må ha mye pauser for tida jeg, tar visst tid å komme seg i skikkelig form 🙂
        Klem til deg <3

    5. Jeg har egentlig hatt øresus i lang tid, men har ikke skjønt at jeg har det. Og stort sett har jeg glemt det igjen, og da ER det ikke der…for å si det sånn. Jeg glemmer det etter en stund, og da forsvinner det igjen. Rare greier 😀 Mest sus her.

      1. frodith: Det er veldig bra at du glemmer det. Skal ikke minne hverken deg eller meg på det mer 😉
        Ja, det er rare greier. Kommer av hørselskade til meg. Når det skjedde vet jeg ikke 🙂

      1. Siv Svanem: Takk for det. Går bra, har heldigvis lært meg å takle det, og jeg har nok ikke den verste sorten. 😉
        Som du sier, noe må man leve med 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg