Slutten av september

I dag våknet vi til haglvær og regn. Det var bare 3 grader på morran, og nå er det 5.  Det har vært litt sol og opphold innimellom, så mannen min har holdt på litt ute. Jeg gikk ned til sjøen en liten tur med mat til måkene, men var ikke forberedt på at det var så kaldt. Hadde ikke sett på gradestokken før jeg gikk ut, så jeg tok på meg litt for lite klær. 😉

 

Ettersom jeg ikke kan gå så mye, blir det lite uteliv på meg for tida. Jeg fikk nemlig en tlf fra legen min dagen vi kom til Halden. Jeg hadde vært og tatt MR 14 dager tidligere ettersom jeg ikke blir bra i låret/benet mitt.

Du kan lese mer i et tidligere innlegg HER

Det legen da kunne fortelle var at MR viste at jeg har tretthetsbrudd i låret. Dette er så uvanlig at hun hadde vært nødt til å ringe andre leger, ortoped m.m. Og hun sa at ortopeden hadde sagt at jeg måtte være veldig forsiktig, og avlaste benet. 

Javel, svarte jeg, “hva mener du med avlaste?”  “Du kan ikke belaste det benet mer enn 15 kg”,var beskjeden jeg fikk.  15 kg? “Det er jo ingen ting!” 

“Nei, men det er stor fare for at benet kan knekke helt om du ikke er forsiktig”., var svaret jeg fikk.

 Du kan lese mer om tretthetsbrudd HER

Veldig greit å få en slik beskjed når jeg er i Halden, og har en uke med mye gåing og gjøremål i forbindelse med pappa’s begravelse. Så jeg sa til legen, “nå har jeg gått i 4 mnd og belastet benet. Jeg har fått beskjed om å gå forsiktig, men trene/tøye etc. Og i førsten fikk jeg jo beskjed fra lege og fysioterapeut at det var hofteslitasje, og at det ikke var farlig å hverken tøye eller gå. Kan det da ha noe å si om jeg går og belaster benet en uke til?”

“Nei, kanskje ikke, men det kan jo plutselig knekke…”

Måtte bare ta sjansen på det, hadde ikke så mye valg akkurat den uka.

Kan forstå at legen kunne misforstå, for jeg hadde også veldig vondt i hofte og utside lår.  Men som jeg skrev i første innlegget, så ba jeg om å få MR første gang jeg var til legen i juni.  Og røntgen og til slutt MR kunne da til slutt vise at jeg har mye væske rundt hoftekule, og betennelse over der igjen. I tillegg til tretthetsbrudd, så det er kanskje ikke så rart at jeg har hatt mye vondt?

Kunne de bare hørt på meg første gang og tatt MR med en gang hadde jeg vært spart for mye vondt, og det hadde ikke forverret seg som det gjorde. Men legene vet jo best…eller? Jeg kommer til å gi tilbakemelding om dette, for jeg mener at legene bør høre litt mer på pasienten, når denne gjentatte ganger sier at: “Noe skjedde oppe i låret. Jeg ønsker MR for å bekrefte, avkrefte, se hva det er!”

Nå blir det spennende å se hva ortopeden sier når jeg skal dit 12. okt.  Fikk time relativt raskt, så de ser det nok som en hastesak. Jeg skulle jo i utgangspunktet begynne å jobbe snart igjen, nå må alt settes på vent.

Ble ganske lei meg og frustrert med det samme, men med fokus på begravelse og mamma som trengte meg den uka jeg var der, så måtte jeg bare glemme dette. Er kanskje ikke så rart at jeg nå er utrolig sliten, og orker nesten ingenting. Og dessuten bør jeg jo helst ikke gå så mye på benet. Har krykker, men har ikke brukt dem enda. Det føltes snålt å plutselig bruke det, når jeg har gått uten det i 4 mnd, trilla ved m.m. 

Men spørs om ikke det må til. Får håpe jeg slipper operasjon, men det gjenstår å se.  Er nå glad for at jeg fulgte mer det jeg selv følte etterhvert og ikke tøyde og trente så mye som legen mente jeg skulle. Jeg kjente jo hele tida at det var noe som ikke stemte, og følelsen av at det kunne glippe, eller brekke var og er der hele tiden. 

Så dessverre må maling, fisking og hjelp til trefelling og kvist bare vente nå. Olav må gjøre mye alene, og det er vel det som sliter meg mest. 

Jaja, livet er nå bare sånn…det byr på utfordringer og ting hele tida, men jeg har det jo veldig godt ellers. Har det varmt og og godt innendørs, nok gjøremål på pc m.m. Så kjeder meg gjør jeg ikke. Er mest den følelsen av å ikke få komme meg tilbake på jobb på lang tid, som er verst akkurat nå. Gledet meg veldig til noen dager på jobb etterhvert. 

Litt info om min situasjon i dag, men nå skal du få høstbilder fra Gjengstøa til slutt. September er fin, også med hagl og regn. 🙂

 

 

 

 

 

 

 

#september #høst #gjengstøa #trøndelag #blogg #fredag #helg #hemne #magerøya #hitra #hagl #regn #kaldt #personlig #tretthetsbrudd #mr #røntgen #lege

 

13 kommentarer
    1. Sol og blå himmel her i dag, men i går var det skya og regn..høst med variasjoner altså 🙂 Så dumt legen ikke sjekker skikkelig før det vurderes hva det er, og særlig når du hadde bedt om MR også.. Men håper det går greit og at du får skikk på det etter hvert 🙂 Vakre bilder fra høsten 🙂 Ønsker deg god helg til tross for plager <3

      1. annebe: Tusen takk for det. Ja, det er dumt, men sånn er det. De prøver vel å unngå sånt fordi det koster penger. 😉 Helga er god likevel 🙂
        God helg til deg også! Klem <3

      1. frodith: Takk for det. Blir nok orden etterhvert 😉 Er nok mange som sliter med mye av det samme. Men sånn tretthetsbrudd er det visst mest idrettsfolk som får. Og i den kategorien er ikke jeg for å si det sånn 😉

    2. Uff…så trasig! men godt det ble oppdaget da…og jeg er av den oppfatning at vi som pasienter aldri må gi oss, om vi mener noe…for vi kjenner kroppen vår best….Men vet mange leger ikke hører på pasienten, men jeg har gudskjelov en flink lege sånn…han hører og følger stort sett det jeg sier jeg vil ha undersøkt…Du bør nok bruke krykkene som avlastning, det hjelper jo litt…Flotte bilder! og lykke til!

    3. Man blir temmelig frustrert når legen ikke lytter. Jeg har ei som gjør det, så jeg reiser gladelig en drøy time for å komme til henne. Håper det løser seg for deg uten operasjon! Men da må du nok være flinkere fremover og lytte til det legen har sagt. Omsider. 😉
      Nydelige bilder!
      Ha en god helg, vakre! Selv om du må holde deg i ro!
      Klemmmmmmm :)))

      1. Ei_heks: Takk for det. I utgangspunktet har jeg vel lyttet for mye til legene, men jeg kjenner at jeg må være forsiktig, så det er jeg 😉 Takk for omtanken. Klem <3

      1. Ei_heks: Ja, det er sant, og jeg gjør ikke alt jeg har gjort til nå…holder meg stort sett i ro med benet nå. 😉 Var bare litt vanskelig den uka i Halden 🙂 Godt at de endelig så lyset ja 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg