Sildekakedagen :)

Ja, i dag ble det den store sildekakedagen.

Vi fikk jo som tidligere nevnt her et garn med sild i september. Og da er det bare opptil meg å lage sildekaker av filétene, og dermed tok jeg opp en del av det fra fryseren i går. 

Mannen min hjalp meg med å fjerne skinnet på sida som vi ikke fjerner før frysing. Vi fryser all silda i bokser med vann, for da holder den seg så godt.  

Vel, jeg fant ut at det var jo dumt å ikke ta alt med en gang, så jeg tok opp de siste tre boksene i dag, og fjernet alt skinnet på dette også.

 

Deretter var det bare å lage til masse god farse for steking av kaker.

Det tok 2,5 time og da var jeg sliten allerede 😉

 

 

Det var 6,3 kg filét, så det ble mye farse 🙂

 

En liten pause med yoghurt og kaffe måtte til før jeg satte i gang med å steke. 

Det tok også 2,5 time og da var det såpass sent at mannen min kom hjem også. Nå skal det sies at han kom en time tidligere enn vanlig, så det passet jo fint for da slapp jeg å varme opp kakene til middag senere.

 

Jeg må jo teste om de er gode, så det blir en smak på brødskiva til lunsj også…det er nemlig noe av det beste jeg får. 😉

Sildekaker er den eneste maten jeg mmm..er og lager godlyd til. Tro det eller ei. 🙂

Resultatet ble bra, og vi har aldri hatt så mye sildekaker noen gang. Nå kan vi spise det ofte, og tenk så godt det er å finne slikt i fryseren utover vinteren. Sunt er det også! 

 

Også har jeg en innrømmelse til slutt: jeg spiste en kake til kvelds også  😀

Dette er dagen jeg fråtser i sildekaker, og jeg nyter det maks! 

Liker du sild?

 

#sild #sildekaker #blogg #mat #lunsj #middag #farse

12 kommentarer
      1. frodith: Det bør du smake om du får mulighet for det er kjempegodt! 🙂
        Jeg er nok litt mot normalen som er så glad i det…men det er veldig greit det 😉

    1. Å det så helt nydelig ut! Jeg tror ikke jeg har smakt sild eller sildekaker noen gang – hmmm…. det bør vel gjøres noe med! Ørten husmorpoeng til deg! 🙂

    2. Jeg har nok ikke smakt det…men mener å huske at jeg ikke liker sild…men er jo veldig glad i fiskekaker…så kan nok være jeg liker det ja….Så flink du er…stor jobb og steke opp så mye…

      1. Toini Otterstad: Takk for det. Ja, det var en stor jobb, men veldig tilfredsstillende jobb 😉
        Likte ikke sild før, men nå er den en av de beste jeg får. Kokt, stekt og som kaker. Ellers ikke. 🙂 Liker dy fiskekaker kan jeg nesten garantere at du vil like disse. Smaker ikke sånn sild, sild..bare mye god smak 🙂

    3. Så flinke dere er 🙂 tommel opp
      De så veldig gode ut da, men jeg er sånn passelig glad i sild bare. Veldig glad i mye annen fisk da 🙂

    4. Ja, fiskekaker liker jeg 🙂 men, jeg syns de beste desverre blir litt dyre 🙁 så kanskje jeg må bli flinkere til å lage fra bunn av jeg også??

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg