Realist?

I går skrev jeg om det å være optimist.  Det er jo noe som sier at “det kan hende pessimisten får rett, men optimisten har det så mye bedre.”

Og det er noe i det.  Men hva med å være realist? Hva vil det egentlig si?

Det Store Norske leksikon sier noe  om dette:

“Person med virkelighetssans, praktisk person.”

” Realistisk, virkelighetstro; virkelighetsnær, praktisk; preget av realisme.”

 

Og det skal jeg bare fortelle deg, at min mann han er realist! 

Realist med stor R. 

Det er liksom ikke engang vits i å tenke noe annet enn realistisk. Jeg kan drømme litt, og ønske litt…og da er mannen min raskt ute med å se konsekvenser, regne og fortelle hva som vil være realistisk.

Noen ganger blir jeg irritert…er det lov det da, sier du?  Joda, det er lov å bli irritert, men det er også lov å lytte, og det gjør jeg. Når jeg liksom får roet irritasjonen på at han tok bort drømmene, og gleden jeg hadde over akkurat det, så hører jeg på ham, og innser at joda, han har jo rett.  Men akkurat nå så hadde jeg ikke lyst til å være realist, en annen gang kanskje, men ikke i dag. 

I dag vil jeg bare sveve på en rosa sky, og drømme meg bort litt.  Hva jeg drømmer om?  Det kan være så mangt…..

Min mann er også veldig praktisk, om jeg ikke ønsker at han skal ordne opp, så må jeg la være å fortelle han det.  For jeg har ikke før sluppet tankene ut med ord, før han stikker avgårde til kontoret vårt, og finner løsninger på pc’n. Internett er jo en fantastisk oppfinnelse! 😉

Så jeg lærte fort det, at hvis jeg tenkte/drømte om noe, så måtte jeg være sikker på at jeg ønsket det skulle skje, før jeg fortalte mannen min dette.  Første gangen ble jeg litt sjokkert:  “jeg mente jo ikke at du skulle gjøre noe med det, er ikke sikker på at jeg virkelig ville!”

 Så da tenkte jeg, dette må jeg huske….Han er en gjører, praktisk og realistisk. Er jeg bare på tenke stadiet, og ikke planleggingsstadiet forteller jeg det ikke 🙂

Men jeg er utrolig glad for å ha en mann som er slik. Han er så kjempeflink til å organisere og planlegge, og ikke minst utføre!

Har du lyst til å lese mer om min handlingskraftige mann, og mine følelser rundt noe av det,(kanskje ikke helt det samme som jeg har skrevet om, men mer det om at det skal gjøres med en gang)  kan du lese det HER 

Har du noen opplevelser rundt det å være realist?

 

 

#optimist #pessimist #realist #drømmer #tanker #blogg #praktisk

 

4 kommentarer
    1. Ja sånn er mannen min også…og jeg må ofte si: Nå tenker jeg bare, og lufter det…er ikke sikker..men….for eller så begynner han å organsisere og fikse..hihi..For jeg er fælt til å måtte la ting modne, og tenke litt på ting..Jeg er nok en realist selv jeg altså..

    2. Jeg tror jeg er ganske realistisk selv jeg. Men praktisk er jeg overhode ikke. Men det er mannen så det går opp i opp 😀 Jeg drømmer lite, litt rar sånn…Veldig beina på jorda, og her og nå.. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg