Livet mitt – Kapittel 15

Fortsetter der jeg slapp.  Gikk du glipp av forrige kapitell i livet mitt, og de før der, kan du lese dem HER.

Ei av de som leser bloggen min kommenterte at vi som er oppvokst i nærheten av eller innenfor kristne menigheter har fått oppleve å lære at det er mye som er synd. Slik var det dessverre også innenfor pinsemenigheten.

Vi fikk tidlig lære hva som var synd og ikke synd, hva som var lov og ikke lov.

Feks. var det ikke lov til å bruke bukser for jentene. Min mor var oppvokst slik. Heldigvis førte hun ikke akkurat den regelen videre til oss. Vi fikk lov til å bruke bukser, bare ikke når vi var på møter.

Men å bruke saks, eller gjøre håndarbeid på søndag eller røde dager, det var ikke lov. Det var vel noe av det verste for meg, for jeg var veldig glad i håndarbeid, som hekling og brodering. Søndagen ble derfor ofte veldig kjedelig. Men jeg leste mye i stedet, også var det jo alltid møte på kvelden, så det ble et fint avbrekk. Også husker jeg godt den jula jeg fikk pappdukker i julegave. Måtte vente til 3. juledag for å klippe dem ut…det var lenge 🙁 Mamma husker ikke dette, men hun syns det er leit nå at jeg ikke fikk lov til det..

Jeg skal ikke skrive så mye om møtene, det var mye bra, men også mye som jeg kunne tenkt meg å slippe å sitte og høre på. Dessverre var det mye lovisk, og regler, og det kunne være vanskelig å klare å følge alt det mennesker har funnet på. De trodde de gjorde riktig, det sto i Bibelen fikk vi høre.

Og ja, det er mye bra som står i Bibelen, men mye av det som står der er mer historiefortellinger, og jeg tror ikke det blir riktig å føre reglene som gjaldt for over 2000 år siden til oss som lever nå. 

Heldigvis kom jeg selv til at mye av det jeg levde innenfor ikke var så bra, og ikke så riktig heller. Ihvertfall ikke for meg. Når jeg flyttet hjemmefra, gjorde jeg håndarbeid på søndag, og brukte saks til og med. Bukser gikk jeg med også på møter om jeg ønsket det. Men det var ikke lett å bryte med alt dette, jeg måtte virkelig “se” at dette var menneskeskapte regler. Ikke noe som har med troen på Jesus å gjøre.

For ikke å snakke om hull i ørene, klippe håret m.m.  Som dere har sett på bilder av meg, så klipper jeg håret og har hull i ørene til og med. Heldigvis har begge mine foreldre med årene sett at dette ikke er synd, og de har forandret seg på mye av dette.  

Noen av dere har sikkert lagt merke til at jeg til og med har tatovering. Fysjamegen! 😉  Jeg skulle nå aldri ha det heller, men så fikk jeg det i gave av ungene mine, og derfor symboliserer sommerfuglene på leggen min, ungene mine som har flydd ut av redet. Er ikke glad i mye tatoveringer, og hadde nok ikke gjort det om jeg ikke hadde fått det i gave, men det ble litt spesielt for meg da. <3 Du kan lese mer om det HER

 

Ellers så vil jeg si at jeg opplevde også mye positivt innenfor pinsemenigheten, jeg synes bare de har bommet en del på slike ting som jeg nevner over her. Og dette er bare en liten del av det.

Men når det gikk utover mennesker som følte at de ikke var bra nok pga at de ikke fulgte “reglene”, da ønsket jeg ikke lenger være en del av det. Hvem er vi til å sette oss til doms over andre?

Nei, kom som du er, du er så veldig, veldig bra nok!  Selv følte jeg alltid at jeg ikke var bra nok, og at jeg måtte gjøre sånn, eller være slik for at Gud skulle elske meg. For noe tull!  

Jeg, og du er skapt i Guds bilde, skulle han ikke da elske oss?

Elsker vi barna våre mindre om de er litt ulydige, eller rampete? Eller ikke gjør akkurat det vi mener?

Nei, det gjør vi ikke. De er våre barn uansett, og kjærligheten overgår alt!

 

Jaja, da ble det en liten “preken” i dag, eller skal jeg si hjertesukk.  Dette var en del av meg i så mange år, så det er godt å ikke være under slike bud og regler ĺenger. Jeg er den jeg er, på godt og vondt! Og respekt for andre mennesker uansett tro og meninger, mener jeg er den viktigste “regelen” vi bør leve under <3

Og det er mer enn bra nok! 🙂

 

#pinsemenigheten #jesustroende #gud #jesus #møter #lover #regler #lovisk #kjærlighet #blogg #hjertesukk #fri 

12 kommentarer
    1. Ja…det er mer en bra nok..som du sier….Vi skal være som vi er…og jeg er så enig…GODT du har fila litt på disse strenge krava…Livet utvikler seg…men har på følelsen at mange sånne menigheter står fast…Så flott tato! den var super fin..og så fint symbol!

    2. Jeg tror at hvis vi har Gud i våre hjerter så kjenner vi hva som rett eller galt. Ingen er perfekt og hvis vi snubler så trenger vi bare å komme til Gud, spør om tilgivelse og starte på nytt.
      Selv har jeg ikke regler hva jeg ikke og skal gjøre på søndagene og hvilke klær jeg skal bruke. Gud ser på mitt hjerte
      Men hvis noen gjør det pga. det tror at det gjør det for Gud, respekterer jeg dem.
      Gleder meg til å lese fortsettelsen😊

      1. Ligaya: Så sant det du skriver. Og jeg respekterer at noen også mener det er riktig med slike regler, men ikke helt enig i hvordan de legger det samme over på andre, at de da ikke er bra nok.
        Fortsettelse følger 🙂

    3. Fint å lese disse innlegge fra livet ditt 🙂 Tenker at slike strenge regler har “lite for seg”..men så kan det være andre ting som ikke er bra i andre hjem..så en må vel se på helheten om en skal si om noe er bra eller ikke.. Syns det er en fin tatovering du har.. <3

      1. annebe: Tusen takk for det. Liker tatoveringen min, for den er designet kun for meg 😉
        Ja, slike regler har lite for seg. Heldigvis hadde vi et godt, varmt og kjærlig hjem tross noen regler, så jeg føler ikke jeg har lidd så mye under reglene. Mem glad for at mine foreldre også så at reglene ikke var riktig etterhvert. 🙂

    4. Likte tatoveringen din jeg. Ellers har du helt rett respekt for andre er det viktigste. Være litt rund og se det fine i mennesker i stedet for det som er galt.

      1. Siv Svanem: Tusen takk for det. Ja, enig. Alle mennesker er like mye verdt, og det er spennende å finne hva som bor i dem når man kommer litt på innsiden 😉

    5. Godt at du har “skummet” fløten av det du har opplevd sammen med foreldrene dine. De har jo også moderert seg! Ja du er kopi av Gud og bra nok som du er! Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg