Jeg kan gå

Ja, tenk for at det kan jeg. Om du har lest tidligere innlegg om bena mine, så har du nok fått med deg at jeg har fått litt gåforbud for en tid tilbake. Når man bare skal belaste ene benet 15 kg, så sier det seg selv at det ikke blir mye gåing. Den siste mnd har jeg derfor vært mye i ro, kjedelig, men jeg har jo ikke turt annet.

Du kan lese litt om det HER.

Jeg var hos ortoped forrige fredag, og det er den rareste opplevelsen jeg har hatt når det gjelder leger.  Jeg kommer inn, og han sier; Halter du? Eh…ja, ihvertfall når jeg har sitti rolig en stund, og det har jeg jo gjort. Ja, det er noe med hofta di, svarer han.

Vel, hofta er en ting, men det som er utgangspunktet er jo skaden jeg fikk i låret i mai.  Fortell, sier legen.

Og jeg forteller. Og sier jo også at jeg fikk beskjed om å ikke belaste benet, men at jeg ikke hadde vært flink nok til å bruke krykker ettersom jeg hadde gått på benet i 4 mnd før jeg fikk beskjed om å avlaste.

Det gjorde du rett i, sa legen da. Javel, skulle jeg ikke avlaste likevel?

Nei, jeg kan ikke se at det er noen grunn til det sier legen. Ja, men det er jo et brudd, eller tretthetsbrudd sier jeg.

Jo, det står det, men jeg er ikke så god på å lese MR bilder jeg, svarer legen. Og på røntgen som vi tok ser jeg ikke brudd. 

Nei, det sa de jo sist også, de så det ikke før jeg fikk svar på MR. 

Enden på visa ble at jeg fikk beskjed om at jeg kunne belaste benet normalt, og trene, svømme osv.

Ok, sier jeg, så jeg kan gjøre hva som helst? Ja…

Så jeg kan feks gå i stige, klatre opp på en stol e.l. ?   Ja, ser ikke noe i veien for det, svarer legen. Ok, så det er ikke farlig å gå i stige da, sier jeg igjen. Jo, det er farlig, svarer legen. Også smiler han, Ja, i utgangspunktet farlig for alle ja, sier jeg da.

Fikk med henvisning til fysioterapeut igjen, og jeg sa at jeg vet ikke om jeg er noe interessert i å gå dit, sist ble jeg bare værre.  Nei, men du får nå henvisning, så får du gjøre som du vil. Også kaller vi deg inn om 3 mnd for å se om du er bedre eller om vi skal operere hofta.

Hvis ikke du vil ha så stor operasjon nå da?  Eh..nei, ikke hvis jeg ikke må, svarer jeg.  Nei, ser ingen grunn til det. Ok, så hvorfor har jeg hatt så store smerter da, hvis ikke noe har skjedd. Jeg kjente jo at noe skjedde, og kjenner det enda i låret. 

Nei, vet ikke jeg, datt du ned fra stigen?…svarer legen.

Når jeg satt der og når jeg gikk fra denne legen så følte jeg meg ikke akkurat videre trygg, og sikker på at dette var en riktig vurdering. Sjekket etterpå navnet på legen, han skrev jo under på henvisninga. Viste seg at det jeg trodde var en helt fersk lege, som ikke hadde mye peiling, var overlege, og ortoped selvfølgelig. Det var jo til en ortoped jeg skulle 😉

Så enten så er han så glup og flink at han er så rar, eller så vet ikke jeg…

Kom tilbake til legen min, og hun følte som meg at det ble lite sikrere etter denne uttalelsen, så vi ble enige om at jeg skal til en ortoped til, og sjekke litt mer både bentetthet m.m.

Men jeg velger allikevel å stole på denne overlegen, for jeg tror jo ikke han sier slikt, uten at han vet hva han snakker om. Så derfor har jeg denne uka, gått og brukt kroppen slik jeg pleier til vanlig. Men du så sliten man blir når kroppen har blitt så lite brukt en god stund. Også jeg som var i så god form før alt dette skjedde. 😉

Jaja, det er bare å komme seg i form igjen. I dag har jeg både klippet plen, og båret kvist etc.  Nå skal det sies at mannen min tok mesteparten av kvisten, for det er så ulendt terreng, og jeg er nå litt forsiktig enda. Gjør jo vondt, men med smertestillende, så går det greit.

Nå skal jeg steke litt vafler til kaffen. En hyttenabo kommer til kaffe senere i dag. 🙂

Håper du koser deg, og har en fin fredag! 

God helg! <3

 

 

 

#fredag #løv #felletrær #gressklipping #bein #ortoped #lege #overlege #helg

12 kommentarer
    1. merkelig lege ja,blir litt artig å høre hve an ny ortoped sier da :=) men ja kroppen forfaller fort når den ikke er i bruk .
      Nystekte vafler og besøk høres koselig ut,jeg momser nystekte havrekjeks mmmm deilige dei også,ha en fin helg da

      1. fruensvilje.blogg .no: Tusen takk for det. Ja, havrekjeks er godt det også, men akkurat nå lukter det så godt vaffel at jeg tror jeg velger det 😉 God helg!

    2. Så mye strev med det benet ditt da. Du kjenner da kroppen din best selv. Sånne spesialister sier mye rart synes jeg. Håper du finner ut av det og du slipper mer tull.

      1. natheless: Ja, det har vært mye tull. Hadde den første legen hørt på meg hadde jeg sluppet mange mnd med smerter og liten mulighet til å gå. Men nå håper jeg det verste er gjort for denne gang. Lytter til kroppen uansett hva legene sier nå 😉

    3. Merkelig lege, og man kan jo begynne å lure. Enkelte leger er som døve for hva pasientene sier. Det beste er å lytte til kroppen, for det er du som kjenner kroppen din best.
      Jeg håper foten din blir bra igjen <3 🙂
      Ønsker deg en kjempefin fredag, og ei kjempefin og god uke <3 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

      1. Toril sin hverdag med musikken: Tusen takk for det. Ja, jeg blir ihvertfall bedre, så får jeg ta det dag for dag. Men har jeg usikkerhet og uro i hodet, så gir jeg meg ikke, derfor skal jeg til ny undersøkelse for å høre fra ortoped der MR bildene ble tatt. Så får vi se. 😉 God fredagskveld!.<3

      1. frodith: Tusen takk for det. Nei, dette har ikke vært så enkelt, men ee heldigvis mye bedre. Derfor fortsetter jeg å ta det rolig, samtidig som jeg beveger meg litt mer igjen. Skal skynde meg langsomt 😉
        God fredag, og klem til deg også <3

    4. Hmmm..det er ikke så lett å forstå seg på da..når man får så mange forkjellige svar….Nesten litt irriterende….Men….er nok enig i at du bør belaste..men kanskje ikke overdrive! Jeg hører alltid: inntil smertegrensen! Lykke til!

      1. Toini: Ja, det var det han sa jeg kunne gjøre..til smertegrensen. Gjorde det sist og da ble jeg mye værre, så jeg tror jeg legger lista litt lavere 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg