Hvorfor er det sånn?

At med jula kommer vemodet, forventninger, gleder, skuffelser…

 

Alt går hånd i hånd…og det gjør det jo livet igjennom, men ved slike høytider kjenner ihvertfall jeg på et ekstra vemod, og jeg ser at det er flere som gjør det…

I dag leste jeg MetteJosteinsdatter sitt innlegg, og kjente at det manet fram gode minner fra barndommen.

Da vi feiret jul hos mine besteforeldre, og morfaren min leste juleevangeliet før vi spiste julemiddagen.  Det var noe eget å høre ham lese for oss, og det er slikt man aldri glemmer.

Mormor hørte nok ikke så mye etter, for hun var alltid opptatt av at maten skulle spises mens den var varm, så hun var raskt på føttene for å servere når han var ferdig. 🙂

Morfar

Mormor

 

Min onkel og meg

Mamma og meg

Pappa og 2 av mine søsken

Koselige minner, og jeg tok dette med videre inn i mitt voksne liv, det å lese juleevangeliet før maten.  Pappa gjorde det alltid, og det var sånn det skulle være.

Det ga en egen start og stemning på julaften.  Du får det litt på forskudd av meg i dag. 🙂

 

«Ære være Gud i det høyeste, og fred på jorden blant mennesker som Gud har glede i!»

– En himmelsk hærskare som lovpriste Gud

I dag tidlig

Med det ønsker jeg deg en god torsdag i advenstiden. Håper du har det fint, og at gleden tar over for vemod og savn ❤️

8 kommentarer
    1. Så koselig innlegg – med gamle bilder og tradisjoner! Jeg har ikke vært vant med å lese juleevangeliet på julaften – men jeg er alltid i kirken på julaften og får det der! I år skal jeg til min søster på julaften – og der leses juleevangeliet! Høytidelig og godt! Klem <3

    2. Vakkert, vakkert, og det morsomme er jo at jeg kjente og kjenner mennesker på bildene! Vi har alltid lest juleevangeliet på julaften, både i barndommen og nå. De siste årene har til og med jeg klart det, uten å gråte!!! Ja, vemodet følger med høytiden, men det er sånn det er det. Diger klem til deg 🙂

      1. Tusen takk for fine ord, og god klem 🙂 Ja, det er sånn det er, og veldig koselig at du kjenner igjen familien min, og at jeg kjente noen av dine. verden er liten 😉 God klem tilbake <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg