Hvordan ME påvirker vårt liv

På fredag fikk jeg bok i posten, som jeg bestilte for noen dager tilbake.

Det var også med et hyggelig skriv fra Geir Berge, og det gjorde det mer personlig .

 

Ettersom jeg kjenner en av medforfatterne,  nemlig Kari Engesvik, så er det ekstra artig å ha boka.

Dessuten er det fint å lese litt om andres liv med ME. Ja, du har sikkert fått med deg at jeg har ME, og derfor går jeg også Alternative toppturer. Noe artig må jeg jo finne på 😄

Her er de andre medforfatterne til boka av Geir Berge

Jeg har nettopp begynt å lese boka, og den er både fengslende, tøff å lese om andres liv, og også lærerik.

Skulle ønske mange leser denne boka, også dere som ikke har hverken ME eller andre sykdommer.

Kjenner på det selv, at når jeg har folk i mitt liv som har en eller annen slags diagnose/sykdom, så er jeg for dårlig til å sette meg inn i denne diagnosen,  eller å høre godt etter når vedkommende forteller om sin situasjon.

Joda, jeg vet at vi ofte blir lei å høre om sykdom, diagnoser av det ene eller andre, men vi trenger kunnskap så vi kan være til hjelp for hverandre .

“Jeg har nok med meg selv” tenker vi, og sier vi.

Men med bare litt kunnskap kan vi få andre til å føle seg bedre, når de får forståelsen av at vi virkelig har satt oss litt inn i den personen sitt liv, på godt og vondt.

Jeg merker jo selv hvor godt det er med de som virkelig forstår, og tror på det jeg forteller.

Å bli avfeid, eller merke at de ikke vil høre, eller snakke om sykdommen en har, er vondt.

Og også det å merke at enkelte har trukket seg unna, og ikke lenger tar kontakt.

Noen sikkert fordi de ikke vet hva de skal si, andre fordi de ikke vil høre om det, og kanskje føler seg hjelpesløse.

Nå snakker ikke jeg i tide og utide om diagnosen jeg har, men når de spør,  får de ærlige svar.

Så vet de også at jeg ikke klarer mange og lange tlf samtaler lenger, men det gjør veldig godt når noen ringer, sender melding bare for å vise omtanke ❤️

Jeg skal selv jobbe med å bli flinkere til å vise omsorg, det er bare det at noen ganger så har jeg faktisk ikke mer å gi.

Slik har det vært en stund nå, og min omsorg har gått til mine helt nærme meg, men snart er jeg oppe og har mer overskudd også til andre håper jeg. 😀

Sender deg en god klem for dagen i dag, og uka som kommer 🥰

 

9 kommentarer
    1. Så flott skrevet om boka, Heidi ❤️ Det er viktig det du skriver om å sette seg inn i andres liv, som faktisk viser at man bryr seg. Takk for linking ❤️

    2. Mange blir leie av å høre om sykdom, men samtidig er det ingenting det Googles mer om enn forskjellige diagnoser, så det passer liksom ikke sammen. Det er fryktelig viktig med informasjon og at vi alle lærer mer og veldig bra når det kommer bøker hvor de som har sykdommen forteller om hvordan det er. Vi trenger alltid mer kunnskap om hvordan det er å leve med diagnoser og ME tenker jeg er en diagnose veldig mange kan lite om, så da er det ekstra viktig at det kommer ut bøker om diagnosen.😊

      1. Tusen takk for fin kommentar. Vi blir nok alle lei å snakke om sykdom, og lese om det innimellom, men tror det er viktig å ikke skjule det heller. Alt med måte tenker jeg, og at de sol sliter med sykdommen skriver om den, tror jeg er den beste kunnskapen vi kan få. 🙂

    3. Virker som ei bra bok, og jeg syns jo også at det er litt morsomt å vite hvem en av medforfatterene er 😊 Trur forresten du er inne på noe viktig her, det å sette seg litt inn i diagnosen(e) til de man kjenner/møter.. Man trenger jo ikke lese seg opp på ekspertnivå, men litt grunnleggende info trur jeg vi alle har godt av 😊
      Håper dagen din blir god🥰Klemmerz

      1. Takk for det. Ja, tror det er viktig med litt kjennskap til diverse ting som de vi kjenner, plages med.
        Da er det så mye lettere å forstå, og gjør godt for den som slipper å forklare og forsvare. 🙂
        Dagen har vært god så langt 🥰 Ha en fin kveld! Klem ☺️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg