En lørdag i advent

I dag våknet vi tidlig.  Vi skulle egentlig til Røros, men ettersom mannen min ikke har vært helt i form de siste to dagene, og jeg har følt meg sliten selv, så valgte vi å bli hjemme. 

Turen til Røros ville totalt sett være på 12 timer da vi skulle være med på buss med flere andre, og opplegg med middag etc.

Så dermed tok vi det med ro på morran i stedet, før jeg tok av sengetøy og satte på vaskemaskin.  

Deretter gikk jeg i kjelleren og hentet opp juletreet, og julepynten. Når jeg da hadde vært 3 turer i kjelleren var det som jeg gikk rett i kjelleren selv også. Ble så kvalm og uggen, og hodepine våknet jeg med, så da forsto jeg hvorfor jeg ikke insisterte på å dra i dag. 😉

Jeg har ikke vært i god, form i dag nei,  men fikk nå gjort rent soverommet, lagt på nytt sengetøy og pyntet litt. Til og med gått en liten tur for å handle litt. Men alt gjort i sakte tempo 🙂

Juletreet fikk vi også fikset. Vi kjøpte nytt i romjula i fjor, kjekt å kjøpe når det er halv pris 😉

Grenene må  tas ut og formes og det tar litt tid, så jeg satte meg på en stol og tok for meg gren for gren. 

 

 

Mens jeg holdt på med det så jeg plutselig en stor lyskule utenfor…hva var det? Spurte jeg meg selv….før jeg så det flammet opp og begynte å ryke fra juletreet på tunet utenfor. Mannen min hørte meg, så han skyndte seg ut og fikk dratt ut kontakten og blåst ut flammen.

 

 

Flammen er ikke så stor her, men greit å få slukket den…

Så nå er det mørkt på treet til vaktmesteren får satt på nye.

Da tenkte jeg på hvor raskt det kan blusse opp til stor brann! Tenk om dette skulle skje innendørs! Noe det jo også gjør enkelte ganger.  

Så pass på lyskjeder og andre lys i denne lystiden vi er inne i. Ikke minst levende lys. T-lys flammer fort opp om oljen antennes. Har opplevd det også. Som regel skjer det mest i tette og lukkede lysholdere. Blås ut lys om dere må gjøre noe i andre rom! 

Tilbake til juletreet jeg tenkte å pynte… 

Det står her grønt og fint..uten lys og pynt

..

Vi fikk besøk og da ble det pause i pyntinga, og soverommet måtte gjøres ferdig, middag lages. Det ble hjemmelagd hamburger og chips i dag, det smakte godt  🙂

Og når jeg så fikk tatt meg en dusj, var jeg for sliten til juletrepynting. Har noe å glede meg til i morra i stedet. 😉 Kjekt det også. 🙂

Så istedet for Røros, ble det er koselig lørdag hjemme.  Aldri lei for det jeg. Rørostur skal vi ta siden, men tror ikke vi melder oss på busstur igjen. Greit å rå seg selv. 🙂 Liker nå best det vi.

Håper du har hatt en fin lørdag! 🙂

 

#juletre #julelys #juletur #røros #brann #blogg #lørdag #helg #hamburger

10 kommentarer
    1. skal en ha en Rørostur må en være frisk ja,eller får en ikke full glede av turen.
      Det var et vakkert tre,vi kjøpte også nytt på tilbus i fjor,har ennå ikke pakket den ut og sett på den,vi venter til lille julaften tradisjonen tro 🙂 men vi gikk for et lite tre for vi har ikke store plassen på stua.
      Skummelt å oppleve kor fort en brann kan oppstå ja,men jammen godt dere var hjemme da og fikk averget en større brann i treet 🙂 god bedring da

      1. fruensvilje: Takk for det. 🙂 Har alltid pyntet treet på lille julaften vi også, men de siste årene hvor vi ikke er hjemme på den tida, eller mye borte synes vi det er koseligere å ha det tidligere også. Da rydder det bort raskere på nyåret istedet. Før så hadde vi jul 2-3 uker i januar, men nå er det liksom godt å komme i gang med nyåret. 🙂

    2. Det gjorde dere rett i..og holde dere hjemme..særlig når kroppen hangler så er det ikke gøy å sitte på buss med masse folk..Og tenk om det treet ute hadde fått tatt ordentlig fyr!! vist dere ikke hadde vært hjemme! ish….så skummelt! JA vi har tok runden og sjekket og skiftet batterier i røykvarslere 1.desember..Skumle saker med alle disse lysene ute nå..og inne…Dere må ha god bedring!

      1. Toini: Takk for det. En annen nabo så også at det brant…bor mange rundt oss, så det hadde heldigvis gått bra uansett. Var godt å være hjemme….kjenner det ja 🙂

    3. Litt av hvert av hendelser i dag da. Synd formen ikke var på topp og at Rørosturen måtte droppes. Virkelig bra oppfordring fra deg i disse julelystider, om å være obs. å passe på. I tillegg vil jeg oppfordre til å se etter at batterier i røyvarslere virker. Bra det treet stod utendørs og at dere oppdaget brannen tidlig. Et fint juletre, men for tidlig med pynting etter min smak. Mitt ekte barnålstre pyntes først på lille julaften. På nyåret er det ut fortere enn svint, he-he! Jeg prøver å holde på gamle tradisjoner og ikke skape for mange nye. Synes førjulstida og jula er så trivelig.

      1. toveview: Enig med deg i det. Likte, og liker godt den følelsen det er å pynte på kvelden lille julaften. Stå opp på julaften og se juletreet med pakker under og all julepynt rundt omkring. Blir ikke det samme når man pynter tidlig.
        Røykvarslere har vi byttet batterier i alle. Nøye med det. 🙂

    4. Slett ikke gøy å dra på tur når formen ikke er bra. Men jammen fikk du gjort masse likevel. Så vakkert juletre. Mange pynter tidlig, men jeg venter til nærmere jul tror jeg. Ha en fin kveld og jeg håper du er i form!

      1. natheless: Takk for det. Formen er ikke helt på topp, men bare sånn småforkjøla, kvalm og hodepine…så det tåler jeg 😉 Liker egentlig ikke å pynte så tidlig jeg heller. Tidligste jeg har gjort, men ettersom vi skal være borte fra 22 – 26 valgte vi å ha jul på forskudd Ønsker deg en fin dag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg