Blogging mot mobbing

 EI HEKS, har i år som i fjor en kampanje mot mobbing, og dette er så viktig at det vil jeg være med på. Du kan lese mer om det HER

Hun oppfordrer oss til å skrive så mye som mulig om mobbing og legge link på en kvitteringsliste. 

Selv har jeg vært heldig og ikke vært utsatt for mobbing, men barna mine ble det på barne og ungdomsskolen. De valgte å ikke si så mye om det hjemme, men de kom og fortalte det i ettertid.

Dattra mi hadde fått kjøpe seg akkurat den boblejakka hun selv ville ha, god og varm og veldig gul. Det gikk ikke lange stunda før hun ikke ville bruke den, og da svarte hun bare at hun ikke likte den lenger. Men det viste seg jo at hun ble mobbet for å bruke den. 

Kun illustrasjonsfoto lånt fra nett

 

 

Var det ikke merkeklær, så ble hun mobbet. Og vi hadde den gangen ikke råd til å kjøpe dyre merkeklær. Vi var glad bare vi hadde penger til å kjøpe de klærne de trengte, så rimelig som mulig.

Sånn tror jeg det er for mange også nå, de har ikke penger til dyre merkeklær, men føler seg tvunget til å kjøpe det til barna så de ikke skal bli mobbet.

Ikke mye som gjør meg så sint som slike ting. Det er klær!!  Og klær går ut av mote, kommer tilbake på mote, og skifter hele tiden. Hva er det som gjør at noen skal kunne heve seg over andre, og si at bare fordi at nå er det an annen mote, så er disse klærne stygge?

De gikk selv med dem for litt siden.

Så ja, jeg vil være med på denne måten for å si at mobbing slett ikke er greit. Det er og bør være nulltoleranse for mobbing.

Veldig bra at det har blitt mer fokus på dette, også i skolene. Og selv mener jeg vel også at det er mobberen/mobberne som bør bytte skole og ikke de som blir mobbet, om det må til slike tiltak.

Så til deg som mobber; tenk over om det var du som ble mobbet, og hvordan du ville føle det. 

Til deg som blir mobbet: Løft hodet, og vit at du er god nok akkurat slik du er! 

 

 #bloggingmotmobbing   #stoppmobbing

 

16 kommentarer
    1. Ja den mobbinga er bare trist.. og at en liten ting som at man ikke har “riktige” klær kan være nok til at noen blir mobba er jo egentlig helt utrolig.. Skal se å få laget et innlegg jeg også..fint bidrag fra deg her <3

    2. Flott bidrag! og ja..det er helt tullete det med mobbing fordi man ikke har riktig klær! Trodde det var mindre nå jeg…som det sies så fint at det er kult å være litt annerledes….men er vel forskjellig på forskjellige steder…..trist…

    3. Så fint innlegg! Takk for at du deltar! <3
      Det begyner i barnehagen nå. Datteren min fortalte at ungene ikke kunne bruke hjemmestrikkede ullplagg. Vet ikke om det er sånn fremdeles, men det er ikke mange år siden. Og eldste trollungen var 5!!! Så han brukte ullklærne sine utenfor barnahagetid!
      Når jeg var liten brukte jeg korte ullbukser på skolen om vinteren. De var geniale. Jeg holdt varmen ute og svettet ikke i varmen i timene. Klassens leder prøvde å erte meg eEN gang. Da fikk hun klar beskjed om den korte ullbuksas fordeler og nevnte dem aldri igjen. 😀 😀 😀
      Nyt kvelden. Klemmmm 🙂

      1. Ei_heks: Tusen takk for det. Huff, det er ille at det begynner allerede i barnehagen. Må jo egentlig begynne hos de voksne. Enkelte har så dyre merkeklær til små barn at det nok er vanskelig for barna å forstå at ikke alle har samme mulighet.
        Og ullklær er jo bare topp!
        God natt 🙂 Klem <3

    4. Jeg kjenner jeg blir direkte lei meg når jeg leser dette <3 🙁 Mobbing skal ikke skje, og jeg mener det er utilgivelig med mobbing!
      Jobbet som lærer på ungdomsskolen i flere år, og der hadde vi ansatte strenge regler når det gjaldt å si fra hvis vi oppdaget mobbing, og vi kunne få sparken hvis vi ikke sa fra. Elvene som ble mobbet ble utvist fra skolen, og vi meldte mobberne til barnevernet og politiet.
      Kjempesterkt det du har skrevet <3
      Ønsker deg en kjempefin søndagskveld <3 🙂
      Purr, purr, fra Toril og kattene

      1. Toril sin hverdag med musikken: Tusen takk for det. Ja, det er godt at noen ser og tar tak i slike ting. Det henger i lenge sånt for de som opplever mobbing. God klem til deg og kattene <3

    5. Mobbing er forferdelig. Og jeg vet, for jeg var en av dem som ble mobba. Selv om det i den tia bare ble kalt erting, og ingen tok tak i det …

      1. Marit: Ja, det er ille for den som blir mobba. Og dessverre så ble det ikke tatt tak i ting på samme måte før. Erting var liksom ikke så farlig, men det setter spor. Leit at du ble mobba. Håper det ikke satte for dype spor hos deg. Men uansett så var det med på å påvirke livet ditt tenker jeg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg