Adventstid

1. Desember 

Adventstid betyr mye lys i heimen. Mens vi venter….

Venter på hva da? Julaften, julegaver, familiesammenkomster? 

Ja, det også men det betyr i utgangspunktet at vi venter på å feire Jesu fødselsdag. Og Han er raus, for han lar oss gi hverandre haugevis med gaver både i adventskalender og til jul. 

Hva får Han av oss? 

Det jeg tror Han ønsker seg aller mest at vi har tid til Han i alt styret. Og Han sa:

“Det du har gjort mot en av mine minste, det har du gjort for meg”

Det burde ikke være så vanskelig å gi Ham det. Men vi har det jo så travelt, også må jeg først bli bra, også må jeg først gjøre alle MÅ ting…osv.

Dette er skrevet mest til meg selv i dag. Hva gjør jeg?

I det minste ønsker jeg å være med å støtte de som gjør noe. Som Kirkens Bymisjon, Frelsesarméen. De er vel de som jeg mener er best på det å vise omsorg for de svake i samfunnet. 

Så i år har jeg kjøpt en del av gavene gjennom Kirkens Bymisjon. Og gitt en liten gave.

Føles litt bedre enn å bare kjøpe mye dilldall til oss som har alt. Og vi har sagt til ungene at de heller kan gi til formål de syns er bra fremfor gaver til oss. Vi er litt lei alt gavehysteriet. Og vi har alt vi trenger og mere til.  Det har barn og barnebarn også. Ingen av oss lider nød eller mangler noen ting. 

Vi gi selvfølgelig gaver til barnebarna, og det blir ofte klær de trenger. Vi er nok litt de “kjedelige” besteforeldrene når det kommer til gavefronten. Men det blir litt spill og div de trenger utenom klær også noen ganger.;)

Det er hyggelig å gi og få gaver, bare alt med måte  🙂

Ønsker deg en god adventstid! 

 

 

#advent #lys #julegaver #jesus #jesufødsel #fødselsdag #gaver #kirkensbymisjon

12 kommentarer
    1. Lys i mørketida – og jeg elsker denne tiden <3
      Ja gaver …………… i år har jeg faktisk hjemmelagde gaver til flere og håper de blir satt pris på. FOr alle har alt og kan kjøpe akkurat det de vil 🙂
      Frelsesarmeen og Bymisjonen er gode de 🙂
      klem

      1. MJmettejosteinsdatter: Hjemmelagde gaver er veldig koselig å få. Ei av søstrene mine har alltid lagd gavene selv. De er de gavene som kanskje har kostet minst i pris og mest og omtanke og jobb. Og det er de jeg tar fram år etter år hvis det er juleting, og det andre brukes eller henger oppe. Veldig koselig! 🙂 Klem til deg <3

    2. Bymisjonen har mange flotte gaver. 🙂 Og er enig med deg, de fleste av oss har det vi trenger. Og det vi ikke har, men virkelig trenger, får ikke plass under et juletre …

    3. Ja jeg er så enig…alt med måte…jeg liker ikke utviklingen..at vi skal blakke oss til jul..og det fleste har mer en nok av alt..Jeg sier til mine at jeg bare vil ha en liten ting..sjokolade el…noe som ikke koster så mye….Det er tanken som teller…Men er ikke lett når det kommer til mine egne barn..da sjeier jeg ut litt..men ikke i forhold til mange andre…hører jeg…Det blir ting de trenger, og bruker…Vil jo at de skal blir glade også…så det gjelder for oss foreldre og vise barna at det er ikke prisen som teller! Tror noen barn tror det…

      1. Toini: Ja, det kan virke som om noen mener det er prisen som teller. Og det er det jeg ikke liker. Når jeg hører/ser unger som ikke blir fornøyd for gaver e.l. da mister jeg lysten til å gi. Men heldigvis er det ikke mye av det her. 🙂

    4. Så kloke ord fra deg. Her er det heller ikke det gavehysteriet og det er godt for alle. Koselig å bidra litt med å gi gaver til de som ikke har synes jeg. Kos deg i denne første adventshelga!

      1. natheless: Takk for det. Ja, jeg kjenner at jeg mer og mer får lyst til å gi der det virkelig trengs. Vi her i Norge er stort sett veldig “bortskjemte”. 😉
        Fra jeg var i Paraguay, og så gleden over å få brukte klær m.m. så betyr det mer og mer desto eldre jeg blir. 🙂 Kos deg du også! <3

    5. Fornuftig tankegang..og jeg er veldig enig i at det er blitt alt for mye fokus på hvor dyrt alt må være. Det er mange år siden jeg slutta å kjøpe kostbare ting til de rundt meg (forutenom sønnen min..han får som regel det han ønsker seg/trenger) Alle andre får ei lita oppmerksomhet..og gaver jeg syns er kjekt å få, er forbruksting..som lys, servietter, en pose kaffe.. =)

      1. Helene: Ja, slike ting er alltid greit å få. 🙂 Vi ønsker oss heller opplevelser sammen med de voksne ungene når vi har tid. Ut og spise, eller bare være sammen. Er ikke så ofte de har tid utenom ungene. 😉 Sånn er det bare i perioder. 🙂

    6. Viktig å tenke litt på alt som “ligger bak” lissom… og godt å gi noen orntlige gaver også! Viktig å støtte – jeg gir alltid penger til Frelsesarmeen! Klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg