Å være tøff – eller sterk

På veggen på badet i Gjengstøa henger et bilde med denne teksten:

 

“Å være sterk, er ikke å løpe raskest, hoppe lengst eller løfte tyngst.

Å være sterk, er ikke alltid å vinne, alltid å ha rett, eller alltid å vite best.

Å være sterk, er å se lyset når det er som mørkest, 

sloss for noe man tror på selv om man ikke har flere krefter igjen..

se sannheten i øynene, selv om den er hard. “

 

Jeg har lest dette nesten hver dag, for jeg var jo innom badet flere ganger om dagen.

 

Og når jeg har lest det har jeg tenkt:  Det er sant, men det er så vanskelig å være sterk, å være tøff..

 

Jeg har alltid følt meg feig, fordi jeg ikke alltid sier det jeg tenker og mener der og da.  Går heller med ting inni meg, og det til strikken er tøyd så langt at den ryker…

 

Har jeg trodd og tenkt…

 

Men du skjønner, jeg har sagt mye høyt også.. ikke alt har vært like bra, men jammen meg har jeg sagt mye bra også når jeg får tenkt meg om 😉

 

Så kanskje jeg allikevel kan ta til meg det så mange har skrevet i kommentarfeltene di siste to dagene, at jeg er tøff osv.  Nesten så jeg har hatt lyst til å slette kommentarene og gjemme meg, for jeg er da slett ikke tøff.

 

Nei, det jeg har gjort, det er å endelig ta på min egen surstoffmaske først.  For når jeg begynte å merke at jeg ikke lenger hadde krefter igjen til å være den jeg ønsker å være for andre, mine nærmeste, mine venner…bare ønsket å få være i fred. Slippe å ta hensyn til andre, for det eneste jeg følte jeg trengte var å få puste….alene..

 

Da er det godt når en får uventet hjelp, at ting skjer nesten av seg selv..

 

Også lurer du kanskje på; Hvem var det som hjalp deg da?

 

For meg, som en troende, så er det Gud. Jeg ba mye om hjelp…akkurat som den gangen for mange år siden da jeg opplevde store økonomiske vanskeligheter.

 

Noen av dere har sikkert lest det innlegget.

Du finner det HER

Også denne gangen fikk jeg slik hjelp. Ikke så uventet for meg egentlig, for jeg ber og forventer svar…Ikke alltid svaret er slik jeg ønsker og tror, men svar får jeg.

 

Etter den dagen jeg opplevde det, så ble jeg sterk, tøff, modig…eller, jeg valgte å ta på meg surstoffmaska. Tenkte først på meg selv, uten å tenke at det var egoistisk, som jeg hadde tenkt så mange ganger før…

 

Og vet du, det er rart hvor fort den surstoffmaska hjelper. Det går ikke lange stunda før en igjen får krefter til å hjelpe andre, tenke på andre.

 

Igjen kan jeg tenke, kjenne, at hver dag er en sjelden gave. Spesielt de to første linjene, men tar med hele sangen:

 

 

Hver dag er en sjelden gave, en skinnende mulighet.
Hver dag er på ny en nåde som stiger fra himlen ned.

Hver dag er igjen et ansvar, et nytt og et hellig krav.
Hver aften står hvite stjerner og spør deg hva du ga.

Hver aften står hvite stjerner og blinker i himmeriks by.
Hver morgen går Gud over landet og vekker din vilje på ny.

Mads Nielsen

 

 

 

16 kommentarer
    1. Nydelig skrevet. <3 Syns bare du skal ta til deg alle de flotte kommentarene du har fått de siste dagene. Du er sterk.<3<3<3
      Stor klem.<3

    2. Sitatet er flott og jeg har lest det mye gjennom livet!
      Jeg husker jeg leste det innlegget og husker det igjen når jeg leste det på nytt1
      Ta til deg oppløftende ord fra venner her inne! Og er det noe så pling på…
      Nå er jo ikke vi så langt unna hverandre! 🩷

      1. Tusen takk for det Solveig. Ja, du kan tro jeg skal plinge på deg en dag. Koselig at jeg har venner fra blogg her nede også. Og ikke mister jeg de jeg har der oppe heller. Blir jo bare flere og flere venner å treffe, og det er koselig. 🙂 Jeg tar til meg alle de gode ordene jeg får, det gjør godt. <3

    3. Takk for din åpenhet, Heidi. Du er en nydelig venninne, som jeg setter stor pris på. 🩷 Kan hende blir det jeg som må sette på meg surstoffmaska en gang i fremtiden.

      1. Tusen takk for det. ☺️
        Jeg må nok gjøre dagene gode en del selv, også vil det nok fortsatt blitt opp og ned dager, for sånn er livet , men forutsetningene er der for det 😉😀

    4. Ta til deg alle de gode, varme orda, min venn! Og – vær stolt av å ha tatt på surstoffmaska! Sånn er livet for noen av oss innimellom – det blir for mye – vi trenger bare å være aleine og puste! Ta vare på deg – jeg er heller ikke langt unna…. god klem <3

    5. Gode du <3
      Ja det er dette med å ta det til seg – betyr jeg noe da – og har det vært sterkt det jeg har gjort osv… tenke seg selv ned.
      Du ER sterk!
      Og fint innlegg med en varme og styrke i seg – som kommer fra ditt indre. Flott at du har funnet hjelp fra oven. Å ha den troen er god <3 Jeg har ofte samtaler oppover – med min innvendige stemme – og hjelpen kommer, uventet av og til, fra hold man ikke ante om.
      Stå deg vel – og lag dagene gode <3 Lykke til med kjøp av ny bolig 🙂 klems

      1. Takk Mette, for veldig gode ord 🥰
        Ja det er godt å ha troen. Klarer meg ikke uten den føler jeg.
        Fint å kunne dele også min tro med dere. Ønsker deg en god dag, og alt godt! 🌼 God klem 💞

    6. Det er godt du er du, godt du føler at du får hjelp. For livet skal være det, godt. Og det krever masse styrke å bryte opp. Men man må, som du skriver, ta på seg sjøl «surstoffmasken» først. For en må greie å puste. Om ikke hjelper ingen ting. God klem til deg <3

    7. Så godt å lese at du også gjør det når det blir tøft. Søke styrke hos Gud. Jeg skal ta deg n3d i mine bønner. Gud vær med deg❤️

      1. Tusen takk Ligaya..🥰 Du er unik og veldig flott person. Glad jeg har blitt kjent med deg, bare synd vi ikke rakk å treffe hverandre ☺️ God klem ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg