Uforventa?

Dette ordet “uforventet” “uforventa” blir ofte brukt hører jeg på radio og tv for tiden.

Sier du det?

 

Så vidt jeg vet, så finnes ikke dette ordet

Ref: Ordbøkene.no

Ordbok

Det har skjedd en del når der gjelder det norske språket, og mye av det er snodige ord og uttrykk.

For ikke å glemme alle engelske uttrykk som plutselig har blitt en del av det norske språket.

Jeg har alltid vært glad i det norske språket og jeg sliter litt når jeg hører slike ord som uforventet.

Det brukes av mange ungdommer, og til og med av politikere.

Hva tenker du om slike ord?

Er det bare jeg som er litt “firkanta”

Reagerer du når du hører enkelte ord og uttrykk?

Litt spennende å høre hva andre tenker om det 🙂

 

12 kommentarer
    1. Nei det har jeg ikke sagt, tror jeg….! Det heter jo ikke det? Det heter jo IKKE FORVENTA, vel? Jeg liker heller ikke alt som plutselig er lov til å si…. blir jo bare surr, jo! 🙂

    2. Uventet er vel det riktige, men språk er jo i stadig forandring, så skulle ikke forundre meg om dette ordet lurer seg inn etter hvert

    3. Tror faktisk at jeg har brukt det selv noen ganger, men aldri tenkt at det egentlig ikke er et ord. Det er en annen ting jeg henger meg opp i, og det er når det har blitt lov å fornorske ord som feks Champagne til sjampanje og Shampoo til Sjampo. Finn heller et annet ord for det tenker jeg 😉 Håper du får en fortsatt fin fredda, klem 🤗

      1. Tusen takk for det. Ja, det er litt snålt når det skrives på norsk måte. Da er det bedre at det skrives sånn det skal skrives tenker jeg ☺️
        God fredagskveld 🥰

    4. Ja, jeg reagerer på det.
      Minstemann på 15 sier det og da skurrer det i ørene mine og jeg sier at det er ikke noe som heter det.
      Jeg synes også det kommer mange rare nye ord, som bare er blitt til underveis.😱
      Ha en fin fredagskveld!🦋🌸

    5. Tusen takk for det. Godt det ikke er bare i mine ører det skurrer da ☺️ Ja, og flere ord blir det nok når ungdommen hører norsk med engelske ord og uttrykk. Tror jeg begynner å bli gammel og sær jeg 🙈😄
      Ha en fin fredagskveld du også 😀

    6. Jeg reagerer også negativt når jeg hører noen bruke “uforventet”. Jeg synes det høres kunstig og oppstyltet ut. Men utrykket er brukt lenge før dagens ungdom begynte. Det er sitater fra litteraturen hvor uttrykket er brukt helt tilbake til midten av 1800-tallet og Jan Kjærstad har brukt det i sin produksjon. Det er definert som et synonym til uventet.

      Jeg tror det kanskje kan ha oppstått på samme måte som “bakdel” i stedet for “ulempe”. Noen har tatt en snarvei fra den motsatte betydning. Fordel => bakdel og forventet => uforventet. De er tydelige eksempler på at man ikke kan bytte ut en del av et ord med en motsetning og få et ord som betyr det motsatte eller sette en u foran og få motsatt effekt.

      Jeg hadde en diskusjon med min fetter i barndommen og han protesterte mot utrykket personlig kristen. Hans argument var at det var feil å bruke siden upersonlig kristen ikke hadde noen betydning. Språk følger ikke samme regler som matematikk – på godt og vondt.

      1. Tusen takk for utfyllende og lærerik kommentar. Det setter jeg stor pris på 🙂

        Og det siste du skriver har jo også god mening..det er sant at det ikke er noe som heter upersonlig kristen..så hvorfor da personlig kristen?

        Språk er artig, og jeg synes det er så fint når jeg får kommentarer som dette. Liker å lære 😉

        God søndag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg