Mekle

Da jeg var Mekler i Konfliktrådet i 3 år, lærte jeg mye om det å mekle mellom mennesker.

Når man skal mekle mellom to parter, da ser man lettere begge sider hos partene, enn om man  er på en av sidene.

 

Det er som å se på en mynt, den har to sider, og hvis vi ikke snur den, ser vi ikke hva den andre ser.

Å stille hverandre motspørsmål, er veldig lærerikt.  Trenger ikke mekler til det heller.

 

Bare prøv

Når noen sier en ting, så kan du stille feks. spørsmålene:

 

Når du sier dette, hva tror du jeg føler da?   Hva tror du jeg tenker da?

Når du sier dette, hva tenker du at du kan gjøre med det?

Eller:  Hva tenker du at jeg kan gjøre med det?

 

Jeg har meklet i forskjellige saker, og det beste var når saken løstes, og jeg kunne se, og høre forandringen i personene som hadde kommet for mekling.

Det er frivillig, og de kan når som helst si at de ikke vil mer, men de fleste sakene jeg hadde ble fullført, og det var godt å merke at jeg kunne være til hjelp for andre.

 

Hentet fra Konfliktrådet sine nettsider. Møte i Konfliktrådet

Møte i konfliktrådet

Konfliktrådet legger til rette for møter mellom personer som er i konflikt med hverandre eller etter et lovbrudd. 

Metoden som brukes kalles gjenopprettende prosess, og er lik uavhengig om du møter i en sivil sak eller i en straffesak. Dere som er parter møtes ansikt til ansikt, slik at dere sammen kan finne frem til en løsning og måter å rette opp skader som har skjedd, så godt dette lar seg gjøre. Det er frivillig å møtes og møtet ledes av en upartisk mekler.

Hvem kan bruke konfliktrådet?

Privatpersoner og virksomheter kan melde inn sivile saker til konfliktrådet.

Domstolen og påtalemyndigheten (politiet) kan ilegge ulike straffereaksjoner som innebærer at saken oversendes til konfliktrådet, enten som meklingssak eller der det er behov for lengre oppfølging her.

De fleste av de ca. 6-7000 sakene som konfliktrådet mottar årlig kommer fra politiet, mens om lag en tredjedel av alle saker er fra privatpersoner som ønsker bistand til å løse en konflikt eller uenighet. I sivile saker kan konfliktrådet ta kontakt med den andre parten for å spørre om samtykke, mens i straffesaker er samtykke som regel avklart når saken oversendes konfliktrådet.

Eksempler på straffesaker som sendes konfliktrådet er skadeverk, trusler, vold, mobbing, tyverier og innbrudd. Sivile saker handler ofte om konflikter som er oppstått mellom naboer, familie, på arbeidsplassen – eller andre hendelser der de involverte trenger å prate sammen.

Møtet ledes av 1-2 meklere. Det er mulig å ha med seg en støtteperson inn i møtet.

 

______________________________________________________________________________________________________

 

Det kan være veldig krevende å være til mekling.  Både tårer og latter, og sinne og sorg kan komme opp, og da må vi som meklere også kunne takle dette.

Noen ganger må møtet stoppes litt, ta en pause, eller avsluttes. Det må ta den tiden som trengs, og det nytter ikke å skynde fram en løsning samme hvor mye man vil.

Kommunikasjon er et vanskelig tema, men så veldig viktig.

 

Mekling er både enkelt og vanskelig.  For som mekler skal man ikke løse saken, men hjelpe partene til å løse den selv.  Og dette må man huske på, for ofte så ser vi løsningen, men det er ikke så lett for partene å se den.

Og når vi da ikke skal fortelle dem hva de bør gjøre, eller hvordan, ja, da må vi stille spørsmål slik at de kommer fram til en løsning selv.

Utrolig lærerikt, og spennende!

 

Kunne godt tenkt meg å fortsette som mekler, men måtte slutte da jeg ble sykmeldt og over på AAP.

Håpet å kunne mekle litt selv om jeg er ufør, men med ME i kroppen, så ble det vanskelig å gjøre. Hadde vært en fin måte å kunne møte andre mennsker på, og føle at en var til hjelp.

Å være Mekler er et verv, ikke en jobb, selv om en får litt for hver time en har saken.

 

Har du hørt om Konfliktrådet?

 

Skulle du ønske å ha et verv, noe å gjøre som gir mening, er det bare å kontakte Konfliktrådet der du bor, og søke om å få bli mekler.  Da må du igjennom kurs, og hvem som helst kan bli mekler.  Men om du blir det vet du ikke før kurset er fullført, og du har vist at du er egnet til det.

Det trengs meklere over hele landet, så bare søk i vei 🙂

Mekler i Konfliktrådet

 

Hentet fra Konfliktrådet sine nettsider

Kan jeg bli mekler?

Alle norske statsborgere kan søke på meklervervet. Det kreves ingen formell utdanning, det eneste krav er at man må være over 18 år og ha plettfri vandel.

Ved utvelgelse blir det lagt vekt på personlige egenskaper, som evnen til å takle mellommenneskelige problemer, evnen til å være upartisk, samt tillit i lokalsamfunnet.

Det finnes ca. 550 konfliktrådsmeklere i Norge.

Meklervervet er knyttet til den kommunen mekleren bor i, sjekk om ditt konfliktråd søker nye meklere, eller send inn en åpen søknad.

9 kommentarer
    1. Høres spennende ut å ha vært med i det da. Og å se at man er nyttig, at folk snur, blir enige osv 🙂 Har hørt om konfliktrådet, men ikke tenkte SÅ mye over hvem som bruker det 🙂

    2. Har hørt om det, ja – men det er også alt. Lærte jo litt nytt her, da..men truuuur nok ikke at det er noe som passer for meg..til det er jeg for “folkesky”…
      Men utrulig synd at du ikke fikk det til å fungere videre for deg, for det høres ut som du passer veldig godt til det vervet =)

      1. Ja, det er synd jeg ikke fikk fortsatt med det, men veldig glad for de 3 årene jeg var mekler. Litt vanskeligere når vi flytter uansett, for da blir det langt å kjøre. 😉 Fikk høre at jeg passet godt til det, og følte det selv også, så det var givende år. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg