Kjenner det på gikta

Det merkes at det ventes lavtrykk de nærmeste dagene.  Begynte mandag kveld, verking i benet, fra hofta og helt ned til foten.  Det er typisk tegn på dårlig vær for meg.  Slik har det vært i mange år, så jeg burde være vant til det nå. Det som er litt rart, er at det bytter på hvilket bein det kjennes i.  Nå er det venstre, som oftest er det høyre.  Jaja, forandring fryder! 😄

Som regel er det verst i dagene før det blir lavtrykk, og når det først er her, så går det mer eller mindre over.

Gikt og revmatiske sykdommer  kan du lese mer om her.

Artrose har jeg flere steder, men å være giktisk, er noe annet.

 

Hentet fra Volvat sine sider på nett

“Artrose («slitasjegikt») som forekommer oftest i hofte- og kneledd og hender, samt nakke- og rygg.”

 

 

Ofte sier vi at en person er giktisk hvis han eller hun reagerer med smerter på værforandringer. Slik værømfintlighet er ikke tegn på revmatisk sykdom, men er en reaksjonsform mange mennesker har

 

Det som er fint, hvis man kan si at noe er fint med å være giktisk, er at det er noe som ikke er vedvarende hele tiden, og en slipper å se værvarsel på tv 😉 Men jeg vil heller bli varslet via yr.no enn med smerter, for det kan være ganske intenst.

 

Andre revmatiske sykdommer, er et helt annet tema.  Kjenner godt til det også, men ikke på meg selv.

 

Hvordan er det med deg? Kjenner du været/det på gikta? Eller på kroppen generelt?

 

13 kommentarer
    1. God morgen 🙂
      Ja disse smertene kunne vi rett og slett vært foruten ….
      Lag deg en fin dag i blesten – nå er Gyda ute og herjer…

      1. Tusen takk for det. Ja, heldigvis er dette noe som går over. Venter på Gyda her også. Tenkte jeg skulle rekke posten først, men venter på noen som skulle komme ved 9 tida, så… ☺ Ønsker deg en god dag. Ke
        Klem 🥰❤

    2. Nei heldigvis kjenner jeg ikke værforandringer på noen kroppsdeler..og det priser jeg meg lykkelig for, fordi ser jo hvor vondt enkelte har det nettopp på grunn av det..
      Håper du får en god dag, tross alt <3 Klemz

      1. Tusen takk for det. Åja, da, dette er jeg vant til, så det går bra. Verst om nattan, å få sove, men det gikk bra etterhvert det også 🙂 Ha en fin dag der nord 🥰

    3. Nå ble jeg jammen meg usikker på om det kanskje lurer ei gikt her i gården også. Natt til i går fikk jeg nesten ikke sove pga vondt i hoft og ned til ankelen. Aldri opplevd det før og dagen etter var det borte, hmmmm kanskje gikta er på vei hit også.🤭

      Jeg må si som deg at jeg foretrekker Yr heller.

      Ha en fin dag Heidi ❤

      1. Der er jeg veldig enig med deg. Kan nok tenkes det er det du kjente da ja. Sånn verking inni benet, så du føler for å gni det 😁 😀
        Ha en fin dag du også Lene Elisabeth 🥰

          1. Ja, det kjennes litt sånn ut, men som du sier, det må en ta som det kommer. 🙂 Er ikke så mye å gjøre med det, og det varer som regel bare en til to dager akkurat sånn type gikt. Kommer litt an på været ☺ God klem ❤

    4. Uff, kjenner flere som sier at de kjenner været på gikta. Jeg kan få hodepine av været, det er heller ikke så gøy da. Men det finnes heldigvis smertestillende som hjelper når det er for ille. Klemsiklem 🙂

    5. Å få hodepine av været er ihvertfall ikke godt. Kan være litt migrenehodepine det sikkert 😳
      Det hender jeg smører på ibux om det blir for ille. Denne gangen gikk det ganske raskt over. 🙂 God klem ❤

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg