Gjengstøa Zoo – Elgen

Da er det på tide med et nytt Gjengstøa zoo.

Kan jo ikke bare vise rådyra som går rundt oss her, selv om det er de og ekorna som er mest til stede, og som vi ser.

 

Vi har også elg her, selv om det har minket nå etter elgjakta i høst, og vi ikke ser dem så ofte.

 

Her kommer noen bilder av elgen i hagen vår. Vi oppdaget den plutselig når vi kikket ut av stuevinduet. Heldivis var kamera nærme 😉

 

 

 

Dette bildet er litt dårlig, for elgen var helt nede ved frukthagen, og det ble tatt med den gamle mobilen.  Jeg var ute og oppdaget den, og når den begynte å gå mot meg, da snudde jeg, for jeg er ikke helt trygg med elg som kommer i møte.  De kan jo være agressive også.

 

Og her dukket det opp en til. De har en fast rute de følger. Kommer ned fra skogen ved hytta til søskenbarnet til Olav, ned mot frukthagen (som vi måtte sette opp høyere gjerde fordi elgen spiste opp toppen på epletrærne), og gjennom hagen, forbi ripsbuskene. Så går de over veien, til naboen, og mot skogen på andre siden.

 

 

 

Da fikk du et glimt av elgene også.  En liten fortelling til slutt.

Vi pleier å ta båten ut til Røstøya, for der er det fine badeplasser. En gang vi var der, lå jeg ute i sjøen og fløt på ryggen. Så innover mot land der mannen min satt på en stein nede ved vannkanten. Han syntes det var for kaldt til å bade.

Plutselig mens jeg lå der, kom to elger gående i bakkant av stranda, gjennom skogen.  Litt overraskende å se elg der ute ettersom de må svømme over, men de gjør ofte det mot høsten. De vet sikkert at de er trygge i elgjakta der.

Jeg ble så overrasket at jeg ropte ut: ELG!

Hva tror du mannen min gjorde da? Joda, han skvatt selvfølgelig, og datt av steinen, og fikk et lite bad allikevel. Hehe….må gjøre det oftere 😉

 

Ønsker deg en god mandag!  Nå skal jeg komme meg ut av senga. Har slappet godt av i dag, og ikke stresset opp, for mannen har tatt turen til Trondheim igjen, og du vet, når “katten er borte, ligger musa i senga”. 😀

 

19 kommentarer

Siste innlegg