Effektivisering – utbrente – sykmeldte. – Er det slik vi vil ha det?

I går var jeg en tur nede ved Tistasenteret for et lite ærend.Da møtte jeg en av pleierene fra sykehjemmet mamma var på de siste årene før hun døde.

En dame som virkelig er på rett plass, og har et stort hjerte for de hun har ansvar for. Mamma var så glad i henne, og vi pårørende ble også det. Samme når jeg ringte og traff på henne, så tok hun seg tid til å svare på ting jeg lurte på, og tok med tlf inn til mamma så jeg fikk snakke med henne. Nå vurderer hun å si opp jobben, for hun orker ikke mer. Orker ikke gå hjem med følelsen av å ikke har gjort nok, ikke ha strukket til for brukerne..og sine kollegaer. Hun får høre at hun er limet på avdelingen, for hun ser og bryr seg…om!  Og slike skal vi miste?

Bilde sykepleier - Gratis Bildene - bilde 29242Det er ikke bare hun som er slik, de fleste ansatte gjør alt de kan for at vi pårørende skulle bli hørt, sett og få svar, og for å ta seg av våre kjære så godt de kan.

Merket godt på mamma om det var noen med empati og varme som tok seg av henne, for det er nemlig ikke alle som er slik selv om de jobber på sykehjem, sykehus eller andre omsorgsyrker.

 

Men det var ikke det jeg først og fremst ville skrive om nå, for jeg tror at mange hadde kunne vise mer empati, ikke miste gleden over å gi omsorg, om de ikke hadde det så travelt, fordi de er for få, og har altfor liten tid til det de skal gjøre.

 

I alle yrker nå, så er det snakk om effektivitet og færre på jobb, for det må spares penger..  Det betyr at de som er igjen må jobbe raskere, springe fortere, osv..

Ofte har de ikke tid til å spise lunsj, og nesten ikke tid til å gå på toalettet engang.  Vi har hørt om mange sykepleiere som har det sånn, og det er ikke bare under pandemien det var og er sånn..

Og hvorfor?

Fordi det sitter noen høyere opp som nedbemanner, effektiviserer, sier at det skal gjøres sånn eller slik, og de som er på “gulvet” har ikke noe de skulle sagt.  For igjen er det pengene som rår, og de har vi jo ikke mange av her i Norge…eller?

De blir pålagt flere arbeidsoppgaver, men er færre hender..

Tror ikke noen av sykepleierne/hjelpepleierne føler at de er for høyt utdannet til å kunne smøre noen brødskiver, eller lage enkel varm lunsj eller middag, men det går utover oppgavene de egentlig burde gjøre.  De burde kunne ta seg tid til å sette seg ned å prate, trøste, gi den omsorgen syke og eldre trenger i tunge stunder.

Her i Halden blir det bare verre og verre, for det er så dårlig økonomi, det blir færre folk til oppgavene, og det skjæres ned mer og mer.

 

Det er ikke bare i Halden det er sånn, det er over hele landet.  Men igjen spør jeg; det er jo penger nok..eller?

 

Jeg sier ikke at vi ikke skal sende penger til andre land som er i nød, jeg sier ikke at vi ikke skal hjelpe, men skal det virkelig være slik at vi skal grue oss til å bli syke og gamle, at det skal være bedre å sitte i fengsel enn å komme på sykehjem?  Når det gjelder både mat og tilbud til aktiviteter m.m.

Vi hører snart ikke om annet enn at mange blir utbrente og sykmeldte, og slutter i jobbene sine fordi de ikke orker mer følelsen av at de ikke får gjort en god jobb.

 

Det er få som er så kyniske at de ikke blir berørt av å ikke ha tid til å gjøre jobben sin skikkelig.

 

Jeg har selv fått høre at jeg ikke må være så nøye i jobben, at jeg ikke var kynisk nok til en stilling jeg søkte på…og det av en, som etter en liten stund sluttet i jobben pga den personen som var hans leder igjen, som var kynisk nok…   Han var derimot ikke like kynisk og klarte ikke jobbe på den måten han heller.

 

Må vi virkelig bli kyniske og “kalde” for å takle å jobbe med mennesker?  Er det et slikt samfunn vi ønsker oss?

 

De som sitter på sine kontorer, møter og bestemmer og teller kroner og ører, tenker de på at de også en dag kan bli syke og gamle?  At det kan være de selv som blir liggende lenge uten å få stell fordi det er for få folk på jobb?

Og alle disse konsulentene som hyres inn for å finne måter å effektivisere på? Har de noen gang jobbet med det de skal sitte og finne løsninger i en arbeidsdag på?

 

Da jeg jobbet i Trondheim kommune som renholder på sykehjem, skoler og barnehager fikk jeg en leder som var villig til å bli med ut og vaske en hel dag.  Jeg var litt frampå som vanlig og sa at jeg syntes alle som skulle lede renholdere burde ha vært med ut og jobbet, og se hvor “skoen” trykket. Og tror du ikke han ble med meg en hel dag 😀

 

Han syntes det var veldig lærerikt og det ga han en innsikt som gjorde at han kunne forstå og se det vi snakket om på en helt annet måte enn om han ikke hadde blitt med og vasket.  Jeg lot han ikke engang slippe unna å vaske toaletter, og de er det mange av på sykehjem 😉

 

Tror jeg har fått fram budskapet mitt i dag, måtte bare skrive det av meg. ☺️

 

I dag er det gråvær og regn og jeg koser meg innendørs, men på mandag var det sol og flott i parken i Halden

 

 

4 kommentarer

    1. Jeg synes virkelig ikke det er sånn det skal bli, men det ser ut for å bli sånn… i mange yrker. Nedbemanning… Og hvorfor egentlig? Det trengs jo å få flere folk i arbeid. Skjønner av og til ikke jeg..

    2. Flott innlegg, og jeg er så hjertens enig. Jeg har 30 år bak meg i helsevesenet. Det har vært en utvikling, og ikke nødvendigvis til det bedre. Der det før het pasienten i sentrum heter det nå bra nok. Jeg ble utbrent. Måtte slutte i jobben jeg en gang elsket. Det var mange grunner til det En av de var at jeg strakk meg for langt. Jeg ønsket å gi pasientene den behandlingen jeg mente de trengte. Noen ganger betyr det å holde en hånd, høre på et medmenneske, skifte en svett sykehus-skjorte selv om jobben min strengt tatt bare var å ta røntgenbilder. Når jeg drev med slikt “dill” senket jeg effektiviteten.

      1. Tusen takk. Ja, det ser ut til å være mange med deg, og det er jo spesielt i omsorgsyrker, og også i mange andre yrker som krever at man leverer, men samtidig skal en ikke yte maks av det som virkelig betyr noe, at det går utover medmenneskelighet. Synes det er en veldig lei utvikling..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg