Deprimert, eller deprimerende..

Dette ordet rommer mye, og jeg kan noen ganger tenke at jeg er deprimert.  Men så lysner det litt i topplokket igjen, og da føles det ikke sånn likevel.

Jeg vet at det er mange som sliter med depresjon, og ut fra det de forteller, så er det nok langt i fra det jeg kjenner på enkelte dager.

Det er nok mer at min situasjon, ting jeg opplever er deprimerende, og jeg lar meg påvirke av dette.  Det synes på øynene at en ikke har det helt bra…om vi ser godt etter. Noen dager siden dette bildet

 

Hadde jeg vært skikkelig deprimert, ville det nok ikke letnet bare av en god natts søvn. Men det hjelper jo på med god søvn..

 

En god stund nå har jeg syntes at ting har vært tungt.  Det er en sånn følelse av å være inni en svart søppelsekk, som jeg ikke klarer å komme ut av, eller få et hull i så jeg får puste lettere.

Det er omstendigheter rundt meg, og i livet mitt som også fører til dette tungsinnet, og om jeg ikke skulle bli påvirket, så ville jeg nok ikke hatt følelser i det hele tatt. Men jeg takler ting som skjer veldig dårlig når jeg er inni denne sekken..  Har ofte bare lyst til å gråte, og være helt for meg selv. Og noe annet,.. jeg blir så fort sint. Jeg som ikke er ofte sint, liker ikke å kjenne at jeg blir sint av det minste jeg ser, leser, eller opplever.  Da er jeg ikke helt i form 😉

 

De av dere som kjenner meg, og har fulgt meg en stund, vet jo at jeg fikk ME diagnosen for 3 år siden, og at jeg i fjor blokket ut trange blodårer.

Skal ikke si så mye om det, men etter utblokkinga i fjor, hadde jeg et stort håp om at det ikke er ME jeg har, men at det var trange årer som var årsaken til mine plager og utmattelse.

 

Har sagt det til de rundt meg, at dette forhåpentligvis var årsaken.  Men nå, et år etter jeg blokket ut, så er ikke min helsetilstand bedre, den har heller blitt dårligere igjen, så når jeg etterhvert innså at jeg måtte godta at jeg fortsatt har ME, ja, da fikk jeg en sorgreaksjon på nytt. Vet ikke om jeg helt klarer å godta det enda..

 

Dette å ikke klare alt jeg ønsker, å bli sliten, rettere sagt..utmattet, vissen i kroppen, …få vondt av det minste jeg gjør, det gjør hverdagen litt tung. Og dette la seg oppi hodet mitt også, et tungsinn, og en sorg over alt egentlig.

 

Når jeg da kjenner folk med mye alvorligere sykdommer, og som klarer å være positive, ha troa på at ting blir bra, eller vet at det ikke vil bli bra, men allikevel klarer de å være glade, finne fine ord som de deler med oss, og vi beundrer dem, og synes de er helt topp..  men så gjør det meg nesten enda mer tungsinnet.

 

For hva har jeg å klage over liksom?  Jeg dør ikke av denne sykdommen, ihvertfall er det ikke mange som gjør det, men mange må leve med det i mange år, og med enda alvorligere grad enn jeg har.

Noen ligger i et mørkt rom hele dagene, og likevel synes de livet er verdt å leve. ..

 

Hvordan klarer de det?

 

Livet mitt er verdt å leve. Jeg klarer mye i forhold til mange, jeg klarer bare så mye mindre enn jeg har vært vant til..

Jeg er ikke alene, vi er to som begge sliter med hvert vårt, og vi har fine dager, og vi har mindre fine dager…sånn er jo livet for alle, om de er friske eller syke.

Det jeg sliter veldig mye med, er at jeg tror jeg trenger å forklare og forsvare at jeg ikke klarer å stille opp for mine like mye som før.  Jeg sliter enormt med dårlig samvittighet for alt og alle…egentlig uten grunn, det er bare i mitt hode, eller er det det?…

 

De siste dagene har endelig tungsinnet letnet, og jeg føler meg bedre både spykisk og fysisk, måtte det bare vare. 🙂

 

Jeg savner gleden over å være kreativ, finne på noen sprell, som toppturene jeg gikk for 2 år siden, og som du har sett om du har fulgt med meg de siste dagene. Nå har jeg litt glede av å dele de i reprise, men repriser blir aldri det samme som originalen, og første sending.  Jeg liker å være litt “sprø”, ha det moro på min egen bekostning, men som jeg leste i et innlegg hos Zoeticworld så føler jeg meg lite verdt for tida.

 

Hun skriver det så fint, at å slite med psyken gjør en jo ikke mindre verdt! ❤️  Jeg vet at hun sliter en del, men har aldri tenkt på at hun er lite verdifull pga det. Mye er oppi vår eget hode når vi får slike tanker, men det er også folk som kan si ting, gjøre, eller ikke gjøre ting,  som får oss til å føle det sånn.

 

Det hun skrev er også årsaken til at jeg valgte å skrive dette innlegget nå.  Noen ganger er det godt å bare få ting ned på “papiret”..

 

Det fine med å oppleve dette selv, er at en lærer seg at det ikke er “å bare ta seg sammen”   Jeg var veldig god på det før….å ta meg sammen, og bare gjøre. Men når det da ikke går lenger, ja, hva da?

 

 

 

28 kommentarer
    1. Fint å få sortert tanker og få det ut på papiret..
      Sinnet vårt – vi mennesker. Det er så mange varianter…Så man lærer mye om andre vd å lese historien.
      Mitt lill råd er, i morgen finner du og mannen på litt morsomt sammen.
      Sett på en morsom film! Kjør en liten tur, spis en lunsj et sted. Eller nyt morgenkaffen på et helt annet sted enn du/dere pleier. Nede ved sjøen f.eks..Finn på en litt annerledes dag i morgen, og tenk etter når kvelden kommer om den “søplesekken” du hadde på hodet ble mindre eller helt borte..Lykke til! God klem fra meg…

      1. Tusen takk for gode ord, og tips. ❤️
        Nå har heldigvis sekken letnet litt, og derfor kunne jeg skrive dette innlegget. 🥰
        Vi har farta i to dager nå, og gjort litt annet, spist lunsj ute i går , og vi skal helt klart gjøre mer av det å bare finne på noe morsomt, og annet enn å gå her hjemme.
        Utfordringa er bare at det tar på kroppen, og når jeg våkner med veldig lite energi, så klarer jeg ingen biltur heller. Men vi får gjøre det når vi orker. Ellers er vi flinke til å se en god film eller serie. 😉🙂
        God klem ❤️

    2. “Det jeg sliter veldig mye med, er at jeg tror jeg trenger å forklare og forsvare at jeg ikke klarer å stille opp for mine like mye som før. Jeg sliter enormt med dårlig samvittighet for alt og alle…egentlig uten grunn, det er bare i mitt hode, eller er det det?…”
      Den setningen kunne jeg ha skrevet og.
      Å forklare at jeg ikke orker så mye, eller mest å forsvare det. Ikke minst for meg selv.
      “Du ga ikke opp for raskt, du holdt ut for lenge” har noen sagt til meg. Jeg vet at det er sant. Kanskje gjelder det deg og?
      Og du, de kjempepositive som orker så mye selv om de kanskje har alvorligere diagnoser enn oss. Tror du ikke de også har dager og stunder hvor de ikke strutter over av energi og optimisme? Det tror jeg.
      Fokuser på det du får til i stedet for det du ikke orker.
      Som Solliv sier, finn på noe gøy. Vær kreativ.

      1. Takk for fin tilbakemelding. Jo, de som er så positive har helt sikkert dager de ikke har det så bra, og ikke takler så godt, men de skal ikke deles ser det ut til.
        Har lest at du også sliter litt med der samme som meg, og jeg har også fått høre at jeg har holdt ut for lenge, vært for flink. Men det er sånn jeg er, og det er det som gjør det så vanskelig, å godta at det klarer jeg ikke lenger. Før så gikk jeg tur, fikk luftet hodet, og det var slik jeg ladet hodet og kroppen. Nå klarer jeg ikke det i tillegg til å gjøre ting i og utenfor huset, og da blir det for lite ladetid for meg selv. Blitt flinkere til å ta timeout for meg selv, og sove litt når jeg trenger det. Det hjelper 🙂
        Håper at kreativiteten kommer igjen etterhvert, men den kan jeg ikke tvinge fram 😉🥰

          1. Det er så sant. Jeg blir mest kreativ når jeg er alene, og helst går tur for meg selv. Da er det som jeg våkner til liv, og derfor blir det vanskeligere når jeg ikke har samme mulighet pga helsa, til å gå en lang tur, og få lufta hodet, og tankene. For meg er det ikke alltid det beste å farte, eller være med andre. Har alltid vært i behov av tid alene, helt fra jeg var lita jente og lekte for meg selv. ☺️

    3. Vi skal ikke behøve å ta oss sammen, Heidi – vi skal bare være oss sjøl! Jeg leste nettopp Helene sitt innlegg jeg også! Jeg har jo slitt med psyken i mange år, og er nok nede i en bølgedal nå! Klarer meg forsåvidt – på papiret – greit, men som deg så føler jeg meg lite verdt for tida. Ingen som trenger meg lissom! Hmmm….. blir mye grining – og så karrer jeg meg opp og inn i bobilen – og tilsynelatende er alt bra! Jeg kan dessverre ikke skrive noe om det på bloggen – det blir ikke tatt godt opp av nær familie! Gode klemmer til deg <3

      1. Det er så leit å høre, men jeg har hatt litt mistanke om at du har det sånn nå, og tenkt mye på deg. ❤️
        Ja, tenk om vi turte å være oss selv fullt og helt alltid ☺️
        Med mannen min kan jeg det, og det er så godt. ❤️
        Jeg hadde egentlig ikke tenkt å dele slike ting lenger på bloggen jeg heller, men i kveld tenkte jeg…hvorfor ikke?
        Det gjør meg mer sårbar, men jeg tror vi er mange som sliter litt innimellom, og det kan være en trøst å vite at vi ikke er alene om tunge stunder.
        God klem til deg Margrethe ❤️❤️❤️

    4. Livet er så visst ikke like lett for alle. Det er så flott at du deler dine tanker og følelser på denne måten. Vi mennesker trenger innsikt som du gir oss på denne måten. Sender gode tanker og takker deg. <3

      1. Tusen takk Jan. ❤️
        Ikke lett å dele slikt, og gjøre seg sårbar og veldig åpen, men fint om vi kan lære av hverandre, og kanskje være til trøst og hjelp 🥰
        Takk skal du ha! ❤️

    5. Tusen takk for ditt innlegg gode du
      Kjenner meg jo igjen i mye av det du skriver her…. kjempe mot nedturene…. tungsinnet

      Dette med å skjerpe seg, ta seg sammen…forklare forklare og forsvare… Det skulle aldeles ikke være nødvendig <3 Men så gjør vi det…
      Ønsker deg masse godt fremover – gode dager og gode tanker. Det er godt å dele – og godt å lese. Det er selvfølgelig ikke godt å lese at DU har det slik, men det er viktig å få det ut – og det har du gjort <3 Alt godt til deg <3 klems

      1. Tusen takk for god tilbakemelding, og gode ord Mette. 🥰
        Tror vi er mange som føler det sånn, og kanskje spesielt vi damer har denne forklaringstrangen.
        Gode klemmer til deg i disse tunge dagene etter Leia ❤️

    6. Tusen takk <3
      Det er det som også er godt med bloggverden – vi kan være der for hverandre, om det så er på avstand, med gode ord og tanker <3 klem

    7. Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Humøret er jo opp og ned. Jeg har funnet ut at jeg må bare akseptere diagnosen min som er fibromyalgi og gjøre det beste ut av det. akkurat som alderdommen. vi blir gamle og ikke klarer så mye søm før. Når jeg har bare dårlig dager, akseptere jeg det fordi jeg vet at det kommer litt bedre dager.
      Det er lettere sagt enn gjort. Men å få skrive det ned hjelper også litt. Jeg synes du har vært flink til å gjøre det beste ut av din situasjon. Vi må bare overlate alt til Gud. En dag, blir allting bra. masse gode klemmer til deg❤️❤️❤️

      1. Tusen takk for fine ord. ☺️. Det er så sant, og så viktig det du skriver. Og jeg hadde på en måte akseptert diagnosen, men så fikk jeg et håp i fjor, og da ble det en tung nedtur når jeg ble dårligere igjen.
        Men som du sier, bedre dager innimellom, og da må vi nyte dem.
        Jeg er vel også redd for at jeg blir verre når jeg gjør for mye også, men klarer jo ikke å ikke gjøre noe 😁
        Og å overlate det til Gud, og legge tanker, følelser m.m. over på Han, det hjelper hver gang ❤️
        Gode klemmer til deg ❤️❤️❤️

    8. Først; stor klem til deg. Dette livet, gleder, sorger. Det er tungt når det er tungt. Glad for å lese at det er lettere, likevel, om dagen. Jeg tenkte at vi kanskje kunna godt en enkel «StikkUt» tur, vet det er en i sentrum av Øra. Dager som kommer og dager som går, det går så alt for fort. <3 <3

      1. Ja, dagene går altfor fort. 😉
        Vi kan prøve å få til det, men kanskje etter vi har vært i Halden. Ikke sikkert jeg rekker så mye annet enn det vi må før den turen om et par uker 🙂 Rettere sagt, det energien holder til ☺️❤️ Trenger litt overskudd før turen 😄

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg