Bloggutfordring fra Strikkekjerring – Hvor er du fra

Når vi får en slik utfordring, ja, da må jeg nesten være med jeg også.

Så Strikkekjerring, her har du mitt bidrag 😀

 

Jeg har tidligere delt historien om livet mitt i flere kapitler på min blogg på Nouw. Her kan du finne det:

Livet mitt

 

Så i dag får du kortversjonen i ett innlegg. Vi får se hvor kort det blir da 😉

 

Jeg ble født på mødrehjemmet i Sarpsborg i april i 1962

Jeg var nr 2 av barna i familien, og vi bodde på den tiden på Hannestad Greåker.  Deretter bodde vi på Kurland.

 

Naturlig nok husker ikke jeg så mye av dette, men vi har bilder og blitt fortalt mye, så jeg føler jeg nesten husker det. 😉

Meg og mamma på balkongen i blokka på Kurland.

i 1966 fikk vi ei søster til, og da bodde vi i en leilighet i Sarpsborg som tilhørte pinsemenigheten. Mine foreldre var vaktmestere der noen få år. Vi var mye med på møter i menigheten, og vi lærte raskt å sitte stille. Mamma trengte bare kremte litt hvis vi hvisket for høyt, eller bråkte litt.

I 1968 flyttet vi til Nord-Norge, og Finnsnes. Der var mine foreldre evangelister i pinsemenigheten.  Og der begynte jeg i 1. klasse etterhvert.

I 1969 kom min bror til verden, til pappas store glede. Han ønsket seg veldig en sønn, og nå var lykken komplett for mine foreldre. Med 4 barn hadde mamma nok å henge fingrene i, og pappa jobbet på et sveiseverksted.

Vi hadde nå flyttet til et lite sted som het Trollvik, og vi hadde ca 3 km å gå til skolen, men det var ikke noe problem, for vi kunne jo gå 🙂  På vinterstid hendte det at vi fikk sitte på med en lærer som hadde stor bil, og når det ikke var snø, kunne vi gå eller sykle.

Husker godt skoleveien, og opplevelser jeg hadde med å se dødsulykke m.m.  Det satt godt i meg lenge, men vi måtte allikevel sykle og gå samme veien til skolen. Det var jo ikke noen som kunne kjøre oss, eller hente oss. Bare pappa som kjørte bil, og han hadde den til jobben i Finnsnes som var en mil unna der vi bodde.

Jeg begynte på Lensvik skole, og jeg husker godt 1. skoledag. Mamma var med til skolen, men hjem gikk vi alene. Ihvertfall er det sånn jeg husker det.

Her går jeg på ski laget av min morfar. 😀

Mens vi bodde i Trollvik opplevde vi kollisjon da vi var på vei hjem fra ferie i Rakkestad hos mine besteforeldre, og før vi dro på ferie, hadde vaskemaskinen tatt fyr, så huset var helt nedsota. Men det vasket snille naboer for oss før mine foreldre kom hjem fra sykehuset.

Vi bodde tilsammen 4 år i Nord-Norge, før vi flyttet til Klokkarstua i Hurum. Der bodde vi 1 år før vi så dro til Paraguay i Sør-Amerika.

Da var mamma høygravid med nr 5, så båtturen ble ekstra spennende for henne. Og sikkert veldig slitsom. Båten Estrella var vi med.

Her vinker vi før båten legger fra kai i Ålesund

 

Vi kom fram etter 4 uker ombord på båten, og da kom vi til Santos i Brasil

Der ble vi på hotell før vi kunne ta buss til Paraguay, og da fikk vi vært på den berømte stranda Copa Cabana

Bussturen ble lang og slitsom for mamma, men det gikk da bra. Og vi kom til Paraguay i mai 1973.

3 uker etterpå kom vår lillesøster til verden, og nå var vi 5 søsken.

Her er mamma med mine 4 søsken.

Vi bodde en liten stund i Ypacarai, før vi så flyttet til Calle Herrera i Asuncion som er hovedstaden i Paraguay.

Broren min med hunden vår Rapp foran huset vi leide. Jeg elsket å stå oppe på takterrassen på kveldstid og nyte varmen, og den spesielle kveldsfølelsen og lydene som er i slike land. Med sirissene som synger, og froskene som kvekker..

Det som var målet for mine foreldre var Paso Cadena, blant indianerne, så det gikk ikke lang tid før de flyttet dit. Det var 30 mil unna skolen vi skulle gå på, så vi eldste måtte da bo på internatskole.

Pappa med misjonstasjonen i bakgrunnen. Der var det skole, en liten butikk, helsestasjon som de og et par til driftet.

Slike var veiene ofte når vi skulle kjøre de siste 10 milene til misjonsstasjonen. Et mareritt for ei lita jente. Dette var langt fra det verste stedet.

Vi måtte bygge broer, og bli hjulpet opp fra grøfta mange ganger på enkelte av disse turene.

Og for å snakke litt om alle dyr vi kunne komme ut for, så var jo denne en av dem

Vi fikk også høre at vi kunne bade i elva, måtte bare passe oss for krokodillene. 😁  Nå var det ikke så mange krokodiller der heldigvis, men jeg badet aldri der etter denne beskjeden.

En liten slange måtte vi regne med å støte på i ny og ne…  Mamma var livredd for alt dette, allikevel elsket hun å bo der langt inni jungelen.

Jeg badet heller i et lite basseng vi hadde, og her er jeg, mine søsken og 2 barn vi hadde omsorg for, på julaften.

Som sagt, så var vi eldste på internatskole, og kun hjemme i ferier. Da opplevde vi å se en mann bli skutt, så det var en del traumatiske opplevelser for små barn, men den mannen lever den dag i dag, så de klarte å hjelpe han. Pappa måtte sy et menneske for første gang, og han lærte seg å sette sprøyter m.m.

Men nok om det.

I 1976 kom min lillebror til verden i desember, og nå syntes vi eldste jentene at det måtte være nok unger. Vi stelte jo og passet på de 4 yngste, så vi hadde nok å henge fingrene i.

Samme år dro vi hjem til Norge igjen, og da dro vi med denne båten. Det var ingen passasjerbåt, så pappa og eldste søstra mi jobbet seg over atlanteren, mens vi betalte for oss andre. Ble billigere sånn. Denne båten gikk ned i uvær på neste tur, men heldigvis omkom ingen. Vi var heldige og hadde fint vær på begge turene.

Jeg ble glad i å være på sjøen på disse turene. Og her er jeg hjemme i Norge igjen.

Nå ble det et år i Rakkestad, og dette året ble jeg konfirmert

 

Jeg begynte å bli kjent med de i klassen på slutten av året, (var veldig sjenert som ungdom), og da var det ikke bare lett når mamma og pappa sa vi skulle flytte til Trysil. Da måtte jeg begynne i ny klasse igjen, og 9.klasse.

Grudde meg veldig, men det gikk fint. Jeg har vært så heldig å aldri bli mobbet, og det er nesten rart, for ikke hadde jeg moderne klær. Jeg var kristen, og pinsevenn. Men mine medelever var veldig flotte og mer nysgjerrige på meg og alt jeg hadde vært med på enn å mobbe. Så jeg har vært så heldig i livet mitt når det gjelder dette. Så mye som vi har flyttet, kunne jeg vært et veldig mobbeoffer.

Her er jeg 16 år og nyforelska 🥰

Vi ble sammen i februar, og det var min andre skikkelige forelskelse. Den første var da jeg var 14 år, på en leir jeg var på. Den gikk fort over.

Det som skjedde nå, var jo at så fort jeg var ferdig på skolen, og sommeren kom. Jo, da skulle mine foreldre igjen til Sør-Amerika. Og jeg var ikke myndig, så jeg måtte være med. Veldig tungt å dra fra kjæresten

 

Her er jeg med på husmøte

Jeg ble 1 år i Paraguay denne gangen, men så fikk jeg reise hjem sammen med en annen familie for å gå på skole. Men da hadde kjæresten slått opp med meg, så det var ikke han jeg kom hjem til ☺️

Det kommende året 1979-1980 bodde jeg hos mine besteforeldre. Min oldemor er også med på bildet

Jeg hadde det fint hos mine besteforeldre, men allikevel var det et litt tungt år for meg. Det var uvant å være alene med bare besteforeldrene, og jeg som var vant til stor familie og liv og røre, savnet dem veldig.

 

Her er jeg på juletrefest. Stolt i nyinnkjøpte klær. Har vel sjelden følt meg så fin, for ofte arvet jeg klær, og det var veldig spesielt å kunne kjøpe dette selv.

Jeg gikk på Handelskolen på Mysen, og etter et år sluttet jeg der, og begynte å jobbe på Gårdsregnskapslaget i Rakkestad.

Mine foreldre kom hjem i 1980, og samme år giftet min eldste søster seg på nyttårsaften. Jeg ble sammen med broren til hennes mann kvelden før, og vi forlovet oss 16.mai i 1981

Bilder av oss da våre søsken giftet seg

Vi ble så gift i august 1981, og i 1982 kom vårt første barn til verden, ei jente.

Og i 1985 fikk vi en gutt. Her er jeg med begge to 🥰

Vi bodde et år i Rakkestad, før vi så flyttet til et hus vi leide i Degernes. Jeg jobbet både på kontor og i matbutikk før barna ble født, og etter en stund kjøpte vi en sportsbutikk som vi drev i 14 år.  Det var tøffe år økonomisk, og vi jobbet begge to på Diplomis i tillegg for å få endene til å møtes.

Jeg var også med i en fotoklubb i tillegg til at jeg var med i menigheter i kristen regi.

 

Vi bygget vårt eget hus, dette også i Degernes. Vi flyttet inn i desember 1986. Og da var huset malt gult. Dette er noen år senere.

Så fikk jeg jobb i en fotobutikk, og ettersom jeg fikk mer og mer jobb der, bestemte vi oss for å avvikle sportsbutikken. Vi hadde fått den til å gå rundt, men det var lite ferie og fritid disse årene, så nå som jeg kunne få full stilling i fotobutikken, og han fikk vaktmesterjobb på en barnehage, så valgte vi å avvikle den.

 

I huset over her, bodde vi i mange år, helt til barna var voksne, og vi ble skilt i 2003. Min eksmann bor der enda.

Jeg bodde så et år på Kirkeng i Degernes, sammen med min sønn, som bodde litt hos meg og litt hos faren sin.

Her er jeg på jobb i fotobutikken

Da jeg ble alene ble jeg også invitert til England til ei jeg gikk i klasse med i Trysil, og jeg tok imot innbydelsen, og gikk i Londons gater alene. Måtte jo se slottet også.

Og jeg vant en tur til Paris samme året, så da kom jeg jammen meg dit også

Fikk oppleve litt av hvert. Og også her gikk jeg alene. Gikk fra Eiffeltårnet til Louvre, og fikk sett en del av maleriene der også.

I 2004 ble jeg mormor for første gang. Og det var jo bare fantastisk.

I 2005 ble jeg kjent med en trønder, og det ble oss to ganske raskt. Vi møttes på skogbruksmusèet i Elverum

Jeg flyttet så til Gan for å gå på bibelskole, og i 2006 flyttet jeg til Trondheim og Tempe. Rart å bo i 13 etg her etter å bare ha bodd i hus på landet.

Vi giftet oss en iskald vinterdag  i februar 2006

Og bryllupsfesten ble holdt i Elverum i august. Da fikk min familie vært med også. Er vel ikke mange som har en elg på bryllupskaka 😄

Vi har hatt mange år sammen nå, og vi kjøpte oss leilighet på Flatåsen i 2007, og der har vi bodd til i år 2022.

Barnebarn har kommet på løpende bånd. Og tvillingene kom i 2009, og Olav sitt eldste barnebarn også i 2009.

Etterpå har det kommet 3 til for Olav. Så sammen har vi 7 barnebarn nå. Og det er så koselig.

Vi har vært på noen turer til syden innimellom jobb og besøke familie i Halden

Her i Trøndelag har jeg jobbet som værelsesbetjent på Hotell St. Olav, fra 2008 som renholder i Trondheim kommune, så fra 2011 til 2014 som førstesekretær i samme kommune. Deretter ble det ny jobb i privat sektor som serviceleder i et renholdsfirma.

Jeg har tatt fagbrev i renhold, så jeg ble renholdsoperatør, og da var det enklere å bli leder også.

Fikk også vært 3 år i Sør-Trøndelag konfliktråd som mekler, og det var givende år.  Aktive år som både serviceleder, og mekler, og jeg trivdes godt.

 

Men kroppen hadde protestert på mange vis i mange år, så i 2021 ble jeg ufør.

Jeg fikk ME diagnose i 2021, og i år har jeg måtte blokke ut en åre, så det er stadig ting som skjer av den ene eller andre sorten, men alderen begynner jo å komme også nå da 😉

 

Olav har jo arvet et hus i Gjengstøa i Heim kommune, og vi har brukt dette som sommersted i mange år, får vi i mars i år flyttet hit.

Vi har roligere dager, men styrer på likevel med både oppussing og andre gjøremål.

 

Dette har du nok fått med deg om du har fulgt meg en stund, så det skriver jeg ikke mer om nå.

 

Nå tror jeg dette innlegget er mer enn langt nok, og har du kommet helt hit, så er det beundringsverdig.

 

Ønsker du å lese enda mer utfyllende, kan du lese her:

Kapitell 1 Kapittel 2 Kapittel 3 Kapittel 4 Kapittel 5 Kapittel 6 Kapittel 7 Kapittel 8 Kapittel 9 Kapittel 10 Kapittel 11 Kapittel 12 Kapittel 13 Kapittel 14 Kapittel 15 Kapittel 16 Kapittel 17 Kapittel 18 Kapittel 19 Kapittel 20 Kapittel 21 Kapittel 22 Kapittel 23 Kapittel 24 Kapittel 25 Kapittel 26 Kapittel 27 Kapittel 28 Kapittel 29

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17 kommentarer
    1. For et spennende liv du har hatt, både her hjemme og ute i den store verden. Jeg har kost meg og lest alt du har skrevet med stor iver. Noe hadde jeg jo lest tidligere når du fortalte om livet ditt i flere avsnitt. Ønsker deg en fortsatt fin fredagskveld, klem 🤗

      1. Tusen takk. ☺️ Så koselig at du orket å lese alt sammen. Og jeg vet jo at du har fått med deg alle de tidligere kapitlene fra før 😉😄
        Kos deg i kveld. Klem ❤️

    2. Utrolig spennende å lese om ditt liv.🤩
      Tenk at du har fått oppleve så mye og bo i utlandet også.
      Du har jammen en stor familie altså.🤩
      Det må være veldig fint å være så mange.
      Tusen takk for at du delte din fantastiske historie om livet ditt.🤗🥰

      1. Tusen takk for fin tilbakemelding på innlegget mitt. Og Tusen takk for at du orket å lese ☺️
        Ja, jeg har hatt et spennende liv, og har mye fint å se tilbake på.
        Heldig er jeg også som har så stor familie. 🥰
        Takk for en fik utfordring 🙂

    3. Nå kan du begynne å beundre meg, for selvsagt leste jeg helt til slutt! 🤗 Veldig spennende og fint å lese om “høydepunkter” i livet ditt frem til i dag! 😊

    4. Flott liv og fint fortalt…
      Virkelig bereist du og har opplevd veldig mye i livet…
      Nå er det å kose seg videre da, med hus ved sjøen og fin familie! <3
      Snakker en del språk du da kan jeg tenke meg??
      God lørdag…🥰

      1. Tusen takk for det. Ja, jeg snakker spansk og engelsk ihvertfall 🙂
        Ja, jeg har opplevd mye, og føler jeg har hatt en godt og spennende liv.
        Nå kan jeg bare slappe av og nyte ☺️ God lørdag! 🥰

    5. Å hoi, her har det vært mye farting og mye flytting, et veldig omveltende liv. Fire uker, det er en lang reise over havet. Veldig artig å lese, ser det har vært en del dramatikk i kjølvannet ditt. Bra du slapp mobbing, men tror at har en en god nok trygghet i seg sjøl vil det være letter å unngå. Og du har hatt et spennende liv. Tror jeg skal innom å lese de lengre tekstene om det etter hvert. Superfin lørdag til deg. Klem 🙂

    6. “Kjenner” jo deg godt føler jeg, for jeg har jo lest alt det du har skrevet før, men gøy å se dette også. Dere to med elgkaken er et flott par, både da og nå. Ha en finfin dag. Klemsiklem:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg