Meteorsvermer over Sør-Norge

I går leste jeg om dette fenomenet;  at august vil bli en mnd med meteorsvermer.

“De neste to ukene byr både på en av årets kraftigste meteorsvermer og en kuriøs minisolformørkelse i Sør-Norge.
 

Det er duket for en av årets kraftigste meteorsvermer når jorden passerer gjennom et støvbånd fra kometen Swift-Tuttle, ifølge astrofysiker Knut Jørgen Røed Ødegaard og science fiction-forfatter og vitenformidler Anne Mette Sannes.

De første stjerneskuddene fra svermen har allerede blitt observert, men topp-punktet forventes natt til 12. august og 13. august,”

 

Når jeg da våknet i natt og det var nesten skyfritt tittet jeg ut for å se om jeg kunne se stjerner, og stjerneskudd pga meteorsvermene. 

Og det fikk jeg jammen meg sett! 🙂   2 stjerneskudd på kort tid, og det er lenge siden jeg har sett det.  Husker jeg så en del av det når jeg var lita, og vi bodde i Nord-Norge.  Alltid spennende å se mot stjernehimmelen på slike klare netter. 🙂

Akkurat slik så det ut:

 

 

#meteorsvermer #stjerneskudd #stjerner #stjerneklart #august #astronomi #astronom #blogg #bloggno #natt

6 kommentarer
    1. Heldige deg =) Ja stjernehimmelen er både vakker og fascinerende..prøver å få med meg sånt når det er synlig her nord – men veldig ofte er det overskyet de nettene..hehe =P

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg