Julen, en tid for mange følelser

For meg er julen en god tid, en vemodig tid, en tid for mange tårer.

Hvorfor er det slik?  Helt siden jeg var lita, har noe inni meg kjent på følelsen av vemod og savn. Allerede som 6 åring kjente jeg disse følelsene. Husker godt jul i Trollvika, Nord-Norge. Savnet den gang var etter mine besteforeldre og tanter og onkler.

Vi flyttet langt nord, og de bodde på Østlandet. Jeg savnet dem mye, og fantaserte om at de kom med fly og overrasket oss med besøk. Men det skjedde aldri. Det var som om det hjalp meg som lita jenta å tenke litt sånn, drømme litt.

Og det har vel preget hele live mitt, dette at jeg alltid har savnet noe, eller noen. Hva som er årsaken vet jeg egentlig ikke, men kan sikkert komme litt av all flyttinga, og at vi var langt unna familie og kjente.

Vi ble jo alltid kjent med nye mennesker, og fikk venner der vi bodde. Allikevel var savnet der på innsiden av meg. Nå bor jeg jo også langt unna min familie, men er heldig og har en fin familie her også. Jeg har blitt tatt så godt i mot av Olav sin familie, og føler meg veldig inkludert, og det gjør så godt! 🙂

Savn, vemod og sterke følelser har alltid fulgt meg, og ved juletider blir alle disse følelsene forsterket. Jeg gleder meg til adventstiden, og nyter julesanger, snødekte trær og koselig adventpynt både innendørs, og utendørs. Og midt oppi denne gleden kommer vemodet, sånn helt plutselig.

Olav satte på julesang i dag mens jeg strøk julegardiner og pyntet juletre. Og tårene bare kom igjen. Det rører ved noe dypt inni meg, og jeg velger å nyte også tårene. De viser at jeg har mange følelser inni meg, og det er helt greit.

 

 

At pappa døde i år, og at mamma også er en god del forandret, gjør jo at vemodet kommer enda sterkere akkurat i år.

 

Livet er i endring, og det er litt skummelt og vemodig på samme tid.  Det forteller meg at jeg blir eldre, at enkelte ting aldri kommer igjen. Barna er voksne, og barnebarna vokser og vi er heldige som har mange av dem å kose oss sammen med.

 

Vi var nettopp en tur på hytta hvor yngste datter til Olav er med familien sin, og det var koselig være sammen med dem og leke litt med barnebarna. Så ruslet vi hjem i tussmørket, med hodelykt og gikk på snødekte veier. Bare nøt stillheten og mørket rundt oss. Inn i varmen hos oss selv, Juletreet er pyntet, og mye lys i vinduene som ønsket oss velkommen hjem.

 

 

 

Alt dette er det bare å nyte, og allikevel kommer dette vemodet over meg igjen. Men det er jo følelser som er gode, fordi jeg har så mange gode minner. De som ikke er så gode, lar jeg bare være noe som har formet livet mitt, og gjort meg til den jeg er, på godt og vondt.

 

 

 

 

 

 

 

Livet er her og nå!  Grip dagen, og gjør den god! 

 

#jul #advent #vemod #julelys #familie #savn #glede #følelser #barn #barnebarn 

 

26 kommentarer
    1. Jeg tror de fleste kjenner på savn av noen nettopp i juletiden. Det er så mye fokus på familie og venner og at alt skal være så rosenrødt og godt. Men tårer kan som du sier være gode også, og de viser at man er et menneske med masse følelser og følelser for andre. Det er godt! Varm julestemning i bildene dine <3

      1. Ligaya: Ja, vi må gjøre det beste ut av det. Og heldigvis er jeg god på å kose meg og nyte her og nå. Takk skal du ha! Ønsker deg en fin kveld! Klem <3

    2. Hei, her kommer jeg rett fra Cafe Bloglovin, hvor jeg fant deg ved “stambordet”, og så du hadde lagt ut noe 🙂 Jeg skjønner det ble mye flytting på deg, og da kommer sikkert sånn savn, etter noen. Mye er forandret hos oss også, og jeg er ikke så glad i jula lenger. Men jeg er glad i kalender og forventningen. OG til å slappe av og kose meg med fri. 🙂 Klem

      1. frodith: Ja, jeg gikk inn der og fang flere av dere som har flyttet. Måtte jo stikke innom på besøk for å se om jeg vil flytte 😉 Og det vil jeg. Liker nye utfordringer jeg 🙂 Jula, blir noen ganger mer belastning enn glede..Men du gir oss mye glede i adventstida med kalenderen ihvertfall! Kos deg med fri og med mann og rotter..;) Klem <3

    3. Ja julen er både glede og sorg..Jeg har også mistet mange rundt juletider…så føler nesten det ligger en fare ved hver jul…uff…neida…prøver å ikke tenke sånn, men nesten alle mine, har gått bort rundt juletider….Du må kose deg med juletre og julepyntet hus! Ha en god kveld

      1. naturogfhoto: Tusen takk for det. Ja, jeg liker å gjøre det litt julete og “varmt ” rundt meg. Og heldigvis er mannen min sånn også. Stor klem tilbake! <3

    4. Du er ikke alene om å føle på disse følelsene. Min far døde i 2004, og enda er savnet etter ham tilstede i julen <3 <3 <3
      Julen er tid for og minnes de vi savner med kjærlighet <3 <3 <3
      Så kjempefine og koselige bilder du har tatt 🙂
      Ønsker deg en kjempefin lørdagskveld <3 🙂
      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

      1. Toril sin hverdag med musikken: Tusen takk for det. Ja, julen er nok minnenes tid. Og er nok derfor mange også sliter ekstra da. Ønsker deg en god søndag! Klem <3

    5. Ja det der med et plutselig vemod..og et savn man egentlig ikke vet hva er, kjenner jeg godt igjen..og at det kan være relatert til at man har bodd så himla mange plasser..ja det tror jeg godt kan stemme..i alle fall for min del. Men..det skal du ha..jeg beundrer deg at du klarer å la tårene komme..der er nok ikke jeg, nei..dessverre.. =) Flotte og koselige bilder <3

      1. Helene: Tusen takk for det. Ikke alltid tårene får komme helt til, men når jeg er alene har jeg blitt flinkere til å la dem komme ut også. Slippe opp litt alt jeg er så flink til å stenge inne. Ønsker deg en god søndag! Klem <3

    6. God morgen snille deg♥ Veldig bra innlegg dette her.Jula gjør oss ekstra følsom og vekker opp minnene. Veldig julete og fint du har det. julegardinene dine likte jeg svært godt 😀 Nå er det legge siden jeg har blogget ,men planen er å komme i gang igjen 😀
      Ønsker deg en riktig fin søndag <3 Juleklem fra meg .☺

    7. Takk for at du deler så personlige minner fra barndommen og livet ditt ift jul.. <3 Nå ble jeg ekstra sår og trist, føler med den lille jenta i deg som kjente slikt savn som barn.
      Kjenner meg igjen – vemod, savn, ekstra sår og emosjonell. Som om alle følelser forsterkes nå i førjulstida og i jula. En miks av følelser i alle slags retninger..
      Koselig julestemning i hjemmet ditt <3 Jeg har ikke en gang begynt.. og utsetter det nok litt ekstra fordi jeg er så emosjonell for tiden..
      God 2.søndag i advent <3 Kjempeklem

      1. Aina: Det var ikke meningen å gjøre deg ekstra trist. Den lille jenta har hatt, og har det bra. Hun har lært seg å glede seg til tross for.. Hun har lært seg å ikke vente på at andre skal gjøre henne glad. Gleden må hun finne selv. 🙂 Tungt når man er så emosjonell. Håper du kan finne gleden også i de følelsene du kjenner på nå. En god søndag ønsker jeg deg. Og en god klem fra meg <3

    8. Du gjorde meg ikke trist, men kjente den sårheten på dine vegne som barn. Jeg setter så pris på slike innlegg, der mennesker skriver om ekte menneskelige ting og følelser. Så supert at du gjorde det <3 🙂 Takk for klemmen <3

    9. “Og midt oppi denne gleden kommer vemodet, sånn helt plutselig.” Ja, sånn er det her også. Noen ganger drypper bare tårene midt i det hele. Noen ganger savner jeg barndommen og alt man hadde da, selv om jeg har det supergodt i dag også. Tror det bare er sånn.
      Koselig hos dere. Her er ikke juletreet framme enda. Jeg venter nok til siste adventshelga med det. Første jul uten din pappa blir det også. Ja, det er vemodig. Klem fra meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg