Epler og plommer de vokser på trærne ….

Det vet jeg da, sier du. Joda, men ikke sikkert du visste at de vokser på trær hos oss 😁

Svigerfar har spandert på oss 2 trær, og vi kjøpte også et selv. Så til tross for en regntung helg, var det bare å sette i gang å grave utpå ettermiddagen lørdag.

Rettere sagt, mannen min gravde for dette var tungt.

20190629_152452

Det første hullet var faktisk ganske tørt, men de to neste viste seg å være fulle av vann. Fikk ikke tatt bilde av det for det regnet sånn, og jeg måtte jo hjelpe til. 🙂

Det første treet er på plass 😀🌳

20190629_153927

Så måtte vi ordne beskyttelse, og du som har fulgt meg en stund, vet jo at mannen min gjør alt nøye og helt ferdig med en gang.

Kan ikke risikere at rådyra spiser de opp med en gang.

20190629_174006

Nå lurte vi på om vi skulle vente med de to siste for dette var tungt jobb, men siden vi var så godt i gang, så fikk vi på plass de to siste også. Var jo meldt enda mer regn neste dag.

Så her er de, to epletrær og et plommetre. Dette blir spennende de kommende åra. Våre første trær 😀🌳🌳🌳

20190629_174026

 

Til slutt kom rabarbraplanta på plass . Det har jeg ønsket meg i mange år. Nå skal det bli rabarbragrøt etterhvert. Og rabarbra duppet i sukker 😉

20190629_180230

 

Her er jeg glad vi er ferdige etter 3,5 timer i regnværet  😁

20190629_180249

 

Ellers var helga som sagt regntung, og vindfull,  men vi var da ute noen timer likevel.

Du skal få se litt mer i neste innlegg…

 

God mandag!

 

#epler #plommer #epletre #plommetre #frukttrær #rabarbra #regnvær #regn #gjengstøa #hemne #trøndelag #huset #helg

11 kommentarer
    1. dere er flinke som tar denne jobben i regnvær,men for plantenes del er det jo perfekt å bli plantet når det regner ,lykke til,håper det blir masse deilig frukt,rabarbra liker skikkelig næringsrik jord,da får en skikkelig store stilker,så har du tilgang på litt dyre gjødsel så spør om å få litt :=)

      1. Tusen takk for det. Vi kan vel bare gå og hente litt kumøkk bortpå jordet tenkte vi 😉 Ja, vi måtte jo bare få de i jorda, de kunne ikke stå til neste helg heller. 🙂 Gikk bra, og vi slapp å vanne 😀

    2. Håper de nyplantede frukttrærne ikke blir spist av rådyr til vinteren. Det er et problem hos oss på hytta. Ønsker deg en fantastisk sommer selv om været ikke alltid er på lag. Ferie handler også om å ikke gå på jobb.

      1. Takk for det. Ja, det blir fint med ferie uansett. 🙂
        Og rådyra kommer ihvertfall ikke så lett til. Og så sprayer vi på litt hvitløk så holder de seg nok vekk. Ihvertfall har rosene fått stå i fred på gravene etter at vi begynte med det 😉 God sommer! 😀

    3. Epler og plommer er perfekte frukttrær her på min kant også. Men jeg har bare et epletre da. Og det bærer enormt med frukt hvert eneste år, så jeg har sikkert nok med det ene treet 😉 Og så har jeg så skjermet hage at rådyrene ikke kommer til. Men om ikke, så ville jeg gjort som dere, å beskytte med netting og litt av hvert 🙂
      Nå kan dere se frem til mange fine og fruktige høster ♥ Flinke og, som gjorde dette i det sommerværet vi er velsignet med. Ikke så trivelig, men trærne kommer sikkert ikke til å mangle vann i alle fall 🙂

      1. Tusen takk for det. Er det andre som har epletrær i nærheten av dere da? Det må jo være to for å bestøves 🙂 Blir spennende å spise frukt av egne trær etterhvert 😀 Og vannes trenger de ikke på lenge ser det ut til 😁

    4. Kjempeflinke dere er 🙂 Foreldrene mine hadde epletre og plommetre i hagen, og ikke noe var som å gå og plukke epler og plommer av trærne for å spise 🙂

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    5. Se der ja.. Deilig å ha litt eget å plukke inn..satser jo på at det blir masse frukt i åra fremover.. Vi hadde et epletre i hagen men masse epler på da vi bodde i huset, savner det litt..men andre fordeler med leilighet da.. Frisk og fin du var med regnvått hår.. Klem <3

      1. 🙂 Tusen takk for det. Ja, vi har jo også leilighet, men hus og hage i Gjengstøa, så vi har det vi trenger og mere til. Blir spennende å se om det blir god frukt etterhvert. Og vi tenker litt på de som kanskje skal ha det etter oss også, om det blir barn og barnebarn eller andre. Artig å etterlate seg litt spor på denne måten også. 🙂 Klem til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg