Blåbær med melk og sukker :)

Så ble det litt blåbærplukking til slutt. Er vel siste sjanse for det også, så jeg tok meg en halv time på andre siden av veien..

Tok lenger tid å rense enn å plukke. Og det dukket opp mange slags kryp…larver pg snegler m.m. Ikke så veldig glad i det jeg, så de fikk komme tilbake til skogen 🙂 Ser du snegla midt på bildet?

Blåbæra synes jeg er best med melk og sukker når den er nyplukka. Men går fint med vaniljesaus også. Men da bør jeg kanskje lage den fra bunnen 😉 

Når jeg går slik og plukker tenker jeg alltid på min farmor som livnærte seg og 9 barn med blant annet å plukke blåbær.  Litt annen tid det ja.  Hun hadde ikke akkurat noe lett liv.  Hun har gitt meg mange gode minner! 

 

Når jeg kommer over blåbærtuer som denne minnes jeg da jeg i 5 klasse skulle lære å deklamere dikt. Siden den gang har jeg alltid deklamert dette for meg selv når jeg plukker blåbær:

“Nei, sjå kor det blånar her! No må me roe oss kyra! Å, nei, slike fine bær! Og dei som det bære kryr a’!

Nei, maken eg hev kje sett! Som godt her er då til fjells! No vil eg eta meg mett. Her vil me vera til kvelds!”

Nam, nam, så søtt og godt! Ja, når det slik seg lagar. Og alle stad blått i blått! Her hev eg for mange dagar! 

Slik smak så frisk og fin! Eg er som på Kongens slott. D’er plent som den beste vin! Nam, nam, så søtt og godt!”

Arne Garborg

 

 

Nå er det bare å få resten i fryseren. 🙂

Men først er det middag. Her venter mannfolka på fersk sei. Og nå er den klar! 🙂

#blåbær #blogg #bloggno #naturbilder #hage #foto #natur #dikt #poesi #arnegarborg #helg #skog #deklamere #minner #farmor #livnære #foto #familie

 

 

12 kommentarer
    1. Ja, blåbær er barndom det!! Melk og sukker, rørte bær på skiva, hytta til mormor, lukten av “blåbær-fis” som vi kalte det, et insekt som lukter..i blåbærlyngen, det var tider det 🙂

    2. Blåbær og bærtur er jo så kos 🙂 ..jeg skal innrømme at jeg er en “plukke-reint” person..så jeg bruker laaang tid når jeg plukker – men til gjengjeld slipper jeg noe særlig rensing når jeg kommer hjem 😉 Herlige bilder 🙂

      1. Helene: Var en slik person tidligere jeg også, men når ungene har flyttet ut, så går det ikke så mye som før, så nå plukker jeg bare det vi skal ha. Stort sett bare jeg som spiser det av oss to. 😉 Før ble det saftet og syltet både det ene og andre. Og det var vel ikke et bær igjen på buskene. 😉 Nå blir det litt til trosten også 🙂

      1. mimremor: Takk for det! Noen dager er jeg mer produktiv enn andre dager. 😉
        Og slike dager dukker det opp mye i hodet også 🙂
        Mannen min lurer på hvordan jeg får plass til alt! 😀

    3. Blåbær er jeg glad i og gjerne med melk og sukker ja :)) Må se å få plukka litt snart vi også, jeg renser mens jeg plukker jeg ..:)) Ser fine og blå ut de du har plukka <3

      1. ingrid: Ja, det er et flott dikt! Det gjør meg alltid glad 🙂
        Det har vært mye regn og nok sol i Trøndelag så det er mye bær i år 🙂
        Du må nok kjøre deg en tur da 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg