Bilen på verksted

For et par uker siden hadde jeg bilen på verksted.  Du vet, min stilige Peugeot 207 😉

Her er den på sin første skikkelige langtur desember 2023

Jeg kjøpte den av Olav før jeg flyttet til Halden, og den går som ei klokke…helt til den begynte å lage mange lyder igjen.

 

Den har også tidligere hatt litt “hikke” på varsellyder, og etter å ha sjekket alle lyspærer både jeg og sønnen min, og det fortsatte å varsle. Ikke bare en gang..neida, nesten hele tiden og det ble bare værre og værre.

Tinnitusen min likte ikke det, og jeg blir “gal” av slike pipelyder.  Leste i papirene jeg har fra det som er gjort med bilen før, og det sto at det kanskje måtte regenereres igjen for å få bort varslingene.

Men før jeg kom så langt som til verkstedet, begynte det å bli andre lyder, akkurat som om noe lå løst i bilen.

Jeg sjekket overalt, tok ut ting som lå i bagasjerommet, og andre steder, men like mye “skranglet” det..

 

Hørte til slutt at det kom fra høyre side foran.

 

Så jeg bestilte time på verkstedet, og når jeg kom dit forklarte jeg problemene, og ba dem sjekke også kontakter m.m. for disse varsellydene.

Fikk beskjed om at det var en spiralfjær som hadde røket og som lagde den lyden av noe som var løst, den var veldig løs den ene delen av den, og det kunne jeg jo ikke kjøre med.

De skulle bestille ny fjær og hadde byttet flere lyspærer.  Jeg måtte komme igjen noen dager etterpå for å sette inn ny fjær.

 

I følge han på verkstedet, så skulle det ta i underkant av 2 timer når de skulle sette i spiralfjæra, og da tenkte jeg, at det klarte jeg å vente. Om de hadde sagt lengre tid, så måtte jeg hatt leiebil og kommet meg hjem i mellomtiden.

Jeg satt der i en time, 2 timer, og når det nærmet seg 3 timer spurte jeg om de snart var ferdige, for da begynte det å bli slutt på energien i denne kroppen.

Da fikk jeg beskjed om at de var straks ferdige..

Vel, han kom med nøklene, sa at de hadde satt inn fjæra, men at det ville ta 1,5 time til for de var ikke helt ferdige, og rattet var skjevt så jeg måtte passe på når jeg kjørte med bilen… Og jeg kunne komme igjen dagen etterpå for å få justert rattet riktig m.m. og da ville det ta en halv time..

 

Jeg lurte på hvorfor det ville ta en time mindre når jeg kom tilbake enn om jeg gjorde det med det samme, men var så sliten at jeg orket ikke spørre engang. Måtte bare komme meg hjem.

Så da var det bare å ta turen neste dag igjen. Litt varsellyder var det enda, og det sa jeg i fra, også at de måtte sjekke kontaktene og regenerere..

 

Etter 40 minutter var de ferdige, jeg betalte og håpet at alt var i orden. Kjørte avgårde og kom ikke til rundkjøringa like borti veien engang før det var full “fyr” på varsellyder igjen….da ble hu mor litt arg og dro tilbake.

 

En av de som satt i respepsjonen, en litt eldre kar, kom ut og sjekket kontakten i venstre baklys når jeg nevnte det med kontakter for 3dje gang, og sa…” Den må byttes, for den er svidd”.

 

Ja, det var jo det jeg hadde bedt de sjekke fra første timen…  Så, da måtte han bestille ny kontakt, og jeg måtte komme tilbake uka etterpå, som var uka jeg egentlig skulle dra til Kypros

Jeg sa klart i fra at jeg ikke kom til å betale mer enn den prisen de hadde gitt meg i første omgang, og som jeg allerede hadde betalt, over 7000,- kr og det var de enige i.

Når jeg da kom tilbake og de fikk byttet kontakten, tok litt over en time, da måtte jeg selvfølgelig betale for kontakten, og det er jo en selvfølge også for meg 😉

 

Jeg takket for hjelpen, og måtte si at det hadde vært fint om de hadde hørt på meg første gangen da. Men du vet, en dame har jo ikke greie på bil…eller?

 

Nei, jeg har ikke greie på bil, men Olav og Sven har, og de har sagt hva jeg måtte si og gjøre 😀

 

Men vet du hva…nå var endelig varsellydene borte, og det var sååååå godt!  Så nå håper jeg at bilen går bra uten flere problemer et år eller to til, neste EU kontroll er juli 2026, så den får pent gå til da ihvertfall.

Vel er den gammel, 2006 model, men den er kostet mye på di siste årene, og det er en grense for hvor mye en skal koste på en gammel bil. men den har gått veldig lite, bare 106 300 km og som han på verkstedet sa, det er en god bil i god stand..

Bortsett fra litt fartsstriper på sida og sånn, svigerfar var litt nærme autovern m.m. de siste årene, men det er jo bare litt artig 😉

 

Håper å få tatt flere turer med bilen utover våren og sommeren.

Her fra jeg polerte den i fjor sommer

 

 

 

 

12 kommentarer

    1. Typisk! Huff, så kjedelig å bli sittende der så lenge, og enda mer irriterende da ting ikke var fikset og du måtte tilbake. Bra du ikke ga deg, og at bilen nå er klar for landeveien igjen! 😀

      1. Ja, det er kjedelig, og jeg har jo vært bortskjemt med at det var Olav som tok seg av bilen…jeg bare gjorde den ren 🤭
        Gir meg sjelden når jeg vet jeg har “rett” 😄

      1. Ja, det er akkurat det som er kjedelig, og særlig når en har en kropp som ikke klarer så sitte så lenge om gangen. Men det gikk bra til slutt 😉 Det kan nok tenkes jeg velger et annet verksted neste gang..

    2. kjedelig å sitte så lenge ,vi var på servise med vår bil i dag ,jeg gikk påå kjøpsenterog mannen satt og ventet medan dei tok for seg bilen ,vi hadde 2 fjær som var sønde ,har hørt på pipelyden siden i fjor sommer,men ble anbefalt å skifte alle fire,det koser å ha bil

      1. Ja, det koster å ha bil, men det er en grense for hvor mye en skal koste på en gammel bil. Nærmer seg grensa for det nå. Var litt langt til butikker fra verkstedet, så det var ikke mulig å gå dit. Men neste gang skal jeg ha leiebil så jeg slipper å sitter der så lenge om det blir igjen 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

    Dette skjemaet er beskyttet av reCAPTCHA.
    Googles Personvernregler og vilkår for bruk er gjeldende.

Siste innlegg