Er du prippen?

Jeg kom til å tenke på dette etter innlegget mitt tidligere i dag. Du kan se det HER

Det jeg kom til å tenke på, er at den pripne  og forsiktige jenta jeg en gang var, hun har forsvunnet litt etter litt.

 

Din ordbok står dette om å være prippen:

 

  1. En som lett blir støtt, som velger en moralistisk eller estetisk offerrolle, smaksmessig sårbar
    Min tante er meget prippen.
    Hør på den pripne røya.
    Nå framstår du som ganske prippen.

Fra: Den Norske Akademiske ordbok

BETYDNING OG BRUK
som lett blir støtt, kommer i dårlig humør
; smålig nærtagende
EKSEMPEL
  • sur og prippen
SITATER
  • [du var] litt moralsk prippen
     (Ronald Fangen Nogen unge mennesker 74 1929)
  • hva ventet de av meg? At jeg skulle fylle dem med kristelighet og prippen moral? Så de hadde noe å leve på til neste søndag?
     (Sigbjørn Hølmebakk Karjolsteinen 160 1975)

 

Jeg har tidligere vært veldig prippen, ihvertfall har jeg følt meg sånn.

Særlig når det gjelder å snakke om sex, banning og ting som jeg er oppdratt til å ikke snakke om.

 

Når vi så noe som omhandlet sex eller nakenhet på tv, da var mamme rask til å si til pappa, som satt med fjernkontrollen, eller måtte bort på tv og trykke på en annen kanal:  “Trykk på 16!”

 

Tror du at vi da måtte se hva som skjedde på tv?  Jeg satt som regel med et håndarbeid, eller leste, men da ble det jo automatisk at jeg måtte se.

Og da følte jeg skam og skyld pga at mamma var så hysj og fy med dette.

 

Egentlig rart at de fikk 6 barn 😉😄

 

Da vi ble voksne glemte vi jo ikke dette, så mamma har fått høre dette en del ganger, og nå bare ler hun av det. Eller det vil si, hun gjorde det da hun var sitt gamle jeg.

 

Det som er leit med slik oppdragelse, er at en kan bli prippen, sånn som jeg ble. Ikke sex før ekteskapet, vel, det er jo greit egentlig, Men ikke bare greit det heller tenker jeg nå…

Og det er ihvertfall ikke greit å føle at alt som har med det å gjøre, er skittent, og ikke bra.

 

Jeg var bare14 år, og en gang jeg var hjemme alene.    ( jeg var hjemme alene flere ganger altså), men denne gangen satt jeg å så på tv. Vi hadde nettopp fått tv, og det var jo mye spennende å se på.

Men så kom en film på tv, med Grynet Molvig husker jeg.  Hva filmen het, det vet jeg ikke….

 

Plutselig så lå hun naken på en seng, og jeg fikk jo hetta, ble flau (selv om jeg satt alene), og dårlig samvittighet. Så hva gjorde jeg da?

Jo, jeg, lydig som jeg var, jeg slo av tv. Men glemte jo aldri det jeg så.  Og det var jo ikke noe galt med det i det hele tatt.

 

Det er mye bedre at man får et normalt forhold til nakenhet, og kropp, om enn kanskje ikke så normalt som alt har blitt nå. Ungene som har tilgang til nett, de får jo mer enn nok undervisning, om en skal kalle det det,.. tidlig.

Nå skal det sies at jeg fortsatt er litt prippen når det gjelder hvor langt man har kommet i enkelte realityprogrammer. Da har jeg nok med det som kommer fram på overskrifter. Jeg synes fortsatt at enkelte ting hører hjemme privat og ikke til alles skue.

Det kan diskuteres hva som er rett og galt, og det er vel ingen fasit på det, men for meg så var det ikke bra å ha så streng oppdragelse på dette.  Nå har jeg jo forandret meg en god del, for det må man gjøre når man flytter til trøndelag og gifter seg med en trønder.

Nøtter,nte å være prippen da! 😀

 

Liker fortsatt ikke banning, enkelte ord og uttrykk er greit det, men jeg synes det er unødvendig om det blir for mye av det.

 

For mange år siden sa jeg til en som bannet i hver eneste setning:  “Nå må du vaske munnen din med såpe!”

 

Han kikket på meg, også sa han: ” Er du religiøs eller?”

 

Jaja, jeg var og er jo det, eller som jeg sier, Jeg tror på Jesus og Gud. 🙂

 

Hva med deg? Er du prippen?

 

 

20 kommentarer
    1. Veldig fint innlegg, og til ettertanke! 🙂 Jeg liker ikke å tenke på meg selv som prippen, men noe unødvendig moral og “fysjom” har jeg dessverre fått med meg gjennom oppveksten (mamma) også. Merkelig hvordan holdninger man får med seg på kjøpet hjemmefra, blir hengende ved. Heldigvis har jeg kvittet meg med mye, men jeg kan være prippen når det kommer til tær… Synes ikke noe om sommerbilder av folk som viser frem de stygge tærne sine! Hahaha 😀

      1. Hehe, det er nok en del som ikke liker tær ja. Og det er ikke så veldig artig å se slike bilder heller synes jeg . Har nok lagt ut det jeg også, men helst med sko på 😄
        Tusen takk! Er sikkert en del av oss som ikke er helt unge lenger, som er litt mer “pripne” men det er greit det synes jeg. Bare fint å få en mellomting tenker jeg 😉😀

    2. Et veldig bra innlegg, Heidi! Mye å tenke gjennom her! Jeg hadde en oppvekst der det ikke var snakk om særlig mye sex og samliv akkurat – og banning var ikke lov! Jeg prøver fortsatt å passe på språket mitt – og er ikke glad i banning! Jeg sa til mine unger at de måtte vaske munnen med såpe om de snakka stygt…..! Jeg er ikke prippen – det er nok mer flaks egentlig enn noe annet – men det er bra! Klem <3

      1. Tusen takk for fin tilbakemelding 🥰
        Det var vel litt mer sånn før tenker jeg. Nå er alt blitt så liberalt og alt skal opp og fram. Liker ikke helt utviklinga jeg 😳 Egentlig så er jeg glad jeg ikke har små barn nå. Tenker mye på hva barnebarna vokser opp med. Noe er bedre nå, og noe var bedre før. Sånn vil det nok alltid være 🙂 God klem ❤️

    3. Et flott innlegg til ettertanke.👍🏻😊
      Jeg hadde nok ikke foreldre som skiftet kanal slik som du beskriver heldigvis, men jeg tenker også at vi er jo farget av forventninger og hva som er greit i samfunnet også. Det motsatte av prippen er jo heller ikke omtalt i positive vendinger og balansegangen er ikke alltid like lett å finne.😊Ha en flott start på den nye uka!🌸🌱

      1. Tusen takk. Nei balansegangen er ikke alltid lett å finne, og jeg tenker på barn som vokser opp med alt som dukker opp på nett og i sosiale medier. Jeg er glad jeg vokste opp uten dette. 🙂
        Ønsker deg en god uke. 😀🌹

    4. Veldig interessant innlegg, som får en til å tenke litt etter 🤔 Prippen, nei det tror jeg ikke at jeg noen gang har vært, men som et menneske med mye følelser kan jeg nok blitt støtt av andres oppførsel mot meg. Hjemme hos meg var det ganske fritt å åpent, så kom det sex og nakenhet på tv fikk jeg se det. Jeg begynte jo å jobbe som 16 åring hvor det var overtall av menn, og om man hadde vært prippen ville det fort ha blitt plukket vekk. Så jeg ble fort herda, noe som jeg nok har tatt med meg i resten av livet 😊

      1. Takk for fin kommentar. 🙂 Da har vi vært vant til litt forskjellig i oppveksten, og jeg forstår at når du jobbet med overtall av menn, da nytter det ikke å være prippen.
        Jeg har også som voksen vært i miljø med flertallet menn, så da ble jeg mer vant til ting etterhvert.
        Men de tok en del hensyn til meg pga at jeg var kristen, og de la nok inn en mildere tone når jeg var der 😉🙂

    5. Jeg kan ikke si at vi heller vokste opp med snakk om sex og lignende, den delen tok jeg med min storesøster. hehe. Fint innlegg og nei, jeg er ikke prippen og er veldig klar på her i huset at åpenhet er bra og ingen spørsmål er feil uansett hva det gjelder.🥰

      Håper du har det bra Heidi, herlighet så lenge siden jeg har lest blogger, har savnet det

      1. Tusen takk. Ja, jeg har det bra. ☺️ Koselig at du fikk litt tid til å lese. Det blir jo til at vi savner det når vi ikke har tid 🥰 Håper du har det bra også. God klem 🙂❤️

    6. Tja si det? Nei, jeg har aldri følt meg prippen, men andre kan kanskje oppfatte meg som det likevel? Jeg liker heller ikke banning. Fatter ikke at ikke folk har ord nok ellers??? Nå er det liksom overalt, ute blandt folk, på tv og radio. Der er jeg nok prippen og synes folk kunne være litt mer dannet. Ha en fin dag. Klemsiklem 🙂

      1. Tusen takk 🙂 Da er vi nok like der for jeg kjenner det samme. Det er da nok ord uten at man må banne i tide og utide. Godt å ikke være prippen, og det gjør livet lettere å leve synes jeg ☺️ Ha en fin dag du også. Klem 🥰

    7. Så fint et innlegg. Nei, jeg var nok ikke- og er ikke prippen. Men jeg var sjenert. Ellers har jeg alltid visst hvor jeg hadde mine grenser. Ble også lært opp til at man ikke bante, men hadde nok en periode før jeg fikk barn at språket var friskere. Nakenhet var greit på et vis, men moren min var moralist. Jeg husker en lærer, da jeg gikk på skole i Trondheim som 18-åring, oppfordra meg til å gå et sted å tegne nakne mennesker. Husker jeg spekulerte på hva han trodde om meg, he, he. Men de årene på kunst- og håndverksskolen tegna vi nakne mennesker daglig, og det ble helt greit. Ellers var sønnen min med på et realityprogram, det var ikke så greit – men jeg overlevde. 🙂

      1. Tusen takk for fin tilbakemelding ☺️
        Når en kan tegne, da er det sikkert veldig spennende å få til å tegne kropper. Det er jo egentlig helt naturlig.
        Spennende at sønnen din var med i realityprogram. Hvilket program var det?
        Ikke like lett for mamma kan jeg tenke meg 😉😀

        1. Skulle inn å redigere, jeg skulle kommentere at du virkelig har seks barn!!! Så artig, jeg hadde også seks graviditeter – men bare halvparten av flokken din. Mistet de tre andre.
          Det ble veldig naturlig å tegne nakne mennesker, sjøl om jeg var litt stressa i starten om å se “passe” på noen områder – men det gikk seg til. Sønnen var med Paradis hotell, husker sjefen min den gang kom leende ned på kontoret over at jeg hadde en sønn med der. Det var ikke artig, nei. Man måtte legge av seg troen på at det var ting en aldri trodde en skulle oppleve. Og døtrene fikk også høre det, ennå så mange år etter kan det komme opp som tema. Men nå er jeg blitt tykkhuda :).

          1. Jeg har ikke 6 barn, men vi er 6 søsken, så mine foreldre fikk 6 barn 😁
            Vi blir mer tykkhudet etterhvert heldigvis 🙂
            Har ikke sett så mye på Paradis hotell, så da har jeg nok ikke fått med meg sønnen din heller 😉
            Kan forstå at det var litt vanskelig 🙂

            1. Noen ganger leser en for slarkete :). Du har fem søsken altså :).
              Det er ikke et program jeg vil anbefale. Men nå er det liksom blitt mer “stuerent”… han var med for rundt ti år siden. Jeg tenkte at tv-selskapet utnyttet disse unge menneskene, regner man ville finne mange med syndrom blant de.

            2. Ja, jeg har 5 søsken. Vi er 4 jenter, og 2 gutter 🙂
              10 år siden ja, de blir sikker utnyttet på en måte for å lage “god” tv. Håper han taklet det bra. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg