Rar, men meg selv..

Og Rar, det har jeg fortsatt å være.  Prøvde lenge å bli slik andre var, og hadde maske på meg i mange år… men den er borte, selv om den truer med å sette seg på innimellom. Det hender den klarer det, men jeg jobber hardt for å få den av fort igjen. Liker nemlig ikke den jeg er da.

 

Dette er Hufsetufsemaska jeg bruker når jeg har det artig på snap. Hun er jo ganske søt, men hun er ikke meg..

 

 

Hvorfor er det slik at vi føler vi må ha maske på?  Hva, eller hvem får oss til dette?

 

Det kan sikkert være så mangt, men for meg var det nok følelsen av at det var så mye vi burde, måtte, skulle, at jeg ikke var god nok, flink nok, gjorde ting riktig og mye mer.

….og når jeg da hadde en slik personlighet at jeg ikke klarte å få kjeft, (jeg fikk vondt på innsida.  Slik føltes det.)

 

Så da var det bare å gjøre  alt for å være likt, ble den stille, rolige, enige, flinke, pliktoppfyllende jenta, som slettet ut seg selv på et vis.

 

 

Meg som 16 åring, nyforelska, og redd for å gå ut når det blåser, for da blir jeg bustete, og veldig stygg (tenkte jeg) Og lue, nei, det kunne jeg ihvertfall ikke bruke når noen så meg 🙈🙄

 

For ikke å snakke om hvor tykk jeg synes jeg var, så som du ser, så spiste jeg ikke så mye mat akkurat 😉

Jeg følte jeg hadde det bra, men kun så lenge jeg ikke fikk tilsnakk, eller ble rettet på.  Da følte jeg meg som verdens verste menneske.  Og hvor mye jeg har bedt om unnskyldning, nesten unnskyldt meg for at jeg er til, ja det vet jeg ikke.

Så jeg prøver å ikke unnskylde meg hele tida, og det har blitt sjeldnere og sjeldnere, men gjorde det i på torsdag, og da fikk jeg “beskjed” om å ikke unnskylde meg. Takk Lene Elisabeth 🙂  Veldig bra å bli “irettesatt” på akkurat det. 😉

Nå takler jeg stort sett bra å bli irettesatt, eller konfrontert etc.  Har lært at så lenge det ikke er personlig ment, går på meg som person, så er det fint å få tilbakemeldinger på godt og vondt.  Det kan jeg vokse på, hvis jeg vil 😉

 

 

En grå mus var jeg i mange år, helt til jeg traff mannen min! Da kom denne dama fram. 🙂

Han fikk meg ut av skallet, maska forsvant, og han har fått meg til å tro på meg selv.

Forskjellige jobber jeg har hatt, og å være mekler i Konfliktrådet, det har også gjort mye for selvtilliten.

 

Jeg kunne ikke gå med så tettsittende klær før, jeg var jo tykk. Så godt å tørre, så godt å føle seg fin.  Og at jeg også har lov til å føle det.

 

 

Tidligere hadde jeg aldri turt å vise meg fram på denne måten, med morrasveisen fra i går.

 

Nei, da måtte den være striglet og klar for verden. Minlilleverden 🙂

 

Dette er meg i går, usminka, uten filter, men blid både utenpå og inni.  Syntes det var kjekt med litt oppoversveis, så det ble ikke gjort så mye med håret. 😉

 

En får væra som en er, når’n itte vart som en sku…..

 

Vel, jeg tror jeg ble akkurat slik jeg skulle være jeg, bortsett fra den skjeve tanna da, den sørget jeg for selv som lita da jeg sutta på tommelen, og regulering tatt av før det var fiksa. 😉

Noen ganger ser jeg den tanna hele tida, men stort sett så tenker jeg ikke på den. Har vært sånn hele tiden, så da er jo det meg også. 🙂

 

Så et  vanlig hverdagsbilde, og som du ser, ikke helt fornøyd, for jeg har lagt på meg, og jeg synes selv jeg er såå stor 😉

 

 

Å være her, og blogge, har gjort meg enda tøffere.  Og nå tør jeg by på meg selv mye mer.  Så lenge jeg ikke skader andre enn meg selv med det, så er det jo greit, Ikke sant?

Til og med tør jeg å være egen fotomodell 🙂  Disse bildene ble tatt til bloggen i 2018.  Og da følte jeg meg fresh, nyklipt og slank 🙂 Var jo veldig mye mer i bevegelse, gikk lange turer og trena, så det er ikke så rart det kommer snikende noen kilo når jeg stort sett er i ro nå 😉

 

Ikke ofte du får så mange bilder av meg på et innlegg, men i dag var dagen for det!  🙂

Veldig ego, men artig.   😀

 

Take it, or leave it…altså se, eller lukk innlegget mente jeg med det 😀

18 kommentarer
    1. Jeg skjønner veldig godt hvordan det er å ha slike tanker om seg selv, jeg hadde det i mange mange år og kan ennå ha dager der jeg syns alt er feil ved meg. Men, da må jeg finne frem min reelle tanke, som faktisk er at man kan ikke være annerledes enn det man er. Tykk, tynn, lav, høy, vi er alle bare mennesker og alle har vi noe unikt ved oss selv.

      Det er viktig å finne de positive tingene og fokusere på dem. Og du, kjære Heidi, en skjev tann er sjarmerende og gjør ingenting. Flotte bilder av deg og jeg ønsker deg en fin fin dag og takk så mye for at du nevnte meg ❤

      1. 🙂 Tusen takk for fin tilbakemelding 🥰 Vi er nok mange som har hatt mye av de samme tankene. Godt vi vokser dem litt av oss ☺ Ha en fin dag du også. Klem 🙂❤

    2. Jeg tror ikke du er alene å sette på seg en maske når man er sammen med andre. Følelsen av at man er stygg, tjukk og rar er nok noe mange av oss føler i alle fall i tenåringstiden. Godt du lot masken falle, for du er en råflott dame som ikke trenger noe filter. (selv om det er gøy å leke seg litt)

      Sammen med venner har jeg aldri hatt på noen maske å gjemme meg bak, men på jobb de siste årene har jeg følt et behov for det. Grunnen er nok at jeg har helt andre interesser enn dem, og de er usle ril å høre på når jeg forteller om de tingene som jeg liker å gjøre. De begynner å lytte, og innen jeg er ferdig med å fortelle har de aller fleste startet en annen samtale. Til slutt ga jeg rett og slett opp å jattet med dem i det som opptok dem, eller ikke sa noe i det hele tatt. Det er fælt å si det, men det er nok litt av grunnen til at jeg elsker hjemmekontor.

      1. Tusen takk for koselig tilbakemelding. Ja, vi er nok mange som har følt på det samme, men jeg synes det er veldig leit at du har det sånn på jobben.
        Forstår godt den følelsen når an forteller noe og andre tar over, eller kutter deg av midt i det du forteller. Har opplevd det samme mange ganger, og til slutt så gir man opp å fortelle noe, og som du sier vi jatter med. Veldig lei følelse. Forstår godt at du trives med hjemmekontor da. 🥰

    3. Vi opplever forskjellige faser i livet hvor vi kan være fornøyd eller ikke. Vi må vel finne ut selv hva som er best for oss i disse tidene. Jeg har ikke vært fornøyd meg selv den gangen jeg var da så tynn og veide 43 kilo. Men nå etter å lagt på meg mer enn ti kilo…lengter jeg etter den flate magen min:)
      Ja, ja. Jeg tror vi får være takknemlig som vi er🥰
      Artig å se bildene dine i ulike alder:)

      1. Tusen takk for det. Ja, det er like greit å være fornøyd med den man er i den alderen vi er og den vi var. Godt at vi er forskjellige, om en ofte ganske like på innsiden. 😀

    4. Det var et flott og vakkert innlegg! Til ettertanke og det er bra at du har kastet maska og lar deg være deg!
      Mannen din har styrket deg tror jeg. Utrolig fint <3 fasade og masker har jeg aldri vært noe for, jeg er den jeg er samme hvem jeg er sammen med. Men jeg synes Vera hadde et bra svar her. Kolleger som bare later som og spør om livet ditt, men gidder aldri egentlig å høre svaret…De er bare triste synes jeg! Klem….

      1. Tusen takk for det. Ja, det er så godt å være kvitt den maska, og at hun som var på innsiden endelig fikk komme ut. 🙂 Så bra at du er deg selv samme hvem du er sammen med. Det er veldig godt kan jeg tenke meg. Og det er jo slik det bør være. Vera hadde et veldig bra svar, og slikt er veldig trist. 🙂 Klem

    5. Så nydelig innlegg, kjente jeg ble både glad og rørt. Du er en flott dame, og har du tenkt på det etter at du ble voksen, at det ikke finnes annet enn vakre unge. Du var heller ikke et unntak. Det er så godt å høre at du har fått lov til å bosette deg sjøl med deg sjøl, være den du skal være. Være oss sjøl er det vi vil være flinkest til. Kjenner meg igjen i tankegang, at man ikke greier å akseptere den man er…slik er det godt å bli voksen. Varm klem til deg <3

      1. Tusen takk for flott tilbakemelding. 🙂 Ja, jeg har tenkt på det, at alle unge er vakre. Og det er faktisk slik jeg ser meg som ung også nå. Synd at vi ikke ser det da, men godt å se det nå ihvertfall. Og som du sier, godt å bli voksen. God klem til deg <3

    6. Du er jo ei nydelig dama – i alle variantan =)
      Ja den der maska…heldigvis for deg at du har lært deg å kaste den lang og lenger enn langt i det daglige.. Men jeg skjønner deg så godt, for jeg sliter fælt i perioder med å IKKE dra den frem igjen..
      Og du – den der tanna..tenk – nå har vi vært blogg-venner i årevis – og jeg har aldri sett den – eller i alle fall tenkt over den før du nevnte den nå 😉
      Ha en nydelig lørdagskveld videre <3 Klemz

      1. Tusen takk. Så koselig sagt. ☺ Tenkte litt på det når jeg nevnte tanna, at kanskje andre ikke ser den som meg, men nå ser du den 🙈😄
        Kos deg, og nyt lørdagskvelden du også. God klem ❤🥰

    7. Helt topp, Heidi! Jeg har maske på innimellom, dessverre! Før hadde jeg det alltid – akkurat som deg så har jeg en personlighet som ikke tåler alt (jeg får også vondt inni)…………… Det kan fortsatt være vanskelig, men jeg har blitt flinkere til å gi blanke, altså! Du er ei tøff dame – vær stolt av deg sjøl! Klem <3

      1. Tusen takk for god tilbakemelding. 🥰 Det gjorde godt ☺ Jeg har også blitt flinkere til å gi blanke, som du sier, men det kommer an på hvem det er 😉 Jeg er stolt av meg selv nå, det var jeg aldri før på samme måte 🙂 Du kan også være stolt av deg selv. 😀 God klem ❤

    8. Du er jo slett ikke alene om de tankene. Venninna mi og jeg så på bilder for en stund siden, og vi måtte le da vi kom på hva vi strevde med da de bildene ble tatt. Vi var visst ikke fornøyd med noe, og så unge og vakre vi var! Nei, vi får være som vi er og jeg sier at bare det å smile til andre, gjør noe med oss selv. Men det er ikke lett nå som vi går med maske sier andre. Vi kan smile likevel, for øynene forteller andre at munnen smiler! Flott dame du! 🙂

      1. Tusen takk for gode ord. 🥰 Ja, vi kan le litt nå over det vi ikke var fornøyde med som unge, vi skulle bare visst hvor fine vi var 😀
        Et smil gjør mye, også med masse på. ☺

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg